یک شرکت نرم افزاری بین المللی است که دفتر مرکزی آن در سانفرانسیسکو در کالیفرنیای جنوبی واقع است و نرم افزارهای سازمانی و شرکتی تولید می‌کند. یکی از مهم‌ترین محصولات این شرکت نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) است. نشریه فورچون در سال ۲۰۱۱ شرکت ها را از نظر محیط کار آنها رده بندی کرده بود و ۱۰۰ شرکت برتر در این زمینه را معرفی کرده بود. شرکت Salesforce.com در این رده بندی در جایگاه ۵۲ قرار داشت.

Salesforce.com در مارس ۱۹۹۹ توسط چندتن از مدیران سابق شرکت اوراکل شامل مارک بنیوف، پارکر هریس، دیوید مولنوف و فرانک دومینگوئز تاسیس شد. Salesforce.com از همان بدو تاسیس در رده شرکت هایی قرار گرفت که نرم افزارها را در قالب خدمات ارائه می کردند و نه کالا. این روش فروش به «نرم افزار به مثابه کالا» (SaaS) معروف است.

در ژوئن ۲۰۰۴ سهام عمومی اولیه این شرکت در بورس نیویورک با نماد CRM عرضه شد و ارزش آن از ۱۱۰ میلیون دلار فراتر رفت.

ادغام‌ها و زیرمجموعه‌ها

Salesforce.com در سال‌های بعد شرکت‌های زیادی را در خود ادغام کرد و حوزه فعالیت خود را گسترش داد. در آوریل ۲۰۰۶ شرکت سندیا را که حالا «فورس دات کام موبایل» نام دارد، به قیمت ۱۵ میلیون دلار خرید. در آگوست همان سال شرکت کیدن را خرید. Salesforce.com در سال ۲۰۰۷ نیز دو شرکت کن لِت و کورال را خرید که حالا به ترتیب Salesforce Ideas و Salesforce Content معروف هستند. سال ۲۰۰۸ شرکت اینسترانت به زیرمجموعه Salesforce.com اضافه شد که حالا آن را Salesforce Knowledge می نامد. شرکت های گروپ اِسویم و اینفرماورز نیز در سال ۲۰۰۹ در Salesforce.com ادغام شدند. این شرکت ها هم اکنون به Salesforce Chatter و Visual Workflow معروف هستند. در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ نیز شرکت های دیگری به آن پیوستند.

زیرشاخه های اصلی Salesforce.com در سه کشور گسترده شده اند. زیرشاخه این شرکت در سوئد بازارهای اروپا، خاورمیانه و آفریقا را پوشش می دهد. بازار ژاپن از طریق زیرشاخه کشور ژاپن گردانده می شود. زیرشاخه مستقر در کشور سنگاپور نیز کشورهای آسیای حوزه اقیانوس آرام را پوشش می دهد. این شرکت در شهرهای بزرگ جهان از قبیل تورنتو، نیویورک، لندن، سیدنی، سان ماتئو و کالیفرنیا نیز شعبه هایی دایر کرده است و خدماتش را به ۱۶ زبان مختلف و برای ۸۲۴۰۰ مشتری در سراسر جهان ارائه می کند. طبق آخرین گزارش‌ها هم اکنون در سراسر جهان بیش از ۲ میلیون و صدهزار نفر مشترک این خدمات نرم افزاری هستند.

Salesforce.com یک بنیاد خیریه هم تاسیس کرده که ۱ درصد درآمد خود را از طریق آن صرف کمک به شرکت‌هایی می کند که تلاش می‌کنند جهان ما به دنیای بهتری تبدیل شود.

  در آوریل سال ۲۰۰۹، این شرکت راهکارهای خود را در نسخه‌هایی با قابلیت سازگاری با گوشی‌های بلک‌بری، آیفون و گوشی‌ها و دستگاه‌های تحت سیستم عامل ویندوز فون عرضه کرد.

راهکارها و محصولات

راهکارهای مدیریت ارتباط با مشتری این شرکت هم اکنون برنامه ها و بخش‌های مختلفی را در بر می گیرد که عمده آنها مبتنی بر فناوری پردازش ابری هستند:

  • برنامه کاربردی Sales Cloud: این برنامه مبتنی بر فناوری پردازش ابری است. کاربران می توانند از طریق فناوری های همراه یا رایانه های متصل به اینترنت از آن استفاده کنند. Sales Cloud دارای ابزاری به نام Chatter است که به کاربران اجازه می دهد هزینه بازاریابی و عملکرد خود در زمینه های مختلف را با یک برنامه کاربردی مدیریت کنند و فرصت‌های نهفته در بازار را از طریق رهگیری تصمیمات و رویدادهای مهمی که در بخش‌های مختلف صورت می گیرد، روابط با مشتریان و دیگر اطلاعاتی که به فرایند فروش شرکت کمک می کند، ردیابی کنند.
  • Service Cloud: این خدمات به شرکت‌های مشتری کمک می کند به فضایی شبیه یک مرکز تماس دسترسی داشته باشند و رویدادهای حوزه های مختلف را کنترل کنند. یکی دیگر از کاربردهای این برنامه این است که شرکت‌ها و سازمان‌های کاربر می توانند وارد شبکه های جتماعی مختلف شوند و گفتگوهای اعضای شبکه در مورد شرکت و محصولات متبوع خود را تجزیه و تحلیل کنند.
  • پلت‌فرم Force.com: این پلت فرم در مجموعه «نرم افزار به مثابه کالا» (PaaS) قرار می گیرد. شرکت و نرم افزارسازان مختلف می توانند به کمک این پلت فرم، برنامه ها و نرم افزارهایی تولید کنند که سازگار با زیرساخت ها و برنامه های شرکت Salesforce.com است.
  • Chatter: این پلت فرم در ژوئن ۲۰۱۰ وارد بازار شد. کاربران به کمک این پلت فرم می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق یک مجرای خبررسانی لحظه به لحظه دریافت کنند.
  • AppExchange: این بخش در حکم فروشگاهی برای برنامه ها و نرم افزارهای مبتنی بر فناوری پردازش ابری است که در سال ۲۰۰۵ راه اندازی شده است. تا سال ۲۰۱۰ حدود ۹۰۰ برنامه کاربردی از بیش از ۴۵۰ فروشنده مستقل در این فروشگاه عرضه می شد. شرکای Salesforce.com معمولاً راهکارها و محصولات خود را معمولاً از طریق این فروشگاه توزیع می کنند.
  • پیکربندی نرم افزارها: کاربران شرکت Salesforce.com می توانند پیکره بندی نرم افزارهای مدیریت روابط با مشتری را خود تغییر دهند. این پیکربندی ها را حتی می توان در سطح پلت فرم ها نیز انجام داد.
  • پشتیبانی از فناوری های همراه: در آوریل سال ۲۰۰۹، این شرکت راهکارهای خود را در نسخه‌هایی با قابلیت سازگاری با گوشی‌های بلک بری، آیفون و گوشی‌ها و دستگاه‌های تحت سیستم عامل ویندوز فون عرضه کرد.