همکاران سیستم– SAP یک شرکت آلمانی است که عمده شهرتش را مدیون تولید نرم‌افزارهای شرکتی در زمینه مدیریت عملیات تجاری و روابط با مشتریان است. دفتر مرکزی این شرکت در والدورف در ایالت بادن ورتم‌برگ آلمان واقع شده و دفا‌تر و شعب دیگری نیز در نقاط مختلف جهان دارد. این شرکت که نام آن در اصل SAP AG است (AG یک سرواژه آلمانی و به معنای شرکت است)، در ژوئن ۱۹۷۲ توسط پنج تن از مهندسان سابق IBM کار خود را در شهر مان‌هایم آلمان تحت عنوان «تحلیل سیستم‌ها و توسعه برنامه‌ها» شروع کرد. پس از مدتی این عنوان را به «سیستم‌ها، محصولات و برنامه‌های پردازش داده» تغییر داد و اولین محصول خود را در ۱۹۷۳ تولید کرد. از‌‌ همان زمان محصولات این شرکت به «راهکارهای SAP» مشهور شد.
این شرکت از زمان تأسیس تاکنون فراز و فرودهای بسیاری را در بازار تجربه کرده است. ولی در سال‌های بعد از ۱۹۸۵ پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرد و زمانی هم که اینترنت پا به عرصه کسب‌وکارهای تجاری گذاشت، توانست با راه‌اندازی وب سایت SAP. com تعریف جدیدی از مفهوم فرایندهای تجاری به‌دست دهد. این شرکت در سال ۲۰۱۰ نیز شرکت Sybase را که در زمینه تولید نرم‌افزار‌ها و پایگاه‌های داده تخصص داشت، به مبلغ ۵. ۸ میلیارد دلار خرید و هم اکنون آن را به صورت مستقل اداره می‌کند. SAP در صنعت نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی منابع سازمان (EPR)، مدیریت روابط با مشتری (CRM)، و نرم‌افزارهای فروش و بازاریابی با چند رقیب سرسخت مبارزه می‌کند. شرکت اوراکل بزرگ‌ترین رقیب SAP است. این دو تاکنون دعاوی و اختلافات حقوقی زیادی با یکدیگر داشته‌اند.

SAP که هم اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده نرم‌افزارهای شرکتی در جهان محسوب می‌شود ۱۷۶ هزار مشتری در ۱۲۰ کشور دارد و حدود ۵۴ هزار نفر را در سراسر جهان در استخدام دارد

 بازار‌ها
SAP که هم اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده نرم‌افزارهای شرکتی در جهان محسوب می‌شود ۱۷۶ هزار مشتری در ۱۲۰ کشور دارد و حدود ۵۴ هزار نفر را در سراسر جهان در استخدام دارد. گفته می‌شود درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۰ به ۱۲. ۵ میلیارد یورو رسیده است. SAP در چهار منطقه مختلف جهان به ارائه خدمات و محصولات خود می‌پردازد. چهار زیرشاخه عمده این شرکت که هر کدام بازارهای مناطق خاصی از جهان را پوشش می‌دهند عبارتند از:
•    EMEA: اروپا، خاورمیانه و آفریقا
•    AMERICA: ایالات متحده آمریکا و کانادا
•    LAC: آمریکای لاتین و کشورهای حوزه کارائیب
•    APJ: ژاپن و کشورهای حوزه اقیانوس آرام مثل چین، کره، استرالیا، زلاندنو، هند و دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا.
SAP علاوه بر این چهار زیرشاخه اصلی، شبکه‌ای متشکل از ۱۱۵ شرکت فرعی و چندین مؤسسه تحقیق و توسعه را در کشورهای مختلف جهان زیر پوشش خود دارد. هند، ایالات متحده، کانادا، فرانسه، برزیل، ترکیه، چین، مجارستان، ایرلند و بلغارستان از جمله مهم‌ترین این کشور‌ها هستند. مؤسسه‌های تحقیق و توسعه وابسته به SAP نیز هر کدام حوزه تخصصی خاصی را برگزیده‌اند و برای توسعه بازارهای مربوط به آن حوزه تلاش می‌کنند. مثلاً لابراتوارهای SAP در بلغارستان در زمینه توسعه نرم‌افزارهای تحت پلت فرم جاوا تخصص دارد. هم اکنون بزرگ‌ترین مرکز تحقیق و توسعه این شرکت در کشور هند مستقر است.
این شرکت علاوه بر اداره مؤسسات پژوهشی مستقل، همکاری گسترده‌ای نیز با دانشگاه‌های معتبر جهان در پیش گرفته است. SAP در سال ۱۹۸۸ با راه‌اندازی سامانه‌ای با عنوان «برنامه اتحاد دانشگاه‌ها» (SAP UAP) با دانشگاه‌های زیادی وارد همکاری شد. هم اکنون بیش از ۲۵۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های سراسر جهان از طریق این سامانه به شرکت SAP دسترسی دارند.
محصولات
عمده محصولات و خدمات شرکت SAP را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد: راهکارهای تجاری، راهکارهای صنعتی، راهکارهایی برای شرکت‌های کوچک و متوسط و پلت‌فرم‌ها. محصولات این شرکت هم اکنون حدود ۲۴ صنعت مختلف از بانکداری و بخش سلامت و بهداشت گرفته تا صنایع دفاعی و نفت و گاز را پوشش می‌دهد.

هم اکنون بیش از ۲۵۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های سراسر جهان از طریق سامانه «برنامه اتحاد دانشگاه‌ها» به شرکت SAP دسترسی دارند

اکثر محصولات شرکت، نرم‌افزاری و تحت وب هستند و این دو ویژگی مزایایی همچون سازگاری، انعطاف‌پذیری و کارایی را برای محصولات این شرکت به ارمغان آورده است و موجب شده است که شرکت‌ها و سازمان‌های کاربر بدون نیاز به زیرساخت‌های سخت افزاری خاصی بتوانند از این نرم‌افزار‌ها و برنامه‌های کاربردی به راحتی استفاده کنند.
هم اکنون برنامه منابع سازمانی (ERP) مهم‌ترین و پرکاربرد‌ترین محصول تولیدی این شرکت محسوب می‌شود. دیگر برنامه‌های تولیدی این شرکت عبارتند از:

–    برنامه مدیریت روابط با مشتری (CRM)
–    برنامه چرخه تولید کالا (PLM)
–    برنامه مدیریت زنجیره تأمین (SCM)
–    برنامه مدیریت روابط با تأمین‌کنندگان (SRM)
–    برنامه بهینه‌سازی و برنامه‌ریزی پیشرفته (APO)
–    برنامه هوشمندی تجاری (BI)
–    برنامه زیرساخت‌های تبادل (XI)
–    سیستم‌ مدیریت سرمایه انسانی (HCM)
–    برنامه مدیریت مشوق‌ها و پاداش‌ها (ICM)
–    برنامه مدیریت استراتژی‌ها (SEM)
–    برنامه آموزش و مدیریت رویداد‌ها (TEM)
–    راهکار صنعتی برای خرده‌فروشان (ISR)
–    راهکار صنعتی برای بخش خدمات عمومی (IS PSCD)
–    راهکار صنعتی برای نفت و گاز (IS Oil & Gas)
–    راهکار صنعتی برای ارتباطات دور (IST)
–    و…
SAP علاوه بر این محصولات دستی هم در تولید برنامه‌های درگاهی و پلت‌فرم‌های منحصر به فرد دارد. برنامه SAP NetWeaver مهم‌ترین پلت‌فرم این شرکت محسوب می‌شود که توانایی پشتیبانی از تمامی برنامه‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی این شرکت و حتی محصولات شرکت‌های دیگر را داراست. برخی دیگر از پلت‌فرم‌های ساخت این شرکت عبارت است از: Auto-ID Infrastructure، Composite Application Framework، Netweaver Development Infrastructure و SAP Business Connector