شایعه‌ای که در مورد لینوکس بین کاربران مرسوم شده است عدم وجود ابزارهای کاربردی و مفید در لینوکس است.اما با استفاده از ابزارهایی مانند Wine و CrossOver Linux و VMWare Player می‌توان بسیاری از ابزارهای کاربردی سازگار با ویندوز را به خوبی در لینوکس اجرا کرد.

در بعضی از موارد نرم‌افزارهای کاربردی خود لینوکس ممکن است به خوبی نیازهایتان را برطرف کنند. Open Office نرم افزاری حرفه‌ای و جایگزین برای Microsoft Office محسوب می‌شود و نرم‌افزارهای خوب (ورایگانی) برای ویرایش فایل‌های ویدئویی و تصاویر و فایل‌های صوتی و بسیاری دیگر از کاربردهای مرسوم وجود دارد.فقط کافی است که در موتور جستجوی گوگل عبارت “Linux video editing” را جستجو کنید..

از همه مهمتر هر روز به لیست نرم‌افزارهایی که با استفاده از فناوری‌هایی مانند JavaScript و Flash و Silverlight و Flex و Air تحت وب اجرا می‌شوند افزوده می‌شود. چه اهمیتی دارد اگر نتوانید Microsoft Office را روی لینوکس نصب کرده و اجرا نمایید در حالی که می‌توانید با استفاده از مرورگر خود و تحت وب از آن استفاده نمایید؟

در نهایت، تجربه کار با سیستم عامل لینوکس امروزه مانند تجربه کار با دیگر رابط‌های کاربری می‌باشد. رابط کاربری لینوکس عامه‌پسند و ساده است در حالی که همیشه قدرتمند می‌باشد. اگر توزیع کارپسندی از لینوکس مانند Ubuntu را انتخاب کنید، نصب کردن آن به اندازه نصب ویندوز ساده می‌باشد و حتی برخلاف ویندوز می‌توانید سیستم عامل را قبل از نصب تجربه کرده و با آن کار کنید، از آنجا که توزیع‌هایی همانند Ubuntu را می‌توان به صورت زنده یا Live بدون نصب نمودن استفاده کرد.

حتی می‌توانید یک توزیع کامل و بینقص مانند Damn Small Linux را به راحتی از روی یک فلش درایو ۱۲۸ مگابایتی (یا بیشتر) اجرا نمایید. فلش درایو را به سیستم متصل کنید، سیستم آماده استفاده است.

توزیع‌های مختلف لینوکس به طور خودکار قسمتی از درایو ویندوز را برای نصب شدن به خود اختصاص می‌دهند و سیستم را Dual Boot می‌کنند(یعنی هم از ویندوز و هم از لینوکس بوت می‌شود). به ترس‌هایتان بی اعتنا شوید و شک و تردید را از خود دور کنید، از مراحل خوفناک نصب و پشتبانی بد از درایوهای سخت‌افزاری می‌ترسید، اینها مربوط به گذشته‌ای دور بودند!