سلام دوستان آیا تا به حال در مورد رنکینگ سایت چیزی شنیده اید. سایت الکسا چطور؟ اگر خیر باماهمراه بمانید.وب سایت های ارائه دهنده خدمات وب لاگ که در میان ۲۰۰ وب سایت برتر کشور تعداد ۷ وب سایت وجود دارند که ماهیت آنها ارائه دادن خدمات وبلاگ است ، طبیعتا وبلاگ های زیاد باعث افزایش رتبه این وب سایت ها شده است و فاکتور اصلی درآمد زایی اینگونه وب سایت ها نیز تبلیغات از داخل وبلاگ ها است ، یک سرویس وبلاگ ممکن است ده ها هزار وبلاگ در اختیار کاربران قرار بدهد که از طریق هر کدام از این وبلاگ ها ترافیک مشخصی را به سمت دومین اصلی وب سایت هدایت خواهد کرد. این وب سایت ها ۳ درصد از ۱۰۰ درصد مجموعه ما را در بر می گیرند هر چند تنوع کاربری آنها بسیار بسیار زیاد است و کاربران زیادی برای شروع کار در اینترنت از این سرویس ها استفاده می کنند.

بررسی برترین وب سایت های ایران
وب سایت های دولتی و شرکتی
بیش از ۱۱ درصد از وب سایت هایی که در میان ۲۰۰ وب سایت برتر کشور قرار دارند را وب سایت های شرکتی و دولتی که خدمات دولتی الکترونیک ارائه می دهند تشکیل می دهند ، این تعداد نسبت به سالهای قبلی امیدوار کننده است با توجه به اینکه فرهنگ استفاده کردن از خدمات دولت الکترونیک در کشور در حال جا افتادن است ، تعداد وب سایت هایی که در حوزه شرکت ها و دولت طبقه بندی می شوند ۲۲ عدد است ، وب سایت های دولتی خدماتی ارائه می دهند که کاربران و مردم عادی نیز بعضا مجبور به استفاده از آنها هستند و حضور در این وب سایت ها به اجبار انجام می شود. این یک فاکتور مهم در تجارت الکترونیک است که شما بتوانید کاری کنید که کاربر مجبور به استفاده از وب سایت شما باشد ، یعنی خدماتی ارائه بدهید که کاربران نتوانند مشابه آن را در جای دیگری پیدا کنند. وب سایت های شرکتی تنوع زیادی ندارند ، اگر این وب سایت ها مختص سرویس دهندگان اینترنتی و شرکت های ارائه دهندگان خدمات اینترنتی هستند که با توجه به گستردگی محدوده کاربری آنها و وابسته بودن کاربران به وب سایت مورد نظر دارای رتبه و بازدید بالایی می باشند. طبیعتا این دسته بندی از وب سایت ها اصلا دارای طرح تجاری آنلاین نیستند و هدف انها تجارت الکترونیک نیست و وب سایت های مورد نظر هم با هدف پشتیبانی از مشتری های فعلی مشغول به فعالیت هستند.

بررسی برترین وب سایت های ایران

وب سایت های فروشگاهی
اما فروشگاه ها که نماد اصلی و پیشرو در حوزه تجارت الکترونیک هستند تنها ۵ درصد از مجموعه ۲۰۰ عددی ما را به خودشان اختصاص می دهند ، ما در میان ۲۰۰ وب سایت برتر کشور تنها ۱۱ عدد فروشگاه اینترنتی داریم که ما سعی کردیم فروشگاه های تخصصی و عمومی را یکسان در نظر بگیریم و هر وب سایتی که بصورت ویژه در حوزه فروش فعالیت می کند را معرفی کنیم اگر بخواهیم وب سایت های تخصصی فروش را که بیشتر در حوزه وب فعالیت می کنند از این دسته بندی خارج کنیم تنها نام ۵ فروشگاه باقی می ماند. فروشگاه بصورت ویژه و اختصاصی هدفش تجارت الکترونیک است ، تقریبا هر بازدید کننده ای که یک فروشگاه داشته باشد می تواند یک مشتری بالقوه باشد در صورتیکه برای وب سایت های عامل و طبقه بندی های دیگر ممکن است کاربر به هیچ عنوان خرید نکند و درصد مشتری های بالقوه شما بسیار پایین است ، این وب سایت ها همیشه دارای تبلیغات کلان در وب سایت های دیگر هستند و یکی از دلایلی که بصورت ویژه رتبه خوبی در الکسا پیدا کرده اند این تبلیغات مستمر است ، دقت کنید که برای یک وب سایت فروشگاهی انجام تبلیغات چه بصورت Popup و چه به روشهای دیگر خواسته یا ناخواسته مفید است و به همین دلیل شاهده باز شدن Popup های زیادی در اینترنت در خصوص این فروشگاه های اینترنتی هستیم ، بعضا این وب سایت ها به آزار دادن کاربران توسط تبلیغات Popup اهمیت نمی دهند و business خودشان را در جذب حداکثری و به هر روشی کاربران اخصاص داده اند. اینگونه وب سایت ها از نظر من باعث رونق هر چه بیشتر بازار کسب و کار اینترنتی و جذب اعتماد به تجارت الکترونیک در کشور می شوند.

وب سایت های برتر ایران

وب سایت های دانش محور
خوب از نظر ما که طبیعتا زیباترین و قشنگ ترین نوع وب سایت ها در دنیا ، وب سایت های دانش محور هستند چون حوزه فعالیت ITPRO هم همین حوزه است ، اما متاسفانه تنها ۴ عدد وب سایت در میان ۲۰۰ وب سایت برتر کشور هستند که در حوزه تولید و انتشار دانش فعالیت می کنند که بعضا برخی از انها را نمی توان در این دسته بندی قرار داد اما ما برای اینکه لیست خالی نماند و البته بگوییم که چنین طبقه بندی نیز وجود دارد این وب سایت ها را در این دسته بندی قرار دادیم. تنها ۲ درصد از وب سایت های موجود در میان ۲۰۰ وب سایت برتر کشور ما دانش محور هستند ، محوریت دانش بحث تالار گفتمان ، مباحث تخصصی ، مباحثی مثل مقاله و … است که با توجه به آمار موجود تنها ۲ درصد با ارفاق وب سایت در حوزه دانش داریم که صد البته اگر این نسبت را در بین ۱۰۰ سایت برتر کشور بیاوریم این درصد به صفر خواهد رسد.

یکی از مشکلاتی که متاسفانه در میان این وب سایت های دانش محور رخ داده است نوع کاربران آنها است ، الزامی ندارد که کاربران شما تعداد زیادی باشند ، بعضا بیشتر کاربرانی که در حوزه دانش در این وب سایت ها فعالیت می کنند حوزه فعالیتی وب دارند یا در اصطلاح فنی Webmaster هستند و ناخودآگاه به دلیل دارا بودن الکسا تولبار در سیستم هایشان باعث بالا رفتن رتبه این وب سایت ها می شوند ، بگذریم از اینکه متاسفانه این وب سایت ها هم با توجه به اینکه طرح درآمد زایی خاصی ندارند و تبلیغات را تجارت اول خودشان می دانند دست به کارهایی از جمله تبلیغات Popup ای و غیره می کنند که رنکینگ الکسای خودشان را بالا ببرند و جذب تبلیغات بیشتری داشته باشند.

نکته دیگری که لازم می دانم در اینجا عنوان کنم این است که این وب سایت ها دانش محور هستند ، اما در حوزه مدیریت دانش فعالیت نمی کند ، در واقع هیچ وب سایتی در میان ۱۰۰۰ وب سایت برتر کشور در حوزه مدیریت دانش فعالیت نکرده یا بصورت اصولی فعالیت نکرده است ، بحث مدیریت دانش یک نیاز برای جامعه امروزی می باشد که متاسفانه کمتر دیده می شود ، اینکه شما بتوانید محتوا را برای افراد مختلف و با هدف رساندن افراد به یک سطح دانش معین پیاده سازی کنید هنوز در ایران جا نیوفتاده است ، ، ما افتخار این را داریم که تنها وب سایت ایرانی هستیم که مدیریت دانش واقعی در سطح کشور را انجام داده ایم و بدون کوچکترین تبلیغ و تقلب به این رتبه رسیده ایم ، امیدواریم با کمک شما دوستان هر چه بیشتر بتوانیم در این حوزه موفق باشیم.

ادامه دارد …