بررسی بازی Tekken 7
وقتی به گذشته نگاه میکنیم یا بگذارید اینگونه بگویم؛ وقتی به بازیهای ویدیویی قدیمی فکر میکنیم، ناخودآگاه ذهنمان سمت بازیهای زمان کودکی یا نوجوانی میرود. بازیهایی که با کند و کاو کردن در خاطرههایمان، میبینیم که نیمی از خاطرات ما را تشکیل میدهند. قطعا یکی از آن دسته بازیها، بازی Tekken است که با عرضه شدناش روی اولین کنسول سونی، توانست هواداران زیادی را به خود جذب کند و به یکی از رقیبهای جدی برای بازی Mortal Kombat تبدیل شود. مخصوصا برای ما ایرانیها که شب و روز وقت خود را یا پای تکن یا پای بازی مورتال کامبت صرف میکردیم. سالها میگذرد و این دو رقیب کهنهکار پا به پای یکدیگر بالا آمدهاند. دو بازی مبارزهای با شکل و شمایلی متفاوت برای هواداران که یکی استایل شرقی و دیگری استایل غربی را هدف گرفته است. البته در این میان وجود بازیهای مبارزهای دیگری نظیر مجموعه Injustice سبب شد تا تیم سازنده مورتال کمبت قشر وسیعتری از مخاطبان را هدف بگیرد. حال پس از عرضه شدن بازی Injustice 2 نوبت به بازی Tekken 7 رسیده است تا خودی نشان بدهد. سوال اصلی اینجا است که آیا بازی Tekekn 7 به همان اندازه که به نظر میرسید، خوب است؟
دانلود ویدیو | تماشا در یوتیوب
فرزندان با عشق و محبت پدر و مادر کار خود را آغاز میکنند، اندکی بعد آنها را قضاوت کرده و در نهایت به ندرت میبخشند.
قطعا انتظار برای بازی Tekken 8 سخت خواهد بود
داستان بازی با توجه به همین نقل قول روایت میشود. جایی که به خوبی تنفر کازویا میشیما از پدر خود به تصویر کشیده میشود. از طرفی داستان بازی Tekken 7 به مخاطبان نشان خواهد داد که دلیل کشته شدن کازومی توسط هیهاچی چه بوده است و به چه دلیل کازویا از پدر خود متنفر است. داستان بازی را نمیتوان پایانی بر جنگ و جدال خاندان میشیما دانست ولی به خوبی پرونده اتفاقات میان پدر و پسر را میبندد. داستان از زبان یک راوی روایت میشود. خبرنگاری که شروع به تحقیق در مورد میشیما زایباتسو و شرکت G کرده است و قصد دارد دلیل نابودی زادگاهش را پیدا کند. بازی Tekken 7 شامل یک داستان اصلی و یک داستان فرعی است که در داستان اصلی، اتفاقات در سه شاخه مختلف روایت میشوند و در نهایت در یک راستا قرار گرفته و به خوبی جمعبندی میشوند. از یک سو کازویا که قصد دارد هیهاچی را نابود کرده و انتقام دوران کودکی و مادر خود را بگیرد. از طرف دیگر آکوما وارد میدان میشود. شخصی که در گذشته به کازومی قول داده است تا هیهاچی را از بین ببرد. حال به هنگامی که این شخصیتها در حال انتقامگیری هستند، تیم تکن فورس قصد دارد جین کازاما را پیدا کرده و به میشیما زایباتسو برگرداند.
بازی Tekken 7
با اینکه در بازیهای مبارزهای داستان بُعد اصلی نیست ولی باندای نامکو، سازنده بازی، به خوبی از پس داستان اصلی برآمده است. در بخش فرعی داستان نیز ۲۲ مبارزه با ۲۲ شخصیت بازی تعبیه شده است که گوشهای از داستان هرکدام را روایت میکند. ای کاش مبارزات در این بخش کمی بیشتر بودند و شخصیتهای جدید را بیشتر میشناختیم. تنها راه آشنایی با شخصیتها در بازی Tekken 7 این است که در ابتدای مبارزهی بخش فرعی داستان، به صورت نوشته بخشی از اهداف و دلایل حضورشان در دنیای بازی را مشاهده میکنیم. در کل بخش داستانی بازی Tekken 7 میتواند شما را پنج الی شش ساعت سرگرم کند و جدای از فهمیدن اتفاقات بازی، با شخصیتهای دنیای Tekken 7 نیز تا حدی آشنا خواهید شد.
بازی Tekken 4
اما در یک بازی مبارزهای، گیمپلی مهمترین نقش را ایفا میکند. اینکه بازی بتواند به خوبی در سیستم مبارزات یا سایر بخشها مخاطب را راضی کند، مهمترین فاکتوری است که هر بازی مبارزهای باید آن را در نظر بگیرد. از اینرو بازی Tekken 7 به خوبی در این بخش خودی نشان داده است. اکثر بازیهای مبارزهای سعی بر مدرن شدن دارند و با این حال، بازی Tekken 7 به خوبی تعادل بین یک بازی مبارزهای مدرن و یک بازی مبارزهای کلاسیک را برقرار کرده است. وجود کمبوهای قدیمی، سبک انیمیشن ضربهها و حرکت بازیکنان همگی یادآور نسخههای پیشین هستند که در اینجا با المانهای جدید در دسترس قرار گرفتهاند. مهمترین نکتهای که باید آن را در نظر بگیرید، نحوه استفاده از Rage Art است. در واقع Rage Artها همان کمبوهای ویژه بازیکنان هستند که میتوانید از آنها استفاده کنید. زمانی که نوار سلامت شما به شرایط بحرانی نزدیک میشود، هالهای قرمز رنگ دور شما نمایان شده که خبر از فعال شدن Rage Art میدهد. حال شما میتوانید با استفاده از دکمههای مناسب آسیب جدی را به حریف خود وارد کنید. از دیگر قابلیتهای گیمپلی که رنگ و بویی تازه به بازی بخشیده است، Power Crushها هستند که به شما اجازه میدهند زمانی که در حال ضربه خوردن هستید، به حریف مقابل خود نیز ضربه وارد کنید (البته در این میان کمی از مقدار نوار سلامت شما نیز کم خواهد شد). ویژگی صحنه آهسته نیز از نسخه ششم به این نسخه آمده است تا بار دیگر حساس بودن ضربات همزمان را به تصویر بکشد. حال فرض کنید تمام این قابلیت و ویژگیهای مبارزهای زمانی معنای واقعی خود را پیدا خواهند کرد که از کمبوهای ترکیبی استفاده کرده و زمانی که حریف شما میان آسمان و زمین است به ضربه زدن خود ادامه داده و نگذارید حریفتان فرصت ضربه زدن پیدا کند. همچنین میتوانید از دیوارهای محیط بازی برای ترکیب ضربات خود و آسیب رسانی بیشتر به حریف استفاده کنید. وجود این قابلیتها نه تنها گیمپلی بازی را شلوغ نکرده است، بلکه نحوه مبارزات را بیش از پیش دقیقتر کرده است؛ دقیق از این بابت که باید بدانید چه موقع از Rage Art یا Rage Move خود استفاده کنید، چه موقع ضربه وارد شده را به جان بخرید تا ضربه سنگینتری را به حریف وارد کنید یا اینکه در چه بخشی از محیط کمبوهای ترکیبی استفاده کنید.
بررسی بازی No Man
در طول مبارزات بعضی از شخصیتها با آسیب دیدن بسیار ظاهرشان تغییر میکند
مورد دیگری که در گیمپلی بازی به خوبی شما را سرگرم میکند، شخصیتهای بازی هستند. در دنیای بازی ۳۶ شخصیت مختلف قرار دارند که میتوانید با آنها در بخشهای مختلف بازی تجربه کسب کنید. همچنین قبل از هر مسابقه قادر خواهید بود چپ یا راست تصویر بودن خود را انتخاب کنید. برای مثال در شروع بازی دوست دارید در سمت چپ تصویر قرار داشته باشید، حال با انتخاب این گزینه تا زمانی که در طول مبارزات جای شما عوض نشود، میتوانید در سمت چپ باقی بمانید. شاید در نگاه اول این امر بیمورد به نظر رسد؛ چرا اصلا باید همچین گزینهای وجود داشته باشد؟ اگر به کمبوهای ترکیبی و حرکات ویژه نگاه کنیم، میبینیم که استفاده درست از جهتها میتواند سرعت فرآیند یادگیری حرکات مختلف بازی را برای مخاطبان تازه وارد افزایش دهد. حال در این میان موردی که شاید کمی آزار دهنده باشد، این است که در بخش راهنمای حرکات هیچ دسته بندی خاصی وجود ندارد. فقط در ابتدا Rage Artها و Rage Moveها دسته بندی شدهاند و در ادامه تمامی کمبوها یا پشت سر یکدیگر نوشته شدهاند یا اینکه برای بعضی از شخصیتها دسته بندیها به صورت کلی است. قطعا اگر دسته بندی مناسب و سازمان دهی شده وجود داشت، بهتر میتوانستید حرکتهای مد نظر خود را بیابید. بحث شخصیتهای بازی شد، این را بگویم که وجود شخصیتهای جدید از جمله آکوما شکل و شمایل تازهای را به بازی بخشیده است. خیلیها بر این باور بودند که آکوما شخصیت شناخته شده دنیای استریت فایتر است و وجودش در دنیای تکن تناقض ایجاد میکند ولی، حرکتهای منحصربهفرد وی به خوبی با حال و هوای بازی Tekken 7 همخوانی دارد. همچنین اگر یک استریت فایتر باز باشید، انتخاب شخصیت آکوما و استفاده از کمبوهای معروفش در این بازی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.
بازی Tekken 7
جدای از مبارزات داستانی، بازی در دو بخش آفلاین و آنلاین شامل حالتهای مختلف مبارزاتی است که هرکدام از آنها نقاط قوت و ضعف خود را دارا هستند. در بخش آفلاین حالت آرکید بازی شامل مبارزات شما با هوش مصنوعی میشود. زمانی که وارد این بخش شدم، انتظار داشتم مبارزات متعددی را برای هر شخصیت ببینم ولی برای هر شخصیت تنها پنج مبارزه تعبیه شده است که در این میان هیهاچی و کازومی در تمامی مبارزات حضور دارند (بعضی وقتها هم آکوما را مشاهده خواهید کرد). به عبارتی شما فقط سه مبارزه انجام میدهید که شخصیتهای هوش مصنوعی داخل آن جدید هستند. پس از گذشت یک مدت، حالت آرکید شدیدا شما را خسته خواهد کرد و امکان دارد دیگر سراغ این بخش نروید. در صورتی که حالت آرکید تعبیه شده است تا بازیکن بتواند کمبوهای یادگرفته از شخصیت مورد نظر خود در حالت تمرینی را در اینجا پیادهسازی کند. اما هرچقدر حالت آرکید ضعیف است، حالت Treasure Battle آن را جبران کرده است. در این قسمت شما با مبارز مورد علاقه خود به مبارزه کردن با سایر شخصیتهای بازی خواهید پرداخت و در ادامه یک سری مسابقات ویژه با هیهاچی، جین، آکوما و کازویا خواهید داشت (البته بعضی وقتها با کازومی نیز خواهید جنگید).
صندوقهای بازی نیز از ارزشهای متفاوتی از نظر آیتم ردیافتی برخوردار هستند
دو مورد باعث میشود شما هیچوقت از این بخش خسته نشوید. اولین مورد بیشتر بودن تعداد مبارزات نسبت به بخش آرکید و دومین و اصلیترین مورد، وجود صندوقها و چالشهایی است که در پایان و شروع هر مسابقه برای شما تعبیه شده است. حال مورد دیگری که تفاوت بین حالت آرکید و Treasure Battle را نمایان میسازد، هوش مصنوعی بازی است. در بخش داستانی میتوانید هوش مصنوعی و درجه سختی را خودتان تعیین کنید ولی در بخش آفلاین همچین گزینهای وجود ندارد. از اینرو انتظار میرود شاهد یک ارتقا پلهای در هوش مصنوعی برای CPU باشیم. ولی در بخش آرکید همچین موردی وجود ندارد. سه مبارزه اول شدیدا آسان هستند و حتی اگر هیچ ایدهای از بازیای مبارزهای نداشته باشید، میتوانید آنها را با کمی دقت پشت سر بگذارید. اما دو مبارزه پایانی (مخصوصا مبارزه آخر) شدیدا شما را به چالش خواهند کشید و شاهد یک تقسیم نادرست بین درجه سختی هوش مصنوعی در حالت آرکید هستیم. در صورتی که در Treasure Battle این مشکل اصلا وجود ندارد.
بازی Tekken 7
از دیگر حالتهای بخش آفلاین بازی نیز میتوان به حالت تمرینی و حالت دو نفره اشاره کرد. کل لذت اصلی بازی مبارزهای به حالت دو نفره آن است. اینکه با برادر یا یکی از دوستان خود به بازی کردن پرداخته و لحظات خوبی را برای خود رقم بزنید. بازی Tekken 7 به لطف مکانیزمهای گیمپلی و پایبند بودن به اصول خود، توانسته است به خوبی در این بخش موفق باشد. به مبارزه کردن بپردازید، کل کل کنید و از لحظه به لحظه مبارزه خود با شخصیتی که انتخاب کردهاید لذت ببرید. زیرا قسمت دو نفره بازی شما را ناامید نخواهد کرد. حالت تمرینی نیز یکی از مهمترین حالتهای بازی است. اگر قصد حرفهای شدن در بازی را دارید، حتما باید به سراغ بخش تمرینی بروید.
اینکه هیچ مجازاتی برای شخص متخلف در نظر گرفته نشده، آزار دهنده است
بخش آنلاین یکی دیگر از ستونهای گیمپلی بازی Tekken 7 است؛ جایی که بازیکنان سراسر دنیا دور یکدیگر جمع شده تا مهارتهای خود را محک بزنند. بخش آنلاین بازی از سه حالت مختلف تشکیل شده است. اولین حالت Player Match که با سایر بازیکنان مسابقه خواهید داد یا میتوانید خود یک لابی ساخته تا بازیکنان به شما متصل شوند و به بازی کردن بپردازید. در دو حالت Ranked و Player Match به سختی میتوانید حریف پیدا کنید و اگر پیدا شد یا آنقدر پینگ شما با حریف متفاوت است که در طول بازی سراسر لگ هستید یا اینکه اصلا نمیتوانید به سرور و بازیکن حریف متصل شوید. حال فقط بخش تورنومنت میماند که به راحتی میتوانید با سایرین به بازی کردن بپردازید (البته اگر مشکلات پینگ را فاکتور بگیریم). البته بعضی وقتها هم در طول تورنومنت امکان دارد میزبان ببازد و از بازی خارج شود. سپس شما هم از تورنومنت بیرون خواهید رفت و همهی تلاش شما نقش بر آب خواهد شد و متاسفانه، مجازات خاصی برای متخلفان در نظر گرفته نشده است.
این روزها یکی از ویژگی اکثر بازیها شخصیسازی است و Tekken 7 هم از این قاعده مستثنا نیست. شخصیسازی زمانی مفید است که تغییرات مثبتی را به دنبال داشته باشد و تیم سازنده به خوبی توانسته است از این طریق به شخصیتهای بازی رنگ و لعاب جدیدی ببخشد. قسمت شخصی سازی بازی به دو بخش شخصی سازی پروفایلتان در بازی و شخصی سازی شخصیتها تقسیم بندی میشود. در بخش شخصی سازی شخصیتها از شخصی سازی مو، لباس و آیتمهای ویژه هر شخصیت گرفته تا استفاده از آیتمهای خندهدار و متنوع را شاهد هستیم که همگی سبب میشوند شکل و شمایلی کاملا جدید به شخصیت خود بدهید. همچنین هر شخصیت یک سری Slot در اختیار دارد که میتوانید ظاهرهای متفاوتی را درست کرده و در اسلاتهای مختلف قرار بدهید که در صورت لزوم بتوانید در هر مبارزه با ظاهری جدید حضور پیدا کنید. برای در اختیار گرفتن آیتمهای این بخش، باید پول داخل بازی خرج کنید که با انجام هر حالت مبارزهای در بازی Tekken 7 پول به دست خواهید آورد. همچنین صندوقهای Treasure Battleها هم میتوانند کمک حال شما باشند.
اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که تا به حال مجموعه Tekken را تجربه نکرده و هیچ ایدهای از داستان آن ندارید، اصلا نگران نباشید. در بازی Tekken 7 بخشی به نام گالری شامل تمامی ویدیوها و عکسهای هنری تمامی نسخههای مجموعه تکن تعبیه شده است. از اینرو با خرید آنها (از طریق پول داخل بازی) میتوانید داستان نسخههای گذشته را مشاهده کنید. در کنار این موارد موسیقی و صداگذاری بازی نیز به نحو احسنت کار خود را انجام داده است. وجود صداپیشههای محبوب شخصیتها و در کنار آن یک لیست از تمامی آهنگهای مجموعه Tekken باعث شده که شاهد تنوع خوبی در این زمینه باشیم.
بازی Tekken 7
پس از مدتی مبارزه کردن، عرق خواهید کرد و جزئیات خیس شدن بدن خود و حریف را مشاهده میکنید
موردی که همیشه در مجموعه تکن در یک ساختار ثابت قرار گرفته است، گرافیک و طراحیهای بازی است. تیم سازنده به واسطهی موتور گرافیکی آنریل انجین ۴ سعی کرده یک تعادل بین کلاسیک و مدرن بودن در بخش گرافیک بازی ایجاد کند. مبارزات و نوع طراحیهای محیط و شخصیتها همگی نوید یک بازی Tekken کلاسیک را میدهد و از طرفی ترکیب میان پردههای CGI و میان پردههای نقاشی مانند انیمهای سبب شده تا شکل و شمایلی جدید به این نسخه داده شود. جدای از آن محیطهای مبارزهای بازی Tekken 7 از تنوع خوبی برخوردار هستند و بعضی از آنها شامل دو قسمت مبارزهای است که اگر مبارزه شما طول بشکد، میبینید که بر اثر ضربات و زمین خوردنهای شما و حریف محیط زیرپای شما خراب خواهد شد و وارد قسمت دیگری از محیط مبارزه خواهید شد. اما موردی که در بخش گرافیک کمی آزار دهنده است، افت فریمهایی هستند که قبل از شروع مسابقات (پروسه معرفی شخصیتها به یکدیگر قبل از شروع بازی) به چشم میخورند. البته خوشبختانه خود مسابقات افت فریم ندارند. مورد دیگری که در این نسخه شدیدا جالب کار شده است، میان پردههای پایانی هر شخصیت در بخش فرعی داستان است که بعضی از آنها از طنز خوبی برخوردار بوده و خستگی این بخش را از تن شما خارج میکند.
با تمام این تفاسیر بازی Tekken 7 پس از سالها انتظار پیش هواداران این مجموعه بازگشت تا بار دیگر لحظات خوبی را برای آنها رقم بزند. یک بازی مبارزهای اصیل شرقی که حدود ۲۰ سال است به اصالت خود ادامه داده و نسخه به نسخه سعی کرده است با اضافه کردن المانهای جدید به تجربیات مخاطبان خود بیافزاید. ظاهرا این بازی هیچوقت قصد تغییرات عظیم ندارد و این میتواند خبر خوبی برای هواداران باشد.