اگر وب سایت خود را روی یک سرور اختصاصی یا dedicated server مستقر کنید باید هزینه بیشتری پرداخت کنید اما در نهایت متوجه خواهید شد که آنچه به دست آورده اید ارزش آن را داشته است.

هاستینگ اشتراکی (یعنی دو یا چند وب سایت روی یک سرور قرار داشته باشند) هر قدر هم که خوب مدیریت شود باز هم کاملاً مطمئن و پایدار نیست. ولی اگر از یک سرور اختصاصی استفاده کنید، می توانید آن را طوری مدیریت کنید که پارامترهایی مانند قابلیت اطمینان و پایداری سرور وب سایت شما در بهترین وضعیت باشد. در هاستینگ اشتراکی معمولاً مشکلاتی مانند اضافه بار ترافیکی، کدهای مخرب از طرف کاربران یا صاحبان سایت های دیگر (به خصوص کاربران مبتدی) و همچنین بسیاری بدافزارها و چیزهای دیگر که می توانند روی سروری که استفاده می کنید load شوند وجود دارند.

در یک سرور اختصاصی شما فقط نرم افزارهایی را که لازم دارید نصب می کنید که اما در یک سرور اشتراکی نرم افزارها و پکیج هایی که کاربران دیگر استفاده می کنند هم نصب شده است. و هر نرم افزار یا پکیجی که نصب می شود یک سری ریسک کارایی و امنیتی را به سرور اضافه می کند.

ماهیت پرارزش یک سرور اختصاصی این است که وابستگی شما را به هاست کاهش می دهد. تأخیرهای زمانی و هزینه های ناشی از آن را کاهش می دهد. شما به عنوان صاحب یک وب سایت اگر از یک سرور اختصاصی به عنوان هاست استفاده کنید، آنگاه از تأخیرهای زمانی و هزینه های احتمالی ناشی از آن جلوگیری خواهید کرد. با یک سرور اختصاصی به عنوان هاست می توانید تقاضای کاربران خود را بدون تأخیر و مشکل پاسخ دهید، در حالیکه این کارایی روی یک سرور اشتراکی امکان پذیر نیست. قابلیت اطمینان بالا و پشتیبانی سریع از کاربر برای کسب و کار شما حیاتی است و هر چه کار خود را بیشتر توسعه دهید این نیاز بیشتر خود نمایی می کند. در یک کسب کار موفق قابلیت اطمینان بالا می تواند به پیشرفت و شهرت آن کمک کند.

برای افرادی که طراحی وب سایت و گرافیک انجام می دهند، یک وب سایت اختصاصی بسیار باارزش است. یک سرور اختصاصی می تواند درآمد زیادی برای استودیوی طراحی شما داشته باشد نه فقط برای تسهیلاتی که به عنوان هاست در اختیار مشتری خود قرار می دهید بلکه به عنوان یک طراح می دانید که درآمد شما به قابلیت اطمینان و کارایی شما بستگی دارد. اگر به سرور خود دسترسی ۲۴ ساعته داشته باشید آنگاه می توانید وب سایت مشتریان خود را در کمترین زمان ممکن update کنید یا مشکلات آنها را رفع کنید یا به عبارت دیگر به این روش پول را در استودیوی طراحی وب خود نگه داشته اید. در دسترس بودن باعث می شود نسبت زحمت به هزینه شما کاهش یابد. و پس از مدتی متوجه می شوید که مشتریان شما رو به افزایش خواهند گذاشت.

لزوم داشتن یک سرور اختصاصی زمانی احساس می شود که آمار بازدید کنندگان و پهنا باند مصرفی شما رو به افزایش می گذارد و متوجه می شوید که دانلود یک فایل نه چندان پرحجم زمان زیادی طول می کشد. نتیجه این وضعیت این است که کاربران شما منتظر نمی مانند و وب سایت شما را ترک می کنند. کافیست تعداد کاربرانی که روزانه به خاطر مشکلات سرور خود از دست می دهید و درآمدی که به این صورت از دست می دهید را حساب کنید به زودی خواهید فهمید که هزینه یک سرور اختصاصی کمتر از درآمدی است که به این دلیل از دست می دهید.

اگر به وب سایت خود به عنوان یک حرفه برای کسب و کار و امرار معاش نگاه می کنید باید بدانید که باز شدن سریع یک صفحه و همیشه در دسترس بودن باعث دلگرمی بازدید کنندگان خواهد شد و مشتریان شما احتمالاً در بین این بازدید کنندگان خواهند بود بنابراین شانس فروش یا بازاریابی شما بالا می رود. و این مشتریان که از شما راضی هستند درباره قابلیت اطمینان بالای آن به دیگران خواهند گفت و برای شما مشتریان جدید خواهند فرستاد که نتیجه آن فروش بیشتر با سعی کمتر است.

اگر درباره کسب و کار اینترنتی خود جدی هستید پس باید یک سرور اختصاصی داشته باشید.