همان طور که در بخش اول و دوم از آموزش های این سری ، یعنی آشنایی با گوگل کنسول توضیح داده شد، این کنسول دارای بخش های متعددی است که ما طی پست های قبلی ، دو بخش

Structured Data و HTML Improvements و Search Analytics را توضیح دادیم. در ادامه با سایر بخش های کنسول گوگل و کارایی آن ها آشنا می شوید.
آشنایی با کنسول گوگل یا GSC

گفتیم که در قسمت Search Analytics که دقیقا زیر تب ترافیک قرار دارد، می توانید اجرای وب سایت خود را کنترل کنید.در این بخش چند آیتم جداگانه مشاهده می کنید :

click: به این معناست که چند مرتبه کاربری با استفاده از کوئری ها وارد وب سایت شما شده است.
impressions: بازخورد ها
ctr : نمایش زمان حضور کاربر در وب سایت به صورت درصدی (lick through rate)
position: بخش هایی از وب سایت که کاربران بیشتر روی آن تمرکز دارند.

با استفاده از هر یک از بخش هایی که معرفی شد ، می توانید کوئری هارا دسته بندی کنید .برای دسته بندی بر اساس کلیک ها ،از طریق هدر اقدام کنید. اگر چه شما نمی توانید تمام اطلاعات را به دلیل مسائل امنیتی مشاهده نمایید ، اما می توانید بر اساس موقعیت هایی جست وجو شده ، تعداد از کلیک و بازخورد هارا مشاهده نمایید.دقت داشته باشید که در تصویر زیر ، نمودار مربوطه بدون عبور از فیلترینگ کشور ها تهیه شده است و در صورتی که وب سایت شما تنها با آی پی یک کشور قابل استفاده است ، کشور مورد نظر خود را نیز باید تعیین کنید.

کنسول گوگل

به عنوان یک وب مستر ، باید دقت به بخش هایی توجه داشته باشید که کلیک داشته اند، ولی بازخورد مناسبی از آن ها نمیبینید. مثلا در تصویر بالا ما نیاز داریم به بخش دوم نمودار توجه بیشتری داشته باشیم.

وقتی که روی یکی از بخش های نمودار کلیک می کنید و یک پیج دلخواه را انتخاب می کنید ، می توانید سئو هر پیج در وب سایت خود را بررسی کنید. می توانید پیج ها را به صورت مقایسه ای نیز بررسی کنید.

کنسول گوگل

تصویری که مشاهده می کنید ، خیلی خلاصه است و به صورت مختصر تهیه شده است.در صورتی که مشا بخواهید یک آنالیز کامل در ارتباط با جست وجو های وب سایت خود انجام دهید ، مدت زمان بیشتری را باید صرف کنید و صفحه ی نمودار شما نیز فل تر خواهد بود.
بخش Index Status در کنسول گوگل

زیر بخش google index ، این قسمت یعنی Index Status ، تعدادی کل برگه هایی از وب سایت شما را که توسط بات های گوگل کراول یا ایندکس شده اند را نشان می دهد.

در واقع یک نمودار ساده در این قسمت بر اساس کیفیت لینک های داخلی هر مطلب می توانید مشاهده کنید.

آشنایی با کنسول گوگل یا GSC

در صورتی که نمودار شما مطابق با تصویر بالا  همواره صعودی باشد ، جای نگرانی نیست و متوجه خواهید شد که وب سایت شما ، یک فرآیند ثابت را طی کرده است. اما در صورتی که در این نمودار یک تغییر ناگهانی ببینید ، این بدان معنی است که گوگل در یک برگه ی وب سایت شما ، عامل منفی مثل بدافزار یافته است . در باکس هایی که مطابق شکل بالا میبینید ، دو گزینه total و blocked را میبینید که تعداد برگه هایی را که ایندکس شده است و یا توسط گوگل حذف شده است را می توانید مشاهده کنید.
بخش Content Keywords در کنسول گوگل

این که کلمات کلیدی متن  یا Content Keywords چه تعداد و با چه کیفیتی باشند ، تعیین کننده ی دفعاتی هستند که گوگل به وب سایت شما مراجعه می کند و مطالب آن را برای نمایش در صفحه ی نتایج ، جست وجو می کند.

در این قسمت متوجه میشوید که رابت های گوگل ، چه تصوری از وب سایت شما دارند.

یکی از موارد مهمی که در لیست این قسمت مشاهده می کنید ، کلمات کلیدی شما هستند که برای اطلاع شما ردیف میشوند. در صورتی که در این لیست کلماتی مشابه Levitra” یا “Viagra

را مشاهده کردید ، به احتمال زیاد وب سایت شما قربانی هکر های سئو و تحت فارما هک (pharma hack.) قرار گرفته است.این نوع هک ق یکی از رایج ترین شیوه های هک شدن بر اساس سئو می باشد که در آینده در ارتباط با آن صحبت خواهیم کرد.
بخش Crawl Errors در کنسول گوگل

به عنوان یک وب مستر ، باید خطاهایی را که حین بارگذاری وب سایت شما ایجاد می شود را شناسایی کنید. یکی از خطاهای رایج ، خطای کراولینگ می باشد. هرچند که بروز خطاهایی نظیر خطای ۴۰۴ از جانب خود وب سایت هاست و گوگل نقشی در آن ها ندارد ، اما با استفاده از این بخش به کاربران خطاهای موجود یادآوری میشود.
بخش  Fetch as Google در کنسول گوگل

این بخش ، یک ابزار کاربردی برای کاربران است تا بتوانند محتوایی را که مهم تر از سایرین است را به صورت ویژه به گوگل معرفی کنند. با استفاده از این ابزار ، شانس نمایش مطلب دلخواه شما در صفحه ی نتایج افزایش می یابد و البته می توانید مطمئن شوید که صفحه ی دلخواه شما ایندکس میشود.

بخش Fetch as Google در کنسول گوگل

برای این که بتوانید از این ابزار استفاده کنید، ابتدا url بهینه خود را در باکس مربوطه وارد کنید و سپس روی fetch کلیک کنید.بعد از مدت زمان کوتاهی در همین بخش می توانید مطمئن شوید که مطلب fetch شده است و یا این که اصلا یافته نشده است.

بخش Fetch as Google در کنسول گوگل

امیدوارم از مطالبی که طی این سه بخش آموزش داده شد، نهایت استفاده را برده باشید.