بازاریابی جاذبه ای یا درون گرا چیست؟

برایان هالیگان در سال ۱۳۸۳ برای اولین بار در مورد بازاریابی جاذبه ای صحبت کرد و اون رو برای کسب و کارهای کوچک با درآمدهای زیاد و محصولات دانش بنیان معرفی کرد. اما بعدها این روش بازاریابی به یک مکتب جدی تبدیل میشه و در همه ی حوزه ها راهکارهای مختلفی مطرح می کنه.

باید اینو پذیرفت که بازاریابی بیرونی یا Outbound Marketing داره به پایان خودش میرسه و امروزه باید توجه بیشتری به اینباند مارکتینگ یا بازاریابی جاذبه ای داشته باشیم. Inbound Marketing یا بازاریابی جاذبه ای روشی است برای بهتر دیده شدن برند شما توسط مشتری در کوتاه ترین زمان ممکن و با سهولت و برای رسیدن به این هدف چندین تکنیک وجود داره. این روش فقط برای ایجاد آگاهی از برند نیست، بلکه هدفش اینه که با ایجاد کردن ارزش بیشتر در طول چرخه ی خرید مشتری او را به سایر پیشنهادات سوق بده تا با شکل گیری یه تجربه ی خوب اون رو به یه مشتری ثابت تبدیل کنه. به عبارت دیگه، در تکنیک های سنتی بازاریابی برای ارائه ی خدمات و محصولات یک برند باید سراغ مشتریان می رفتید و عموما در جلب توجه مشتری رویکردهای وقفه ای و مزاحمت آفرین وجود داشت. اما طی سالهای اخیر با برجسته شدن مفهوم ارزش آفرینی، به جای ایجاد وقفه در زندگی روزمره ی مشتری ها دنبال ارزش آفرینی و  دیده شدن برند بودند.

این روشهای سنتی بازاریابی هنوز به علت راحت بودنشون برای خیلی از بازاریاب ها محبوب هستن. با این وجود روش های فوق الذکر برای یه کاربر بالقوه تجربه ی خوبی ایجاد نمی کنه.