اوبونتو به کدام سمت می‌رود؟
مارک شاتل‌ورث، بنیان‌گذار کنونیکال اخیرا اعلام کرد توسعه محیط دسکتاپ یونیتی ۸ برای اوبونتو متوقف شده است و توسعه‌ی اوبونتو تاچ نیز دیگر برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها ادامه نخواهد یافت.

اما این سؤال پیش می‌آید که آینده‌ی سیستم عامل لینوکس اوبونتو چه خواهد شد؟

چندین سال قبل توسعه‌دهندگان اعلام کردند یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات دنیای تکنولوژی دستگاه‌های موبایل خواهد بود. آن‌ها دقیقا درست می‌گفتند؛ اما اوبونتو نتوانست از این پتانسیل استفاده کند و تأثیر بسزایی در این فضا داشته باشد. حالا به نظر می‌رسد کنونیکال این بار نیروی خود را بر اتفاق بزرگ دیگری متمرکز کرده است؛ سرویس‌های ابری و محصولات اینترنت اشیاء.

اما همچنان میلیون‌ها نفر از اوبونتو روی کامپیوترهای دسکتاپ استفاده می‌کنند و شاتل‌ورث برای این کاربران توضیح می‌دهد که قرار است کمپانی متبوع او بر چه مواردی تمرکز کند.

شاتل‌ورث در پست طولانی خود که روی گوگل پلاس منتشر شده، مشخصا چند نکته را شفاف‌سازی کرده است:

    در حالی که تیم موبایل منحل شده و کنونیکال بر فضاهای سودآور بیشتر، شامل سرورها و دستگاه‌های دیگر تمرکز کرده است؛ همچنان به انتقال تجربه‌ی عالی از کیفیت کار با سیستم دسکتاپ ادامه خواهد داد.
    کنونیکال روی میز کار گنوم سرمایه‌گذاری می‌کند که در حال حاضر مانند Lubunxu، Xubuntu یا Kubuntu، بخش اصلی اوبونتو است. اما هم‌زمان با Ubuntu 18.04 LTS، اوبونتو گنوم نسخه‌ی پیش‌فرض این سیستم عامل خواهد بود.
    در حالی که یونیتی ۸ کنار گذاشته شده است، کنونیکال پوسته‌ای توسعه خواهد داد که باعث می‌شود ظاهر GNOME مانند محیط دسکتاپی باشد که متوقف شده است.
    سیستم بسته اسنپ جدید در نسخه‌های بعدی اوبونتو نیز وجود دارد و علاوه بر آن می‌توانید از توزیع‌های دیگر گنو/لینوکس شامل فدورا، دبیان و اپن‌سوس (اپن‌سوز) نیز استفاده کنید.
    در حالی که محیط پیش‌فرض دسکتاپ به گنوم تغییر می‌کند؛ بسته‌های یونیتی ۷ برای افرادی که به آن‌ها نیاز دارند، در دسترس خواهد بود. البته ممکن است یونیتی ۸ به‌طور کامل متوقف نشود و توسعه‌دهندگان دیگر تمایل داشته باشند روی آن کار کنند.