امکانات جدیدی به سرویس گوگل درایو اضافه شد
گوگل درایو امروز کمی دیگر رشد کرده است. گوگل در کنفرانس کلود نکست (Cloud Next) که با تمرکز بر مشتریان تجاری برگزار شده، در مورد تغییرات جدید گوگل‌درایور  اعلام کرد که با قابلیت‌های جدید اضافه شده به درایو، این محصول برای کسب‌وکارها کاربرد بهتری خواهد داشت و علاوه بر این کاربران عادی از وجود چنین ویژگی‌هایی هیجان‌زده خواهند شد.

یکی از بهترین قابلیت‌های جدید اضافه شده به گوگل‌درایو تیم درایوز (Team Drives) نام دارد که با استفاده از آن می‌توان یک پوشه را با کارمندان به اشتراک گذاشت تا بتوانند فایل‌های خود را در این پوشه قرار دهند. این ویژگی هم اکنون فعال شده و می‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین ساختار تعیین دسترسی افراد به فایل‌ها و پوشه‌ها به نحوی طراحی شده است که تنظیم آن راحت باشد. می‌توان گوگل‌درایو را طوری تنظیم کرد که اگر کارمندی از محیط شرکت خارج شد، فایل‌های وی ناپدید شوند. با استفاده از تیم درایوز می‌توان اطمینان حاصل کرد که فقط افرادی به فایل‌ها دسترسی داشته باشند که فایل یاد شده با آن‌ها به اشتراک گذاشته شده باشد و علاوه بر این عضوی از شرکت باشند.

قابلیت دیگری که با تمرکز بر کاربران تجاری به تازگی به گوگل‌درایو اضافه شده، Vault نام دارد. این ویژگی به طور گسترده‌تری در دسترس است و این یعنی مدیران می‌توانند با روشی آسان‌تر از داده‌های موجود در گوگل‌درایو فایل خروجی تهیه کرده و یا آن‌ها را مدیریت کنند. گوگل همچنین AppBridge را خریداری کرده است. AppBridge به شرکت‌ها کمک می‌کند تا از سرویس‌های دیگری مثل Sharepoint به گوگل‌درایو مهاجرت کنند. حالا گوگل این سرویس‌های مشاوره‌ای را به طور مستقیم ارائه می‌دهد.

google drive

آنچه گفته شد مهم‌ترین قابلیت‌های در نظر گرفته شده برای کسب‌وکارها است. اما برای کاربران عادی جذاب‌ترین قابلیت جدید اضافه شده به گوگل‌درایو Drive File Stream نام دارد. این ویژگی طراحی شده تا بتوانید با روشی آسان‌تر، گوگل‌درایو را بر روی پی‌سی یا مک خود نصب کنید. قابلیت مورد بحث تمامی فایل‌های موجود در حساب گوگل‌درایو شما را دانلود نخواهد کرد و به‌جای آن سعی می‌کند به صورت هوشیارانه فایل‌هایی که احتمالا بیشتر برای شما اهمیت دارند را حدس زده و آن‌ها را با توجه به درخواست شما دانلود کند. این ویژگی تقریبا عملکردی مشابه اسمارت‌سینک سرویس دراپ‌باکس دارد. متاسفانه این قابلیت فعلا در مرحله‌ای اولیه‌ در دسترس است و به صورت عمومی ارائه نشده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید برای کاربران عادی گوگل‌درایو، Quick Access است. این قابلیت پیش‌تر فقط در نسخه‌ی اندرویدی سرویس مورد بحث ارائه شده بود. با استفاده از ویژگی گوگل سعی می‌کند فایل‌های مورد نظر کاربر را تشخیص داده و سریعا آن‌ها را در اختیار وی قرار دهد. بدین طریق حتی پیش از اقدام به جستجو می‌توانید به فایل‌های مورد نظرتان دسترسی داشته باشید.

البته هیچ‌کدام از امکانات مورد اشاره را نمی‌توان قابلیتی انقلابی محسوب کرد. اما باید گفت که اضافه شدن این امکانات در کنار یکدیگر نشان‌دهنده‌ی فعالیت جدی‌تر گوگل در توسعه‌ی ابزارهای G Suite است. اینکه گوگل قابلیت‌هایی را به اضافه می‌کند که ضعف‌های اصلی سرویس‌های خود را برطرف سازد یک ایده‌ی بسیار خوب تلقی می‌شود. مسلما بسیاری از کاربران تمایلی به تعیین سطح دسترسی به فایل‌ها، مدیریت حافظه‌ی پی‌سی و مواردی از این قبیل ندارند و حالا گوگل امکاناتی را ارائه داده تا بیشتر این اقدامات به‌طور خودکار انجام شوند و یا کاربر با تعامل کم‌تر بتواند بیشتری بهره‌وری را داشته باشد.