اگر از کاربران دائمی مرورگر فایرفاکس باشید حتما تاکنون متوجه شده‌اید که پس از گذشت مدت زمانی از کار با این مرورگر، رفته رفته سرعت و کارایی آن نسبت به گذشته کاهش می‌یابد. به عنوان مثال مرورگر دیر بالا می‌آید یا گاه و بی‌گاه هنگ می‌کند. مهم‌ترین علت بروز این مشکل را می‌توان در ذخیره شدن نامنظم اطلاعات در پایگاه داده (Database) مرورگر جستجو کرد. این آشفتگی در ثبت اطلاعات به مرور باعث کندی عملکرد مرورگر می‌شود. در این ترفند قصد داریم به معرفی ترفند ساده اما کاربردی بپردازیم که با بهره‌گیری از آن می‌توانید این آشفتگی و بی‌نظمی اطلاعات ذخیره شده را سر و سامان ببخشید و دستی به سر و روی پایگاه داده مرورگر بکشید.

برای این کار:
ابتدا مرورگر Firefox را باز کنید و اطمینان پیدا کنید مرورگر شما نسخه ۳ به بالا باشد.
سپس  از منوی Tools و در قسمت Web Developer ، بر روی Error Console کلیک کنید.
حال کد زیر را عینا Copy کرده و در قسمت Paste ،Code نمایید:

Components.classes[“@mozilla.org/browser/nav-history-service;1”].getService(Components.interfaces.nsPIPlacesDatabase)

.DBConnection.executeSimpleSQL(“VACUUM”);

پس از این کار بر روی دکمه Evaluate کلیک نمایید.
مرورگر چند ثانیه‌ای منجمد می‌شود و با بازگشت مرورگر به حالت عادی، پایگاه داده مرورگر بهینه خواهد شد. نیازی به راه‌اندازی مجدد مرورگر نیز نیست.

در صورتی که هر گونه مشکلی با کد فوق دارید، می‌توانید از افزونه‌ای به نام Vacuum Places که این کار را به طور اتوماتیک برای شما انجام می‌دهد استفاده کنید. این افزونه را از لینک زیر نصب کنید:

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/13824

پس از نصب این افزونه و بازآغازی مرورگر، آیکنی به شکل جارو در پایین سمت راست مرورگر نمایش پیدا می‌کند که با راست کلیک بر روی آن و انتخاب Vacuum places.sqlite، پایگاه داده مرورگر بهینه خواهد شد.