روژه های موفق طراحی سایت با برنامه ریزی های دقیق شروع می شود. در واقع مهم نیست که چه نوع پروژه ای، کوچک و یا بزرگ باشد؛ هر پروژه به تفکر فراوان نیاز داشته تا کار به درستی آغاز شود. این مسئله برای توسعهء وب سایت نیز کاملاً صدق می کند. مهندسی استراتژی برای طراحی سایت و یا توسعهء وب سایت، یک فاز کاملاً ضروری برای سرویس دهنده و همچنین مشتری می باشد.

برنامه ریزی دقیق برای طراحی وب سایت به ساده تر کردن این فرایند برای توسعه دهندگان،کمک زیادی می کند.همچنین برای زمانی که آنها به مشتریان خود کمک می کنند تا دید خود را برای فهم و درک بیشتر مراحل انجام کار، افزایش دهند.

تعداد سوالات مطرح شده در مورد پروژه نشان دهندهء بررسی و رسیدگی کامل به موضوع ، قبل از شروع هر پروژه ای در طراحی سایت و یا توسعهء آن می باشد. در اینجا به تعدادی از نمونه هایی از این سوالات که باید در برنامه ریزی خود در نظر بگیرید اشاره می کنیم:

● به چه چیزهایی برای دستیابی به وب سایت نیاز می باشد؟
● چه کسانی مخاطب وب سایت و هدف شما می باشند؟
● چه نوع “احساساتی” با طراحی سایت باید برانگیخته شود؟
● چگونه باید دیدگاه های یک وب سایت را بیان کرد؟

این سوالات تنها برای شروع کار پروژه می باشد، و بدون نیاز به هیچ گونه تحت الشعاع قراردادنی آن هم قبل از شروع – کار سرگرم کنندهء‌ پروژه آغاز می شود: برنامه ریزی برای یک وب سایت می تواند بسیار لذت بخش باشد و همچنین می تواند باعث باز شدن دید و افزایش تجربهء شما شود.البته در صورتی که به تمامی راه حل های موجود فکر کرده تا نام تجاری خود را در فضای وب به بهترین نحو ارائه نمایید.

به طور کلی دو دیدگاه برای حفظ تعادل در مرحلهء برنامه ریزی برای طراحی سایت وجود دارد:

۱- نام تجاری شما چیست و چگونه می خواهید خود را در سرتاسر وب در مقابل وب سایت های بزرگتر و دیگر نام های تجاری جلوه دهید؟
۲- چگونه کاربران وب سایت، وب سایت شما را تجربه می کنند؟

بهتر است برای حفظ اهداف اصلی وب سایت در ذهنتان به عنوان یک کاربر، چگونگی استفاده از وب سایت را در نظر بگیرید. اغلب اوقات وب سایت ها به طور کامل بر اساس اهداف مشتریان ساخته شده و دیدگاه های آنها در نظر گرفته می شود. اما اگر کاربر به طور قطع نداند و یا کاملاً مطمئن نباشد که چگونه می تواند از وب سایت استفاده نماید، اغلب باعث قطع ارتباط خواهد شد.

به عنوان مثال، پر کردن مطالب وب سایت با اصطلاحات تخصصی هر صنف، می تواند کمک به ایجاد اعتماد در بازدیدکنندهء وب سایت شود. اما استفاده بیش از حد از این اصطلاحات باعث سردرگمی و گیجی کاربر شده و در نهایت باعث ایجاد رقابت در وب سایت های دیگر شده و کاربران به سمت وب سایتی کشیده می شوند که مطالب آن بیشتر قابل درک باشد.

هر کسی در مرحلهء برنامه ریزی همیشه باید در نهایت کاربران را در نظر بگیرند. هنگامی که کاربر به یک وب سایت می آید با یک سوال وارد و به دنبال پاسخ آن می گردد:

● آیا می توانم به این شرکت اعتماد کنم؟
● آیا این شرکت به درستی کار انجام می دهد؟
● آیا محصولات و خدمات این شرکت مقرون به صرفه می باشد؟
● آیا این شرکت می تواند کار من را انجام دهد؟
● نحوهء رزرو و یا خرید و همچنین نحوهء دریافت اطلاعات چگونه می باشد؟

از طریق برنامه ریزی صحیح و طراحی سایت مناسب می توانید تمامی این موارد را در وب سایت خود پوشش دهید. هر وب سایتی باید به سادگی پاسخگوی چنین سوالاتی باشد و اقدامات لازم جهت خرید، پرکردن فرم ارتباط با ما، ثبت نام در خبر نامه و غیره نماید.از آنجایی که ظرفیت صبر و توجه کاربران معمولاً بسیار پایین است، توجه به این روند تعادل باید به وضوح انجام گرفته تا کاربران برای حدس زدن مسائل مجبور به ترک وب سایت نباشند.

استفاده از برخی از حقه ها در وب سایت خوب است البته اگر بخشی از روشهای لذت بخش وب سایت و تجربهء وب سایت شما باشد. اما هرگز کاربران در وب سایت شما بیشتر از چند دقیقه توقف نمی کنند تا به پاسخ این سوال برسند که: ” من فقط می خواهم کارX را انجام دهم، اما نمی دانم چگونه و به کجای وب سایت بروم ” در زمانی که کاربر این سوال را از خود می پرسد، حتماً به جای دیگری مثل وب سایت های رقبای شما نیز سر می زند!

با یک برنامه ریزی خوب برای طراحی سایت می توانید نگاه و توجه افراد را در وب سایت خود حفظ نمایید. توسعه دهندهء وب سایت شما نیز تضمین کنندهء یک تجربهء مثبت برای کاربران و سرویس گیرنده های وب سایت شما می باشند.