در مطلب قبلی دانستیم که با استفاده ار زبان برنامه نویسی asp.net می توان یکوب سایت پویا و یا به اصطلاح داینامیک را ایجاد کرد که لازمهء این کار ایجاد و یا متصل کردن یک پایگاه داده به وب سایت است.ASP.Net دو روش کلی و آسان را برای اتصال به منابع داده ای در اختیار شما قرار داده است . روش اول استفاده از کنترل های سرور داده است ، که می توانید به صورت ویزاردی ، ویژوال و با قالب های آماده از خواص این کنترل هال استفاده کرده و اطلاعات ارتباطی را درون آنها قرار می دهید . مثل کنترل های SqlDataSource و AccessDataSource .

  • روش دوم ، نوشتن کدها و کلاس های لازم برای اتصال به منبع داده ای مثل کدهای ADO.NET یا Query به زبان LINQ است . 
  • در این بخش به بررسی انواع و روش های مختلف متصل شدن به منابع داده ای در ASP.Net خواهیم پرداخت .

برای اتصال به منابع داده ، توسط یک کنترل سرور داده در ASP.Net ، بایستی کارهای عمومی زیر را انجام دهید :

نوع منبع داده ای که می خواهید به آن متصل شوید را تعیین نمایید . برای مثال کنترل LinqDataSource به وسیله کدها و روش های زبان LINQ می تواند به انواع منابع داده ای متصل شود . یا کنترل SqlDataSource معمولا برای اتصال به پایگاه داده SQL Server و کنترل AccessDataSource برای کار با فایل های Access به کار می رود .
اگر از کنترل LinqDataSource استفاده می کنید ، ابتدا بایستی کلاس هایی که به جای موجودیت های منابع داده ای مثل پایگاه داده و جدول های آن ایفای نقش می کنند ، را ایجاد نمایید . سپس به وسیله این کلاس ها ، عملیات اتصال را انجام دهید .
اگر از کنترل SqlDataSource استفاده می کنید ، بایستی فراهم کننده داده ای ( Provider ) آن را تعیین کنید . فراهم کننده یا Provider کلاسی است که برای اتصال و کار با پایگاه داده مورد نظر از آن استفاده می شود . کلاس پیش فرض System.Data.SqlClient است که برای اتصال به پایگاه های داده SQL Server به کار می رود .
در مرحله بعدی ، بایستی کنترل را به صفحه اضافه نموده و خواص آن را تنظیم نمایید .
برای مثال کنترل SqlDataSource به یک رشته ارتباطی ( connection string ) که حاوی اطلاعات لازم برای ارتباط است ، نیاز دارد تا فراهم کننده داده ( Provider ) بتواند به وسیله آن ، یک اتصال را به پایگاه داده مقصد ایجاد نماید .

نکته مهم و کاربردی :

شما می توانید فراهم کننده ارتباط و رشته ارتباطی ( connection string ) کنترل SqlDataSource را به صورت محلی و در درون خود کنترل در صفحه تعیین نموده و یا اینکه در فایل اصلی تنظیمات سایت web.config قرار دهید .
استفاده از روش دوم دو مزیت دارد . یکی اینکه می توانید با اشاره به آن connection string موجود در فایل web.config ، هر بار که می خواهید و در هر جای دیگر سایت ، برای اتصال کنترل SqlDataSource دیگری از آن استفاده نمایید . همچنین با این کار ، امنیت رشته ارتباطی را بالا می برید .