استراتژی جدید مایکروسافت در زمینه موبایل: بهتر کردن اندروید و iOS
مایکروسافت نتوانسته است در صنعت موبایل خودی نشان دهد. در حالی که کارشناسان مدام در حال جدل روی این موضوع هستند که آیا ویندوزفون‌ها مرده‌اند یا همچنان جای نفس کشیدن دارند، آن‌طور که به نظر می‌رسد مایکروسافت آماده‌ی گذر از این دوران است. بعد از آنکه مایکروسافت نتوانست از بازار موبایل سهمی بگیرد و جایی برای خود در این کشتی داشته باشد، تلاش می‌کند همانند یک زیردریایی وارد سهم اندروید و iOS شود. ما در گذشته نیز شاهد بودیم که مایکروسافت روی اپلیکیشن‌های اندروید و آی‌اواس برنامه‌ریزی داشته است؛ اما بیلد امسال در سیاتل نشان داده که بالاخره ردموندی‌ها دنیای واقعیات را به روی خود گشوده‌اند.

هدف جدید مایکروسافت این است که به کاربران ویندوز نشان دهد حتی اگر از گوشی اندروید یا آی‌اواس استفاده کنند، می‌توانند با سیستم عامل ردموندی‌ها فعالیت خود را ادامه دهند. ایده‌ی مایکروسافت بسیار ساده است؛ برای ردموندی‌ها مهم نیست چه تعداد دستگاه از پلتفرم‌های مختلف استفاده می‌کنید، برای این شرکت تنها این مهم است که یکی از این دستگاه‌ها  مبتنی بر ویندوز باشد. مایکروسافت راهکارهای متنوعی برای به واقعیت نشاندن این موضوع دارد و به این موضوع اعتقاد دارد که می‌تواند با دستگاه ویندوزی خود، دستگاه‌های اندروید و آی‌اواس را بهتر کند.

جو بلفیوره یکی از چهر‌ه‌های تأثیرگذار در مایکروسافت است که پس از یک سال دوری از این شرکت و گذران وقت با خانواده، به ردموند بازگشته است. بسیاری او را به‌عنوان چهره‌ی ویندوز فون می‌شناسند؛ چرا که وی این سیستم عامل را حیات بخشید و آن را به دنیا معرفی کرد. یک سال سفر می‌تواند تأثیرات زیادی بر عقاید افراد داشته باشد؛ اما بلفیوره از این فرصت استفاده کرده است تا دیگر پلتفرم‌ها را نیز بشناسد. او توییت خود را با گوشی آیفون در توییتر منتشر کرد و زمان خود را در مدارسی دور از سیاتل گذراند. در مدارس سیاتل و در خیابان‌های آن عادت داریم افرادی با تی‌شرت‌های کورتانا ببینیم که از گوشی ویندوزی نیز بهره می‌برند. مسافرت به او کمک کرد محیطی خارج سیاتل را نیز ببیند. سیاتل شهری است که از مایکروسافت تأثیر زیادی گرفته و در واقع معیار خوبی برای سنجش واقعیات نیست.

بلیفور

به نظر می‌رسد بلفیوره بیش از پیش به ماجرا واقف شده و البته مایکروسافت نیز حرکات درخوری از خود به نمایش گذاشته است. مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا، پیش‌بینی کرده است که کاربران در سال‌های نه‌چندان دور به‌طور متوسط ۶ دستگاه خواهند داشت که به‌صورت منظم از آن‌ها بهره می‌برند و از طرفی مایکروسافت می‌داند که به‌طور قطع هر ۶ دستگاه به‌صورت هم‌زمان ویندوزی نخواهند بود. به این دلیل پاسخ مایکروسافت این بوده است که تجربه‌ی استفاده‌ی هم‌زمان از دستگاه‌های اندروید و آی‌اواس با ویندوز را بهبود ببخشد. شاید این استراتژی به نظر ضعیف برسد؛ اما برای یک کاربر عادی، این روش بسیار راحت‌تر و بهتر از مجاب کردن او به خرید گوشی ویندوزی است.

مایکروسافت به‌تازگی ویژگی‌های جدیدی برای ویندوز ۱۰ معرفی کرده است که باعث بهبود تجربه‌ی انتقال محتوا بین دستگاه‌های ویندوزی و دستگاه‌های اندروید و آی‌او‌اسی می‌شود. ممکن است بگویید بسیاری از این ویژگی‌ها در سیستم عامل مک نیز وجود دارد؛ اما مایکروسافت برای بهره‌گیری از این ویژگی‌ها شما را مجبور به استفاده از دستگاه‌های ساخت خود نمی‌کند. در حال حاضر استفاده‌ی هم‌زمان از یک لپ‌تاپ ویندوزی در کنار یک گوشی اندروید و آی‌اواس در بسیاری موارد سردرگم کننده است. مایکروسافت اپلیکیشن‌های زیادی برای بهبود این تجربه داشته است؛ اما تا به حال هیچ کدام از این روش‌ها آن‌گونه که باید کار نکرده‌اند. بلفیوره می‌گوید:

    ما کارهایی می‌توانیم انجام دهیم تا به کاربران کمک کنیم زندگی‌ پیچیده‌ی خود را با نظم و ترتیب پیش ببرند. ما کارهایی در این زمینه انجام خواهیم داد که مطابق با سیاست ویندوز است و در واقع دستگاهی ویندوزی به شما ارائه خواهد داد که با سایر پلتفرم‌ها نیز دوست است.

این موضوع که مایکروسافت با تمامی پلتفرم‌ها دوست است و ویندوز آن‌ها را دوست دارد، شاید سیاستی عجیب از سوی ردموندی‌ها باشد؛ اما این موضوع را بارها در سخنان ساتیا نادلا نیز شنیده‌ایم که برای مایکروسافت، مورد مهم کاربری است که پشت صفحه نمایش نشسته است؛ فارغ از این‌که چه سیستم عاملی استفاده می‌کند.

مایکروسافت ویژگی‌های جدیدی در کورتانا و تایم‌لاین خود معرفی کرده است که به شما اجازه می‌دهند فعالیت خود را نه‌تنها در دستگاه‌های ویندوزی، بلکه در دستگاه‌های آی‌اواس و اندروید نیز ادامه دهید. همچنین این شرکت از سرویس ابری Microsoft Graph نیز بهره می‌برد تا به توسعه‌دهندگان این اجازه را بدهد که اپلیکیشن‌های خود را در پی‌سی‌ و گوشی‌ هوشمند به یکدیگر متصل کنند. گراف این درگاه را فراهم می‌کند تا بدون از دست رفتن کارایی اپلیکیشن‌ها، بین دستگاه‌های مختلف با یکدیگر در ارتباط باشند. برای مثال روی اپلیکیشن خبرخوان، از همان بخش خبر که روی پی‌سی از خواندن دست کشیده‌اید، روی گوشی خود به خواندن ادامه دهید یا اینکه همان فایل وردی را که روی پی‌سی در حال ویرایش آن بودید، روی گوشی هوشمند خود مشاهده کنید و به ویرایش ادامه دهید. بلفیوره در این باره می‌گوید:

    ما امیدواریم که حتی اگر کاربران از برنامه‌ای خوششان نمی‌آید و صرفا مجبور به استفاده از آن هستند، فعالیت‌های خود را در گراف ثبت کنند. زمانی که این اتفاق افتاد، ما از طریق ویندوز و کورتانا به کاربر کمک خواهیم کرد تا تجربه‌ی کاربری بهتری در استفاده از برنامه داشته باشد و بتواند در دستگاه‌های دیگر از همان جای قبلی به کار خود ادامه دهد.

این مفهوم شامل  یک ویژگی خواهد بود که به شما اجازه می‌دهد با استفاده از کلیپ‌بورد مشترک، محتوا را به‌صورت مستقیم از یک پی‌سی ویندوز ۱۰ به گوشی اندروید یا آی‌اواس خود منتقل کنید. مایکروسافت که سوئیفت‌کی را خریداری کرده است، از این کیبورد مجازی استفاده می‌کند تا به شما این امکان را بدهد که از کلیپ‌بورد ویندوز ۱۰ خود در تمامی بخش‌های گوشی هوشمندتان نیز بهره ببرید.

ویندوز ۱۰

هر چند این روش در اول راه است اما موردی است که مایکروسافت ریسک زیادی برای موفقیت آن پذیرفته است. در واقع مایکروسافت تجربه‌ی استفاده از دستگاه‌هایی را بهبود می‌بخشد که سیستم عامل آن‌ها ویندوز نیست. مایکروسافت تلاش می‌کند تا تجربه‌ی استفاده از ویندوز را از محدوده‌ی پی‌سی و لپ‌تاپ گسترش دهد تا به‌نوعی باعث شود کاربران سایر پلتفرم‌ها نیز به سمت ویندوز بازگردند. بلفیوره می‌گوید:

    ما می‌خواهیم کاربران به هنگام استفاده از ویندوز، همه چیز را از اول شروع نکنند و در واقع از جایی ادامه دهند که روی سایر دستگاه‌های خود کار را متوقف کرده بودند.

البته این موضوع چالش زیادی برای مایکروسافت به وجود خواهد آورد. برای مثال اپل در این باره بسیار سخت‌گیر است و حتی به‌راحتی اجازه دسترسی به پیامک‌ها را نیز در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار نمی‌دهد. البته این مشکل باعث دلسردی مایکروسافت نمی‌شود. بلفیوره ادامه می‌دهد:

    تفاوت کاری که ما انجام می‌دهیم با کاری که اپل انجام می‌دهد این است که ما از گستره‌ی وسیع‌تری از دستگاه‌ها بهره می‌بریم. ما این درجه از اختیار و انعطاف را در دستان کاربران نهایی قرار می‌دهیم تا در انتخاب خود آزاد باشند.

اگر در این راه مانعی از سوی آی‌اواس یا اندروید باشد؛ بنا بر گفته‌ی بلفیوره، مایکروسافت نهایت تلاش خود را برای رفع آن خواهد کرد. بلفیوره می‌افزاید:

    ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا کاربران سایر پلتفرم‌ها نیز بهترین تجربه‌ی ممکن را داشته باشند.

بلفیوره در آینده مایکروسافت را در جایگاهی تعیین‌کننده در زمینه‌ی تجربه‌ی بین پلتفرم‌ها می‌بیند و می‌افزاید:

    در جامعه افراد دستگاه‌های بسیاری استفاده می‌کنند؛ اما هیچ کس راهی برای ارتباط بین آن‌ها و استفاده بین پلتفرم‌ها ندارد. اما از دید ما این به مفهوم مرکزیت کاربران و انسان‌ها است. شما فردی هستید که کارهای مختلفی انجام می‌دهید و دستگاه‌های مختلفی از شرکت‌های مختلف خریداری می‌کنید. ما به شما این امکان را خواهیم داد تا بهترین استفاده را از آن‌ها ببرید.

اما سؤال اصلی این است که مایکروسافت پیروز خواهد شد و می‌تواند تجربه‌ی خوب برای کاربران آی‌اواس و اندروید روی پلتفرم خود ایجاد کند؟ بلفیوره می‌گوید:

    ما تلاش خود را خواهیم کرد.