طراحی گرافیک چیست ؟

طراحی گرافیک ساخت یک راه حل جدید برای مشکلاتی است که در رسانه و ارتباطات تصویری چه ۲ بعدی و چه ۳ بعدی ، چه روی کاغذ و یا به صورت دیجیتالی وجود دارد می باشد. خروجی معمولا چیزی است که می تواند چندین بار برای رسیدن به اهداف مورد نظر تکرار شود.

خروجی طراحی گرافیک شامل لوگوها، وب سایتها، رابطهای کاربری، اسکچها برای طراحی صنعتی یا طراحی مد، فونتها، چاپ، کاراکترهای متحرک، تبلیغات، آگهی ها، تیترهای روزنامه و … می باشد. این فقط قسمت کوچکی از کارهایی است که طراحی گرافیک می تواند انجام دهد. چیزی که همه آنها با هم مشترک هستند این است که خروجی آنها توسط رسانه تصویری نمایش داده می شود.
طراحی وب سایت چیست ؟

طراحی وب سایت ایجاد یک راه حل جدید برای مشکل در سطح وب هست. شامل طراحی گرافیکی می باشد چون خروجی آن از طریق رسانه تصویری به نمایش در می آید. اما طراحی وب سایت فراتر از فقط جنبه تصویری می باشد. طراحی وب سایت شامل یکی کردن تمام جنبه های اینترنت می باشد.

برای مثال، انتخاب محتوای مناسب برای وب سایت بخشی از طراحی وب سایت است. این متن توسط موتورهای جستجو دیده می شود، که بخشی از تجارب کاربری است. همچنین موقعیت و رتبه این وب سایت در موتورهای جستجو بخشی از تجارب کاربری است، پس نتیجه می گیریم بهینه سازی برای موتورهای جستجو بخشی از طراحی وب سایت است.

طراحی وب سایت ممکن است شامل بخشی از لیست زیر باشد. بعضی از آنها در شاخه طراحی گرافیک قرار می گیرند ، بعضی ها فراتر از طراحی هستند.

طراحی لوگو
طراحی رابط کاربری (User Interface Design)
Copywriting
بهینه سازی موتورهای جستجو در سایت (SEO)
ساخت لینکها (Link-Building)
ترویج شبکه های اجتماعی (Social Media Promotion)
معماری اطلاعات (Information Architecture)
طراحی مسیرها (Navigation Design)
طراحی برای دسترس پذیری (Design for Accessibility)
HTML Markup
طراحی برای سادگی استفاده (Usability)
انتخاب تصاویر
انیمیشن فلش
کدنویسی جاوااسکریپت برای اجزا رابط کاربری
بهینه سازی درجه تبدیل (Conversion Rate Optimisation)
تبلیغات

نکته منفی این است که همه این مهارتها و فعالیتهایی که در بالا ذکر شد ممکن است روی موفقیت یک وب سایت و تجربه استفاده از آن تاثیر بگذارد. این نشان دهنده وسعت و گستردگی ابزارهای یک طراح وب سایت است.

کسی که فقط تنها کارهای گرافیکی یک وب سایت را انجام دهد یک طراح وب سایت نیست ! او فقط یک طراح گرافیکی است که کارهای گرافیکی را برای یک وب سایت انجام می دهد ولی اشکالی در این قضیه وجود ندارد. اما تنها به شخصی که می تواند طراحی گرافیکی را انجام دهد برای ساخت وب سایت خود اعتماد نکنید، چون نتیجه موفقیت آمیزی برای شما به ارمغان نخواهد آورد.