سلام به شما دوستان عزیز ، امیدوارم که حالتون خوب باشه، درمورد میخوام کمی توضیح بدم.یک cube مانند دیتابیس OLAP برای مشترکینی که نیاز به ردیف داده از ذخیره ی OLAP دارند، عمل می کند. یک cube راه حل مهمی از آبجکت SSAS می باشد که در آن اکثر هماهنگ سازیهای دقیق، حسابها، طراحی تنظیم، طراحی محل ذخیره، تعریف رابطه و بسیاری از مولفه های دیگر گسترش می یابند. در اینجا با استفاده از جدول های حقیقی (fact) و بعد (dimension) یک cube ایجاد خواهیم کرد.

توضیحات:

روی فولدر cube راست کلیک کرده و New Cube را انتخاب کنید که این امر cube wizard را تحریک خواهد کرد. در صفحه ی اول بایذ یکی از روش های ایجاد یک Cube را انتخاب کنید. تقریبا ابعادی را آماده داریم و نمودار نیز برای در بر گرفتن جدول های dimension و fact آماده می باشد، بنابراین گزینه ی Use existing tables را انتخاب می کنیم.

در صفحه بعد لازم است جدول هایی را انتخاب کنیم که برای ایجاد گروه های اندازه گیری به کار خواهند رفت. ما یک DSV داریم که جدول های fact را در نمودار دارد. بنابراین همانطور که در تصویر زیر می بینید از آن استفاده می کنیم.

در صفحه ی بعد باید مقیاس هایی را انتخاب کنیم که می خواهیم در جدول های fact که که در صفحه ی قبل انتخاب کردیم، ایجاد کنیم. اکنون تمام فیلدهایی را که در تصویر زیر می بینید انتخاب کرده و به صفحه ی بعد بروید:

در این صفحه لازم است که ابعاد موجود را انتخاب کنید. ما سه بعد ایجاد کرده ایم و تمام ابعادی را که در زیر نشان داده شده، وارد خواهیم کرد.

در صفحه ی بعد می توانیم هر بعد اضافه ای را از جدول های موجود در DSV انتخاب کنیم، اگر تمایل به ایجاد داریم. ما قصد ایجاد ابعاد اضافه نداریم، بنابراین همانطور که در تصویر زیر می بینید، جدول های انتخاب شده را از حالت انتخاب در آورده و به صفحه ی بعد می رویم.

در نهایت لازم است که cube خود را نام گذاری کنید که آخرین مرحله از Wizard قبل از ایجاد cube می باشد. نام مناسبی روی این cube بگذارید، به عنوان مثال Sales Cube، که می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید:

اکنون cube باید ایجاد شده باشد و اگر ویرایشگر آن باز باشد باید در آن تب های متفاوتی برای تنظیم و طراحی ویژگی ها و جنبه های مختلف cube پیدا کنید. اگر با دقت به تصویر زیر نگاه کنید، گروه های اندازه گیری FactInternetSales و FactResellerSales را می توانید پیدا کنید. همچنین Sales Territory and Product dimension را نیز پیدا خواهید کرد، اما Date dimension وجود ندارد. هر دو جدول های fact دارای فیادهای چندتایی هستند که به DateKey از Date dimension اشاره می کنند. BIDS به طور هوشمندانه ای سه بعد از Date dimension را ایجاد کرده و نام آنها را با نام فیلدی که از Date dimension به آنها اشاره می شود، هماهنگ می کند. بنابراین سه ترکیب از بعد Date خواهید یافت – ابعاد تاریخ کشتی، موعد مقرر و تاریخ سفارش. اینها با عنوان ابعاد ایفای نقش شناخته می شوند.