سلام ، خدمت شمادوستان عزیز ، امیدوارم که خوب باشید وشا د . با اموزشی در زمینه java در خدمت شما هستم.با اموزش ادیتوری به نام نت بین . وقتی که برای اولین بار NetBeans را اجرا می کنید، صفحه ای مشابه لینک زیر خواهید دید.

The NetBeans Software – First Start (38K)‎

از آنجایی که این برنامه خیلی سریع نیست، ممکن است مجبور شوید مدتی منتظر بمانید.

برای شروع یک پروژه ی جدید روی File > New Project از منوی NetBeans در بالا کلیک کنید. پس از آن صفحه ی زیر را مشاهده خواهید کرد.

ما قصد ایجاد یک Java Application را داریم، بنابراین گزینه ی را Java در زیر Categories و سپس Java Application در زیر Projects را انتخاب کنید.
آموزش جاوا

در قسمت Project Name در قسمت بالا، یک نام برای پروژه ی خود تایپ کنید. به چگونگی تغییر متن در پایین دقت داشته باشید که برای هماهنگی با نام پروژه اتفاق می افتد (در تکست باکس در سمت راست Create Main Class)

firstproject.Main‏ ‏

اگر آن را به این شکل رها کنیم، Class دارای نام Main خواهد بود. آن را به FirstProject تغییر دهید.

اکنون گروه ایجاد شده FirstProject نامیده می شود، که با F و P بزرگ نوشته می شود. پوشه نیز firstproject نامیده می شود، اما با f و p کوچک.

موقعیت پیش فرض برای ذخیره ی پروژه ی شما درتکست باکس Project Location ظاهر می شود. اگر تمایل داشتید، می توانید آن را تغییر دهید. NetBeans نیز یک فولدر در همان موقعیت با نام پروژه ی شما ایجاد خواهد کرد. روی دکمه ی Finish کلیک کنید و NetBeans نیز به کار خود در ایجاد فایل های لازم برای شما ادامه خواهد داد.

وقتی که NetBeans به IDE بازمی گردد، نگاهی به بخش Projects در بالا و سمت چپ صفحه داشته باشید. ( اگر نمی توانید آن را ببینید، روی Window > Projects از نوار منو در قسمت بالای نرم افزار کلیک کنید)

روی علامت به علاوه کلیک کنید تا پروژه ی خود را باز کنید، پس از آن موارد زیر را مشاهده خواهید کرد.

اکنون Source Packages را باز کنید تا مجددا نام پروژه ی خود را ببینید. آن را باز کنید، شما فایل Java را مشاهده خواهید کرد که source code شما می باشد.

همین source code باید در سمت راست، در تکست باکس بزرگ نمایش داده شود، که FirstProject.java نامیده می شود. اگر شما نمی توانید یک پنجره ی کد مشاهده کنید، روی FirstProject.java در بالای پنجره ی Projects خود دابل کلیک کنید.

پنجره ی برنامه نویسی (coding window) که ظاهر می شود، باید مشابه تصویر زیر باشد. (ما نام نویسنده را تغییر داده ایم)
آموزش جاوا

موردی که باید به آن اشاره کرد این است که در اینجا گروه FirstProject نامیده می شود.

public class FirstProject {‎

این همان نام فایل java source در پنجره ی Project می باشد: FirstProject.java. وقتی که برنامه های خود را اجرا می کنید، کامپایلر انتظار دارد که فایل منبع و نام گروه با هم هماهنگ باشند. بنابراین اگر فایل .java با عنوان firstProject نامگذاری می شود، اما گروه FirstProject نامیده می شود، شما یک خطا در کامپایل دریافت خواهید کرد. این به خاطر این است که اولین f با حرف کوچک نوشته شده و دومین با حرف بزرگ است.

دقت داشته باشید که گرچه پوشه را نیز firsproject نامیده ایم، اما این لازم نیست. می توانستیم پوشه را someprogramme نامگذاری کنیم. بنابراین نام پوشه نباید با نام فایل منبع جاوا یا گروه در فایل منبع یکی باشد. بلکه فقط نام فایل منبع جاوا و نام گروه است که باید با هم هماهنگ باشند.