سلام به شما دوستان عزیز ، امیدوارم که حالتون خوب باشه در امورش امروز قراره یکم در مورد c# توضیح بدم.

C#، که سی شارپ تلفظ می شود، یک زبان برنامه نویسی همه منظوره می باشد. کدها و دستورات برنامه های این زبان را می توان از طریق برنامه ی ساده ای مثل NotePad هم نوشت. شیوه ی دیگر برای نوشتن دستور، استفاده از محیط برنامه نویسی می باشد که با مجهز بودن به ابزار گوناگون عملیات گوناگونی همچون کار با پروژه ها، ایجاد فایل های ضروری و توزیع برنامه ی کاربردی تکمیل شده را بسیار سهل و آسان می کند. محبوب ترین محیط برنامه نویسی برای نوشتن دستورات C#، Microsoft Visual Studio می باشد. چنانچه، هدف اصلی شما یادگیری این زبان برنامه نویسی است، می توانید از Microsoft Visual Express کمک بگیرید. برای یادگیری این دروس، می توانید از Microsoft Visual Studio یا Microsoft Visual C# Express استفاده کنید. برای دانلود ویرایش اکسپرس Microsoft Visual C# 2010 Express، کافی است به سایت مایکروسافت مراجعه کرده و این برنامه را دانلود کنید.
نکته:

به منظور راه اندازی برنامه ی Visual C# Express، روی گزینه های زیر کلیک کنید : Start -> (All) Programs -> Microsoft Visual Studio Express -> Microsoft Visual C# Express
رابط (کاربری) The Microsoft Visual Studio

فهرست گزینه ی اصلی (main menu) بالاترین قسمت رابط برنامه ی Microsoft Visual Studio منوی اصلی را نشان می دهد که به دسته هایی همچون File و Edit تقسیم شده. منو اصلی همان کارایی فهرست گزینه ی یک برنامه ی کاربردی ساده را دارد. نوارابزارها (Toolbars) زیر (قسمت) منوی اصلی بخشی است به نام نوارابزار (toolbar). معمولاً، هنگامی که برنامه بالا می آید، نوارابزار استاندارد (Standard toolbar) را به عنوان پیش فرض خود نمایش می دهد. تعدادی نوارابزار اضافه بر سازمان هم در نتیجه ی گزینه هایی که شما انتخاب می کنید یا عملیاتی که انجام می دهید نمایش داده می شود. برای انجام این کار (دیدن نوارابزارهای فرعی) در بخش main menu روی View -> Toolbars کلیک کرده، سپس toolbar مورد نظر را انتخاب کنید. روی main menu یا هر toolbar دلخواه دیگر راست کلیک کنید. فهرستی نمایان می شود که می توان در آن نوارابزار دلخواه را انتخاب کرد. فهرست ها و نوارابزارهای Microsoft Visual Studio را می توان مطابق میل تنظیم (customize) کرد. می توان با اضافه کردن یک menu itemبه فهرست گزینه، آن را مطابق میل تنظیم کرد یا با اضافه کردن تنها یک دکمه به نوارابزار، آن را (سفارشی) تغییر داد. برای شروع، روی هر گزینه ای (در main menu یا toolbar) راست کلیک کرده، سپس گزینه ی customize را انتخاب کنید. می خواهیم آیتمی به نام Start without debugging را به سمت چپ Start button اضافه کنیم. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید. روی گزینه ی customize (در main menu یا toolbar ) کلیک کنید. در پنجره ی محاوره (dialog box)، روی تَبِ Commands کلیک کنید. روی Toolbars radio button کلیک کنید. در قسمت Toolbars combo box، آن نوارابزاری که میزبان دکمه ی مورد نظر خواهد بود را انتخاب کنید. برای مثال، نوارابزار Standard. در لیست Controls، روی دکمه ی بعدی کلیک کنید. در این مثال، Start / Continue روی Add Command کلیک کنید. در لیست Categories، دسته ای را انتخاب کنید که دکمه ی موردنظر شما را دارد. برای مثال، Debug حال، آیتم منو یا دکمه ی مورد نظر را از لیست Commands انتخاب کنید. در این مثال، منظور Start Without Debugging می باشد. سپس، روی گزینه ی ok کلیک کنید. اکنون می توانید روی گزینه ی close کلیک کنید.
صفحه ی شروع (the Start page)

، بدنه ی اصلی برنامه ی Microsoft Visual Studio/Microsoft Visual C# Express محسوب می شود. هنگام بالا آمدن برنامه، تبی را (در بالاترین قسمت) مشاهده می کنید که Start page نام دارد. بخش سمت چپ برنامه دو ورچسب دارد : به نام های New Project… و Open Project…. آن دسته از پروژه هایی که قبلاً به وجود آمده و مورد استفاده قرار گرفته اند، تحت Open Project به نمایش گذاشته می شوند. هنگامی که در حال کار با پروژه ی خاصی هستید، Start page در پس زمینه فعال است و توسط یک تب نشان داده می شود. برای مشاهده ی Start page روی ورچسب Start page کلیک کنید. سپس، (در main menu)، گزینه ی View -> Start Page را انتخاب کنید.
نحوه ی بازکردن و بستن پنجره

پس از بالا آمدن برنامه، تعدادی پنجره در اختیار شما قرار می گیرد. پنجره های مزبور مرتب مورد استفاده ی کاربران قرار می گیرند. چنانچه پنجره ای مناسب کار شما نیست، می توانید به راحتی آن را از صفحه حذف کنید. برای بستن پنجره نیز همان طور که می دانید باید روی گزینه ی close آن کلیک کنید. تمامی پنجره های انتخابی در فهرست View Menu به نمایش گذاشته شده.بنابراین، می توانید پنجره ی دلخواه را از فهرست نام برده انتخاب کنید.
پنهان سازی پنجره به صورت خودکار (auto-hide)

نگام کار با پروژه، از پنجره هایی استفاده می کنیم که هریک کاربردی جداگانه دارند. برخی از پنجره ها با تنها یک آیکون نشان داده می شوند و بدنه ی اصلی آن ها نمایش داده نمی شود. به منظور مشاهده چنین پنجره ای، کافی است مکان نمای موس را روی آن قرار دهید. این کار پنجره ی مذکور را باز می کند. پس از باز کردن پنجره، نوارعنوان (title bar) ای با سه دکمه پدیدار می شود. یکی از دکمه های نام برده Auto hide می باشد. چنانچه پس از باز کردن پنجره متوجه شدید که دیگر به آن نیازی نیست، می توانید با برداشتن مکان نمای موس از روی آن، پنجره را محو کنید. پنجره ی نام برده به حالت پیشین خود باز می گردد. اما، چنانچه مایلید پنجره ای (حتی پس از برداشتن مکان نمای موس از روی آن) باز بماند باید روی دکمه ی Auto hide کلیک کنید. به صورت پیش فرض، برنامه برخی از پنجره ها را در سمت چپ و برخی دیگر را در سمت راست صفحه قرار می دهد. همچنین، می توان آرایش و ترتیب پنجره ها را مطابق میل تغییر داد. برای این منظور، روی نوارعنوان (title bar) پنجره کلیک کرده و آن را در جهت موقعیت مورد نظر خود بکشید. همان طور که در تصویر مشاهده می کنید، برنامه پنج موقعیت مختلف را به تصویر می کشد.
قرار دادن پنجره در کناره های برنامه (محیط ویژوال استودیو)

برای قرار دادن پنجره در کناره های برنامه، باید کلیک چپ را روی نوارعنوان پنجره نگه داشته و آن را به ناحیه ی موردنظر بکشید. حال، مستطیلی آبی رنگ ظاهر می شود که ناحیه ی مورد نظر را نشان می دهد. برای قرار دادن پنجره در دورترین ناحیه ی سمت راست یا چپ، پنجره را در آن قسمت رها کنید. به مثال زیر توجه کنید. برای قرار دادن پنجره در بالاترین یا پایین ترین قسمت صفحه نیز مانند دستورالعمل ذکر شده عمل کنید.
قرار دادن پنجره ای در بالا یا پایین پنجره ای دیگر

برای داشتن دو پنجره در یک صفحه، باید پنجره ی جدید را در بالا یا پایین پنجره ی موجود قرار دهید. ابتدا، باید پنجره ای به عنوان پنجره ی مرجع یا اصلی داشته باشید،سپس پنجره ی دیگری را به پنجره ی موجود اضافه کنید. به این تبدیل می شوید.
پنجره های شناور

بیشتر پنجره ها در یک طرف صفحه قرار می گیرند. با این وجود، می توان پنجره ای را روی پنجره های دیگر قرار داد. به چنین پنجره ای شناور می گویند. برای این منظور، روی نوارعنوان پنجره کلیک چپ را نگه داشته و بکشید، سپس آن را در جایی وسط صفحه رها کنید. پنجره ی شناور گزینه ای دارد به نام دکمه ی Maximize (بزرگنمایی). اگر روی این دکمه کلیک کنید، پنجره تمام صفحه نمایش را اشغال می کند. این کار را می توانید با دوبار کلیک روی نوارعنوان نیز انجام دهید. چنانچه پنجره ای شناور است و شما مایلید آن را در جای مشخصی از صفحه (مثلاً سمت راست) ضمیمه / متصل کنید، باید روی نوارعنوان (title bar) کلیک راست کرده و گزینه ی Dock را انتخاب کنید. چناچه، پنجره ای به ناحیه ی خاصی از صفحه متصل است و می خواهید آن را شناور کنید، روی نوارعنوان کلیک راست کرده و گزینه ی Float را انتخاب کنید.
قرار دادن چند پنجره در یک ناحیه

بیشتر پنجره ها در یک طرف صفحه قرار می گیرند. با این وجود، می توان پنجره ای را روی پنجره های دیگر قرار داد. به چنین پنجره ای شناور می گویند. برای این منظور،می توان در یک طرف صفحه، چند پنجره را باهم گنجاند. ابتدا، پنجره ی پایه (اصلی) را بزرگ نمایی کرده و آن را به ناحیه ی مورد نظر متصل کنید. سپس، نوارعنوان پنجره را گرفته و آن را به سمت ناحیه ی مقصد بکشید، تا این که قسمت پایین پنجره ی اصلی دو بخش برجسته/پررنگ و غیر برجسته پیدا کند. حال ماوس را رها کنید. به منظور حذف پنجره، تب آن را بیرون بکشید. برای قرار دادن پنجره در سمت راست یا چپ پنجره ی موجود، ابتدا پنجره ی فرعی را به محل پنجره ی اصلی (موجود) بکشید. سپس، کادر راهنما (guiding box) ی سمت چپ را انتخاب کنید. به صورت زیر در می آید.
پنجره های تب دار (Tabbed Windows)

می توانید کاری کنید که پنجره تب خود را در بالاترین قسمت Code editor نشان دهد. این کار را می توان به دو صورت انجام داد. می توان پنجره را کشید و آن را روی تب Start page رها کرد. می توان ابتدا راست کلیک کرد و بعد گزینه ی Dock as Tabbed Document را انتخاب کرد.