افزونه های وردپرسی برای ایجاد هر گونه تغییر،پیشرفت و یا ارتقا سطح گارایی بخشی از وب سایت های وردپرسی هستند.افزونه ها در سطوح مختلفی ساخته میشوند و بنابراین سطوح مختلفی از دانش را برای کار با افزونه ها نیاز داریم.مجموعا با توسعه افزونه ها در وردپرس ، بدون ایجاد هر گونه تغییر در هسته ی وردپرس ،می توانیم به هدف خود یعنی سفارشی سازی بخش دلخواهمان برسیم.مقاله ی زیر آموزش گام به گام ساخت افزونه می باشد که سعی شده است به صورت کاملا حرفه ای و از پایه آموزش ارائه شود.با ما همراه باشید.

آموزش گام به گام ساخت افزونه وردپرسی

نکته:قبل از شروع آموزش امروز، مطالعه مقاله ی  توسعه افزونه ها در وردپرس الزامیست.در این مقاله نکات ابتدایی را پیرامون ایجاد فولدر افزونه و آماده سازی ابتدایی آن می خوانید.

افزونه وردپرسی چیست؟

با این که بار ها و بار ها در این رابطه صحبت کرده ایم،اما بهتر است که در این مقاله نیز تعریف جامعی از افزونه ها داسته باشیم تا به یک مفهوم کامل از افزونه ها برای شروع کار ساخت افزونه برسیم.

متن زیر توضیح WordPress Codex درباره یک افزونه وردپرسی می باشد:

افزونه وردپرسی یک برنامه کامل مشابه نرم افزارهای رایج و یا یک تابع  و یا مجموعه ای توابع می باشد که با استفاده از زبان php تهیه شده است.افزونه ها مجموعه ای جلوه ها و یا خدمات را به وب سایت هایی که با وردپرس راه انداری می شوند اضافه می کنند که با استفاده از یک سری متد خاص همان افزونه (API)  به تعامل با وب سایت وردپرسی می پردازد.

در قسمت توسعه افزونه های وردپرسی که ابتدا توصیه شد آن را حتما بخوانید گفتیم که باید کاری کنیم که وردپرس افزونه ما را بشناسد.بعد از شناخت افزونه توسط وردپرس نیاز است که به ویرایش متن مورد نظر درباره ی وردپرس در ادیتور بپردازیم.برای آن که یک افزونه در ویرایشگر فعال شود باید از کد زیر استفاده کنید:

۱
add_filter( 'the_editor_content', 'wwtp_adding_text_notes' );function wwtp_adding_text_notes( $content ) {// Only add this text if the box is empty. We don't want to mess up drafts!if ( empty( $content ) ) {$template = 'Hey let us start writing...' . "\n\n";$template .= '<ul><li>Add useful text</li><li>Make good use of images</li><li>And don\'t forget the alt text!</li></ul>' . "\n\n";return $template;} elsereturn $content;}

بعد از درج کد بالا،ادیتور شما متنی مشابه زیر خواهد داشت که برای افزونه قابل ویرایش است.

 

دقت داشته باشید که در کد بالا تمامی متنی که در ادیتور مشابه تصویر زیر میبینید قرار گرفته شده است که به دلخواه می توانید متن را تغییر دهید.

بعد از این کار،نوبت به ساخت حرفه ای افزونه وردپرسی می رسد که در ادامه به ان می پردازیم:

نکات ساخت افزونه وردپرسی

برای ساخت یک افزونه چند عمل اساسی را باید در نظر داشته باشید.این موارد که در ادامه به آن اشاره میشود از واجبات ساخت افزونه است:

انتخاب نام افزونه وردپرسی

همان طور که در توسعه افزونه های وردپرسی نیز به آن اشاره داشتیم،نام افزونه بسیار مهم است.در انتخاب یک نام مناسب باید به پیشوند ها دقت شود.نام باید در بردارنده یک معرف برای وردپرس و یک معرف برای کاربرد خود افزونه باشد.

فایل افزونه وردپرسی

به صورت معمول افزونه ها در دایرکتوری wp-content موجود در ریشه و بخش پلاگین ها قرار گرفته اند.دقیقا در محلی که خود وردپرس نصب میشود.در این محل برای هر افزونه حداقل یک فایل php وجود دارد که با استفاده از نام افزونه دلخواه شما به صورت plugin.php قرار میگیرد.استفاده از نام های منحصر به فرد سبب میشود که افزونه ها در این بخش بهتر تشخیص داده شوند و برای مدیریت آن ها به مشکل برنخورید.

ضمنا می توانید به صورت اختیاری فایل افزونه را به صورت چندگانه ایجاد کنید.دقیقا مشابه وردپرس که در فایل های متعددی ایجاد شده است و ما وردپرس را تنها در یک فایل نمی یابیم.

در فایل های همه ی افزونه ها یک سری از بخش ها به صورت مشترک دیده میشوند که شامل images, CSS و جاوا اسکریپت ها هستند.

فایل Readme در افزونه ها

یکی از فایل هایی که شما بار ها و بار ها به آن ها برخورد کرده اید این فایل می باشد.این فایل حتی در فایل های مختصری که ممکن است از یک وب سایت دانلود کنید دیده میشود.این فایل مشابه یک فایل راهنما می باشد و یک توضیح مختصر و سریع را درباره ی افزونه به کاربر ارائه می دهد ضمنا نشانگر نسخه افزونه و تاریخ آخرین آپدیت افزونه و یک سری توضیحات فنی نیز می باشد.

 

home page در افزونه ها

ایجاد چنین صفحه ای برای افزونه هایی که توسط طراحان و برای کاربران خاص ایجاد می شود لازم نیست.تنها در صورتی که شما قصد به اشتراک گذاری افزونه را با جامعه وردپرسی دارید نیاز هست که این صفحه را برای گزارش باگ ها  و درج نظر کاربران تهیه کنید.

فایل استاندار یک افزونه چیست؟

پلاگین ها باید حاوی یک سری اطلاعات متا باشند تا به وردپرس درباره ی نحوه ی کار و عملکرد خود در خود وردپرس توضیحی داده باشند.افزونه ها می توانند نصب ،فعال ، حذف و غیرفعال شوند.هدر استانداری که در ادامه مشابه می کنید برای معرفی افزونه شماست.پرارامتر های زیر به وردپرس شما اعلام می کند که باید افزونه با کل وب سایت و ناحیه مدیریت هماهنگ شود.

در این فایل که باید ساخته شود به یک سری اطلاعات نیاز داریم.نام افزونه کمترین اطلاعاتی می باشد که وردپرس نیاز دارد تا افزونه را نمایش دهد. بنابراین در کدی که باید در فایل افزونه درج کنیم تا فایل کاملا استاندارد باشد،اولین فاکتور نام افزونه است.