با سلام خدمت شما ، امیدوارم که شاد باشید، backup restore اولین گام در استفاده از خدمات میزبانی ابری پارس پک انتقال اطلاعات از هاست قبلی به هاست ابری می باشد. این مراحل شامل ، تهیه فایل پشتیبان از هاست قبلی ، ایجاد لینک دانلود مستقیم  و عملیات بازنشانی اطلاعات یا ریستور کردن آن می باشد. در صورتیکه دو مرحله ابتدایی بدرستی توسط شما صورت پذیرند، مرحله نهایی و بازنشانی تا حجم ۲ گیگابایت بصورت رایگان توسط بخش پشتیبانی قابل انجام خواهد بود. لذا کافی است تا لینک دانلود فایل پشتیبان هاست خود را از طریق یک درخواست ( تیکت ) با همکاران فنی مطرح گردد تا اقدامات لازم جهت انتقال اطلاعات وب سایت شما صورت پذیرد. از همین رو در این مقاله آموزش نحوه ایجاد تهیه نسخه پشتیبان یا همان فول بکاپ ( Full Backup ) و همچنین ساخت لینک مستقیم دانلود از آن ، در کنترل پنل های دایرکت ادمین ( Directadmin ) و سی پنل ( cPanel ) ارائه می گردد. در ادامه، نخست مراحل انجام کار در دایرکت ادمین و سپس در سی پنل به کمک تصویر به شما آموزش داده خواهد شد.

آموزش تهیه نسخه پشتیبان در دایرکت ادمین :

در کنترل پنل دایرکت ادمین ابتدا به صفحه اصلی کنترل پنل وارد می شویم و بر روی آیتم Create/Restore Backups کلیک می کنیم.

در این بخش می توانیم انتخاب کنیم که پشتیبان مورد نظر ، تنها از فایل های اکانت هاست ، فقط از دیتابیس ها و یا هر دو در کنار هم ( فول بکاپ ) ایجاد شود. لذا کافی است،  گزینه های مورد نظر خود را در این صفحه انتخاب و سپس بر روی دکمه create backup کلیک نماییم.

در صورت عدم وجود مشکل ، پیغامی مبنی بر اضافه شدن عملیات تهیه پشتیبان به صف امور در حال اجرا نمایان خواهد شد.

سپس از بخش پیغام ها در صفحه اصلی دایرکت ادمین می توانیم از پایان یافتن موفقیت آمیز عملیات و یا متن خطای احتمالی در حین ایجاد پشتیبان مطلع شویم. در صورتیکه با خطایی در تهیه نسخه پشتیبان روبرو شدید ، لازم است این مهم را با بخش پشتیبانی شرکت هاست قبلی خود مطرح فرمائید.

پس از اتمام موفقیت آمیز ساخت پشتیبان ، یک فایل با تاریخ زمان ساخت آن ، با پسوند .tar.gz در بخش file manager دایرکت ادمین ، در پوشه ای با نام backups  در کنار( همردیف ) پوشه public_html  ایجاد می شود. در اینجا بخش اول شامل ساخت پشتیبان به پایان رسیده است.

حال جهت ایجاد لینک پشتیبان ، کافیست این فایل را به داخل پوشه public_html منتقل نمایید. ابتدا فایل را انتخاب کرده و سپس روی دکمه Add to Clipboard کلیک می کنیم. سپس در پوشه public_html دکمه Move Clipboard Files here را انتخاب می کنیم.

در آخرین مرحله دسترسی فایل را مطابق تصویر زیر ، پس از انتخاب فایل به ۶۴۴ تغییر می دهیم.

لینک دانلود:

با اتمام مراحل فوق ، کافی است در نوار آدرس مرورگر خود، نام دامنه و پس از آن نام کامل فایل پشتیبان را وارد نموده و بررسی نماییم که آیا فایل مورد نظر قابل دانلود است یا خیر. آدرس می بایست مشابه لینک زیر باشد:

http://yourDomain.ir/backup-May-5-2015.tar.gz

نکته : برای طرح درخواست انتقال پشتیبان ضروری است مراحل فوق به اتمام رسیده باشند و فایل کاملا قابل دانلود باشد.

آموزش تهیه نسخه پشتیبان در سی پنل :

در کنترل پنل سی پنل ، در صفحه اصلی مطابق تصویر زیر به بخش Backups وارد می شویم.

سپس بر روی دکمه Download a Full Website Backup کلیک می کنیم .

در این مرحله محل ایجاد فایل پشتیبان را Home Directory قرار می دهیم و در صورت تمایل ایمیل خود را جهت دریافت پیغام ساخت موفقیت آمیز پشتیبان و یا خطای احتمالی وارد نمایید. سپس بر روی دکمه Generate Backup کلیک می کنیم. در صورتیکه با خطایی در تهیه نسخه پشتیبان روبرو شدید ، لازم است این مهم را با بخش پشتیبانی شرکت هاست قبلی خود مطرح فرمائید.

حال پیغامی مبنی بر آغاز عملیات ساخت پشتیبان نمایان می شود.

پس از ساخت موفقیت آمیز پشتیبان ، وارد File manager  می شویم .فایل جدیدی با نامی شامل تاریخ ساخت پشتیبان و پسوند .tar.gz ایجاد شده است. مطابق تصویر زیر دسترسی فایل را به ۶۴۴ تغییر می دهیم.

لینک دانلود:

با اتمام مراحل فوق ، کافی است در نوار آدرس مرورگر خود، نام دامنه و پس از آن نام کامل فایل پشتیبان را وارد نموده و بررسی نماییم که آیا فایل مورد نظر قابل دانلود است یا خیر. آدرس می بایست مشابه لینک زیر باشد:

http://yourDomain.ir/backup-May-5-2015.tar.gz

نکته : برای طرح درخواست انتقال پشتیبان ضروری است مراحل فوق به اتمام رسیده باشند و فایل کاملا قابل دانلود باشد.

بارگزاری پشتیبان بر روی فضای هاست ابری:

مراحل اعلام شده در بالا برای انتقال اطلاعات وب سایت کافی خواهد بود اما جهت تسریع در عملیات، می توانید فایل پشتیبان را به کمک لینک زیر از طریق FTP به فضای میزبانی ابری انتقال دهید:

http://parspack.com/cloud-hosting/tutorial/350-how-to-transfer-file-and-backup-via-ftp-to-host-server