کاربرای عزیز  میخوام در مورد بهینه سازی سایت های joomla را بهتون آموزش بدم که رتبه سایتتون افزایش پیداکند .مطلب بهینه سازی دسئو (SEO) مخفف واژه های Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی برای موتور جستجو می باشد. همانطور که میدانید کسب رتبه های برتر در موتورهای جستجوگر برای وب سایتها یکی از اولویتهای وب مستر ها می باشد و همگی برای کسب رتبه های بالاتر در حال رقابت هستند تا نتایج دلخواه خود را به منظور افزایش بازدید و در نتیجه کسب درآمد بیشتر از محل فعالیت های سایت خود داشته باشند.
در این بخش آموزش عمومی برای افزایش رتبه وب سایت جوملایی شما در موتورهای جستجو ارائه می شود:

هاست مناسب سایت های جوملا

هاست شما باید روی سرورهای آپاچی با قابلیت mod_rewrite باشد. دلیل آن هم کارکرد بهتر کامپوننت های سئو و همچنین خاصیت بازنویسی آدرس های اینترنتی در جوملا است.
تغییر نام فایل htaccess.txt به .htaccess
از آنجایی که میخواهیم قابلیت بازنویسی url ها را فعال کنیم نیاز است که حتما این کار انجام شود.
سئو کردن لینک ها
۰۱
لازم است که در تنظیمات جوملا قابلیت url های مورد علاقه موتورهای جستجو و یا همان Search Engine Friendly URLs و همچنین بازنویسی url ها فعال شود. توجه کنید همانطور که گفتیم برای مورد دوم نیاز است که هم در سرور شما قابلیت mod_rewrite فعال باشد و همچنین فایل htaccess تغییر نام داده شود.
مورد سوم در مورد اضافه کردن پسوند به آدرس های سایت است. مثلا گذاشتن .html در آخر نوشته ها که اهمیت زیادی ندارد!
گزینه چهارم هم برای سایت های فارسی زبان باید فعال شود که از یونیکد در زبان لینک پشتیبانی شود.
مورد پنجم هم که مربوط به اضافه کردن نام سایت به عنوان نوشته هاست که به نظر من آن هم غیر فعال باشد. چرا که باعث میشود عنوان طولانی شده و شاید قسمت اصلی عنوان نوشته شده توسط روبوت ها دیده نشود!
اصلاح فایل Robots.txt
در فایل Robots.txt که جوملا بصورت خودکار ایجاد میکند یک اشتباه خیلی بزرگ دیده میشود. آنهم اینکه مانع دسترسی روبوت ها به پوشه ی تصاویر می شود و خوب همه ما میدانیم که اگر تصاویر در گوگل ایندکس شود میتواند بازدید خیلی خوبی به سایت وارد کند. برای همین فایل Robots.txt را باز کنید و خطی که نوشته /images/ را حذف کنید.
نصب JCE Editor
jce_editor
دلیل اینکه پیشنهاد نصب این برنامه داده میشه اینکه به شما یک امکان خیلی خوب میده. اون هم اینکه وقتی عکس را آپلود کردید میتوانید متن جایگزین و همچنین سایز عکس را وارد کنید تا در کدها نمایش داده شود. این ۲ مورد از موارد اصلی هستند که تمام سایت های بررسی سئو سایت به عدم رعایت آن امتیاز منفی میدهند.
قرار دادن متن جایگزین و سایز تصاویر
حالا که JCE Editor را نصب کردید میتوانید تصاویر قبلی را هم به روز رسانی کنید و در آن ها هم متن جایگزین و سایز تصاویر را وارد کنید.
مدیریت متاتگ ها
متا تگ ها بخش مهمی از سئو سایت هستند. البته متا تگ کلمه کلیدی دیگر ارزش آنچنانی ندارد و به نوعی کار کردن روی آن تلف کردن وقت است ولی خوب متا تگ های title و description اهمیت زیادی دارند.
حالا مشکلی که وجود دارد اینست که برای ویرایش این متا تگ ها باید تک تک مقالات را باز کنید تا بتوانید متا تگ ها را ویرایش کنید (این مشکل در وردپرس هم وجود دارد!). ولی من حالا افزونه ای بهتر به شما معرفی میکنم تا کار شما را آسان کند. افزونه SEO Boss تمام متا تگ های نوشته ها را یکجا برای شما می آورد تا کارتان خیلی راحت شود و در یک صفحه تمام متا تگ ها را ویرایش کنید.

تنظیم آدرس سایت با www یا بدون www
بر خلاف وردپرس که بصورت خودکار خودش این کار را انجام میدهد، جوملا نمیتواند بصورت خودکار آدرس ها را بدون www یا با www انتقال دهد و این مشکل ساز است. برای این کار لازم است که بصورت دستی فایل .htaccess را ویرایش کنید.
کد مخصوص آدرس سایت با www

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.
RewriteRule ^(.*)$ http://www.%{HTTP_HOST}/$1 [R=301,L]
کد مخصوص آدرس سایت بدون www

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} www.yourwebsitehere.com
RewriteRule (.*) http://yourwebsitehere.com/$1 [R=301,L]

توجه به لینک های داخلی
مسئله مطالب تکراری در سیستم های مدیریت محتوا یکی از مشکلات اساسی ست که در جوملا هم مستثنی نیست. یکی از مواردی که میتواند این مشکل را بیشتر کند، لینک های داخلی ست. شما در ایجاد لینک های داخلی باید دقت کنید. مثلا در مورد اینکه آدرس سایت با و یا بدون www نوشته شود. یا اینکه اسلش / داشته باشه یا نه. یا وجود پسوندها و …
افزایش سرعت سایت جوملایی
سیستم جوملا، کار خاصی برای افزایش سرعت لود سایت انجام نمیدهد و شما از ۳ طریق میتوانید به سرعت لود سایت های جوملایی کمک کنید (هر ۳ موردی که در این قسمت بیان میشود در سایر سیستم ها هم کاربرد دارد:
افزایش سرعت سایت

– تنظیمات Browser Caching
برای تنظیم این گزینه لازم است که فایل .htaccess ویرایش شده و کد زیر به آن اضافه گردد.
ExpiresByType text/html “access plus 1 seconds”
ExpiresByType image/gif “access plus 1 years”
ExpiresByType image/jpeg “access plus 1 months”
ExpiresByType image/png “access plus 1 months”
ExpiresByType text/css “access plus 1 months”
ExpiresByType text/j-avascript “access plus 1 months”
ExpiresByType application/x-javascript “access plus 1 months”
ExpiresByType image/ico “access plus 1 months”
البته تمام این دوره های زمانی قابل ویرایشندو این کد یک نمونه پیشنهادی ست.
– فعال کردن گزینه Gzip

۰۳
یکی از بهترین روش های افزایش سرعت لود سایت (برای همه سیستم ها) فعال کردن امکان Gzip است. برای فعال کردن این امکان در جوملا به بخش تنظیمات سرور رفته و این امکان را فعال کنید. البته توجه کنید که لازم است mod_gzip روی سرور شما نصب شود.

– بهینه سازی تصاویر
بهینه سازی تصاویر یکی از اصلی ترین کارهایی ست که باید هم برای تصاویر قالب و هم برای تصاویری که در نوشته ها قرار میگیرد انجام شود. بهترین سایت برای این کار smush.it است که وابسته به سایت یاهو ست و بدون افت کیفیت، حجم تصویر را کاهش می دهد.. سعی کنید تصاویرتان را قبل از بارگذاری در نوشته حتما بهینه سازی کنید.

ساخت نقشه سایت
یکی از بهترین پلاگین های جوملا برای ساخت نقشه سایت، پلاگین Xmap هست که به کمک آن میتوانید خیلی راحت نقشه سایت را در ۲ نسخه xml و html ایجاد کنید و در موتورهای جستجو ثبت کنید. این پلاگین امکان این را دارد که مشخص کند کدام قسمت ها آورده شوند.
نصب افزونه (کامپوننت) های سئو جوملا

extension
درسته جوملا به اندازه وردپرس در زمینه افزونه قوی نیست ولی افزونه های خیلی خوبی برای این سیستم بخصوص در زمینه سئو وجود دارد. مثلا افزونه Sh404sef که یک پلاگین همه کاره سئو می باشد. یا افزونه Artio JoomSEF که این هم قابلیت های خیلی خوبی برای سئو جوملا دارد. این افزونه ها میتوانند به سئوی جوملای شما کمک کنند. البته توجه کنید که آش را شور نکنید!

تنظیمات پنل مدیریت جوملا

configuration
شما در پنل مدیریت جوملا ۲ کار مهم دارید. اولین بخش عنوان سایت شماست که باید مختصر و مفید باشد. مثلا نوشتن اسم انگلیسی سایت یا همان آدرس سایت در عنوان ارزشی ندارد!
بعد از آن وارد تنظیمات اصلی سایت شوید و در قسمت تنظیمات معرفی سایت باید توضیحات و کلمات کلیدی سایت را پر کنید. درست است که بخش کلمات کلیدی دیگر توسط گوگل چک نمیشود ولی موردی هم ندارد که خوب پرش کنید. ولی بخش توضیحات خیلی مهم است. سعی کنید در چند جمله کوتاه سایت را به خوبی معرفی کنید. دقت کنید که سایت های رقیب منبع خوبی برای این قسمت هستند و شما میتونید از آنن سایت ها استفاده کنید!
توضیحات سایت جوملا
تنظیمات نوشته

meta
دقیقا موارد بالا در مورد هر نوشته ای هم که در سایت قرارمیدهید وجود دارند. یعنی اول انتخاب یک عنوان مناسب و بعد از آن پر کردن قسمت توضیحات و کلمه کلیدی. سعی کنید توضیحاتی که می دهید یک خط از نوشته تان باشد که در این صورت اگر عنوان نوشته هم در آن خط باشد خیلی بهتر است. در مورد کلمات کلیدی هم کلمات با ارزشی باشند که در متن بیشتر تکرار شده اند.

براتون بهترینا را آرزو میکنم…