در این مقاله می خواهم درباره پودکست ( Podcast ) و اینکه چرا اینقدر رواج پیدا کرده است توضیحاتی ارائه دهم. و از قابلیت های آن صحبت کنم.

قبل از هر چیزی باید بگویم اگر یک MP3 Player یا یک موبایل با قابلیت پخش فایل های MP3  دارید و می خواهید به آخرین ترانه های روز یا مطالب مورد علاقه خود و با انتخاب خود گوش دهید پودکست همان چیزی است که لازم دارید.

خوب فرض کنید که از خواب بیدار شده اید و متوجه می شوید ترانه های جدید به طور خودکار آماده اجرا هستند و می توانید MP3 Player خود را بردارید و در حالیکه به ترانه های جدید گوش می دهید نرمش صحبگاهی را انجام می دهید یا در مسیر محل کار رانندگی کنید و از MP3 Player اتومبیل خود به مقاله کتاب یا ترانه مورد مورد علاقه تان گوش دهید این همان کاری است که پودکست برای شما انجام می دهد.

پودکست را هر کسی می تواند با هزینه کمی راه اندازی کند یا به عبارت دیگر می تواند یک رادیو اینترنتی راه بیندازد و تنها چیزی که لازم است یک کامپیوتر، یک میکروفن و اینترنت است.

وقتی که من اولین بار درباره پودکست شنیدم فکر کردم خوب این هم یک رادیو است و برتری خاصی ندارد. ولی وقتی بیشتر درباره آن تحقیق کردم و کمی در اینترنت جستجو کردم تعداد زیادی پودکست جدید پیدا کردم. و از اینهمه منابع اصیل، متنوع و جالب که می توانستی به آنها گوش فرا دهی و استفاده کنی متعجب شده بودم. همینطور حرکت بزرگ و جدیدی را که برای به اشتراک گذاری در اینترنت و در میان میلیون ها موبایل و MP3 Player آغاز شده بود می توانستم احساس کنم. در گذشته پودکست فقط در اختیار چند شرکت محدود بود و طبیعتاً رقابت آنچنانی هم وجود نداشت و معمولاً MP3 ها خسته کننده و تکراری بودند ولی امروزه با گسترش این پدیده آنچه را می خواهید گوش کنید می توانید انتخاب کنید. پودکستر ها (کسانی که پودکست را اجرا می کنند) محدودیتی ندارند. هیچ قالب یا قانونی وجود ندارد. بنابراین تنوع و موضوعات از شمارش خارج شده اند پودکست در حقیقت فرار از رادیو های پر حرف، از قبل برنامه ریزی شده، در اختیار گروه های خاص، خسته کننده و سازمانی قدیمی است. پودکست دارای هویت و تنوعی است که رادیو های سنتی از آن محرومند.

بعضی فکر می کنند برای گوش دادن به پودکست باید آیفون یا آیپد داشته باشند ولی حقیقت اینست که برای اینکار بسیاری از MP3 Player ها مناسب ترند.

خوب شاید فکر کنید در اینترنت فایل های صوتی زیادی یافت می شود این که چیزی نیست. اما آنچه که پود کست را نسبت به همه برجسته می کند این است که حتی وقتی در خواب هستید فایل های شما به صورت خودکار روی کامپیوتر  ذخیره می شوند. و فقط با فشار یک دکمه در MP3 Player  شما قابل اجرا و آماده گوش دادن است.

جالب است بدانید این فناوری از مغز دیوید وینر و آدام کوری تراوش کرده است. آدام می خواست که مردم بتوانند به سادگی محتوای صوتی تولید کنند و شنوندگان هم به راحتی آنها را دریافت کنند. و دیوید کسی بود که این فناوری را خلق کرد.

بد نیست بدانید بیشتر پودکست ها رایگان هستند و نیازی نیست برای گوش دادن به برنامه مورد علاقه خود پولی پرداخت کنید. بیشتر آنها حتی تبلیغات بازرگانی ندارند. شما فقط پودکستی را که درخواست کرده اید دریافت می کنید و مانند ایمیل هیچ اسپمی وجود ندارد. خوب اگر شما هم تا کنون این پدیده اینترنتی را آزمایش نکرده اید بد نیست شروع به جستجو کنید و پودکست مورد علاقه خود را پیدا کنید.