SSh مخفف کلمه Secure shell یک پروتکل امن برای ایجاد ارتباط بین Client (سرویس گیرنده) و Server (سرویس دهنده) است .SSH قبل از ارسال اطلاعات انها را در سمت کاربر (بدون دخالت کاربر) رمزگزاری کرده وبه سرویس گیرنده می فرستد. بنابراین SSH یک پروتکل است که به شما کمک می کند که به سرورتان از راه دور متصل شوید. مثلا فرض کنید یک سرور در یک کشور خارجی دارید و می خواهید آن را مدیریت کنید. برای این کار یکی از بهترین روش ها اتصال به سرور راه دور خود با استفاده از پروتکل SSH است.

شل چیست؟

SSh از لغتی به معنای سپر SHELL گرفته شده است. SHELL یک قطعه نرم افزاریست که به کاربر اجازه دسترسی مستقیم به سیستم عامل را میدهد. اکانت Shell اکانتیست که به کاربر اجازهی دسترسی به نرم افزار شل کامپیوتری را از راه دورمیدهد. برای انجام این فرایند اکانت شل به یک پروتکل امن جهت انتقال اطلاعات نیاز دارد این پرونکل SSh نام دارد.

دسترسی به SSh

پس از نصب نرم افزار PUTTY در صفحه نخست ادرس هاست برای نمونه Parsmodir.com یا در صورتی که هاستتان با مشگل رو به روست IP را وارد نمایید Connection type را برروی SSh بگزارید و بر روی گزینه ی Open کلیک نمایید .صفحه ی مشکی برای شما باز می شود که در ان username و پسورد از شما خواسته می شود .پس از وارد کردن user و pass شما قادر خواهید بود Command های دلخواه خود را وارد کرده و تغیرات مورد نیاز را در هاست خود ایجاد نمایید.بیشترین کاربرد SSh زمانی نمایان می شود که به دلیل بروز مشکلی شما قادر به Login کردن در سی پنل (Cpanel) خود نیستید .در چنین وضعیتی تنها از طریق SSh می توانید به فایل هاینتان دسترسی پیدا کنید.

نرم افزار PUTTY

پوتی (به انگلیسی: PuTTY) یک شبیه‌ساز ترمینال، کنسول رایانه‌ای و برنامه‌ای برای انتقال فایل است که به صورت یک نرم‌افزار آزاد توسعه داده می‌شود. این برنامه از چندین پروتکل محتلف از جمله SCP، SSH، تلنت و rlogin پشتیبانی می‌کند. نام PuTTY معنی خاصی ندارد و توسط سیمون تاتام نوشته شده است. توسعه پوتی به سال ۱۹۹۸ برمی‌گردد و از اکتبر سال ۲۰۰۰ به مرحله قابل استفاده بودن به عنوان یک کلاینت SSH-2 رسید.

 

با اجرای نرم افزار پوتی کافی است تا IP سایت را وارد قسمت Host Name (or IP adress) کنیم.

در اینصورت پنجره بعدی پوتی باز می شود که شبیه محیط داس (CMD) است. در این پنجره باید نام کاربری و رمز و عبور را وارد کنید.

دقت کنید نام کاربری اصلی سرور های لینوکس معمولا root میباشد. نام کاربری را وارد کرده و اینتر بزنید.

روش Copy and paste کلمه عبور در پوتی

چون کلمات عبور برای بالابردن سطح امنیت سرور از حروف و کلمات بسیار پیچیده ای تشکیل می شوند که تایپ آنها عموما کاربران لینوکس را با مشکلات زیادی روبرو می سازد، خصوصا در شرایطی که شما نمی بینید چه کاراکتری اضافه شده است. اما راهکار بسیار ساده است، چرا که عمل پیست ( Paste ) در لینوکس تنها با یکبار فشردن کلید right click میسر می شود. پس کافی است شما در ویندوز خود کلمه عبور را کپی نمائید و در پیوتی در زمانی که درخواست پسورد می نماید، تنها یکبار دکمه راست موس خود را فشار دهید تا اطلاعات موجود در کلیپ بورد ( Clipboard ) شما پیست شود، حال کافی است برای ورود به سرور خود از کلید اینتر ( enter ) استفاده کنید.