همانطور که در بالا اشاره شد، دات نت از دو بخش اصلی یعنی کتابخانه دات ت و CLR تشکیل شده است. CLR پایه و مبنای دات نت می باشد. وظایف CLR رو به اختصار در بالا مطرح کردیم که در این دوره به تفصیل به بررسی سرویس های آن خواهیم پرداخت.
اما کتابخانه دات نت، همانطور که اشاره شد، مجموعه ای از کدهای Reusable (کدهایی که یکبار نوشته شده و قابلیت استفاده مجدد را دارند) می باشند که در اختیار برنامه نویسان دات نت قرار گرفته اند. از این کدها می تواند در کلیه برنامه های دات نت، از برنامه های Console گرفته تا برنامه های ویندوز، وب، ارتباط با بانک های اطلاعاتی و سرویس های وب و ویندوز استفاده کرد.

اما یکی از اصطلاحات در دات نت CLS یا Common Language Specification هست. موسسه European Computer Manufacturers Assoscian یا ECMA، استانداردی رو تدوین کرده که CLS مبتنی بر این استاندارد پیاده سازی شده است. در حقیقت CLS استانداردی هست که با رعایت این استاندارد، کلیه زبان های برنامه نویسی مبتنی بر دات نت، قابلیت ارتباط با یکدیگر را خواهند داشت. برای مثال زبان های VB.NET و C# دو زبان مبتنی بر دات نت هستند. زمانی که شما کدی را با زبان C# نوشته اید، با CTS این قابلیت به شما داده میشه که بتونید از کد نوشته شده در زبان C# در زبان VB.NET نیز استفاده کنید.
کدهایی که با استاندارد CLS تطابق داشته باشند، بعد از کامپایل به یک کد میانی به نام IL ترجمه می شوند، کد IL کدی شبیه به کد Assembly هست. بعد از ایجاد کد IL توسط کامپایلر، کد IL توسط CLR به کد ماشین ترجمه شده و اجرا می شود. در حقیقت بعد از کامپایل کردن دو برنامه که یکی به زبان C# و دیگری به زبان VB.NET نوشته شده، کدی که ایجاد می شود کد IL هست.
کدی میانی که توسط کامپایلرهای مبتنی بر دات نت ایجاد می شوند Microsoft Intermediate Language یا MSIL نام دارند که به برنامه ها قابلیت برقراری ارتباط با یکدیگر را می دهد.

استاندارد دیگری که توسط ECMA تدوین شده، استاندارد CLI یا Common Language Infrastructre هست. این استاندارد یک سری خصوصیات مشترک در بین کدهای میانی ایجاد شده توسط کامپایلرها رو تعریف میکند که برای اجرای کد IL به آنها نیاز است. برای مثال سیستم نوع داده مشترک (Common Type System) یا سرویس های از قبیل Type Safety و اجرای مدیریت شده کدها از خصوصیات تدوین شده هستند. لیست زیر خلاصه ای از استاندارد های ECMA تحت دات نت می باشد:

 

  1. CLS یا Common Language Specification
  2. CTS یا Common Type System
  3. TS یا Type Safety
  4. IL یا Intermediate Language