Visual Studio محیطی می باشد که روند نوشتن و خطایابی برنامه ها را برای برنامه نویسان ساده می کند. به این محیط IDE نیز می گویند. IDE مخفف کلمات Integrated Development Environment می باشد که مجموعی ای از ابزارها را در اختیار برنامه نویس قرار می دهد تا عملیات توسعه نرم افزار ها برای آنها آسان تر شود. معمولا” ابزارهای رایج در IDE ها عبارتند از:

۱٫ویرایشگر کد یا Source Code Editor
۲٫ابزارهای خودکارسازی Build یا Build Automation Tools
۳٫خطایاب یا همان Debugger
اگر شما با زبان جاوا و یا C++ کار کرده باشید با محیط های توسعه دیگر آشنایی دارید. برای مثال برای جاوا از IDE هایی مثل NetBeans و یا EClips و برای زبان C++ از محیط هایی مثل Code::Blocks می توان استفاده کرد. Visual Studio نیز یک IDE می باشد که در آن می توان به زبان هایی مثل ++C و Visual Basic و C# و … برنامه نوشت. از این قسمت آموزش هر جایی که به کلمه IDE برخوردید، منظور همان Visual Studio می باشد.

اما در بخش معرفی ابزارهای مورد نیاز، لینک دانلود Visual Studio قرار داده شد که دوستان می توانند از طریق همان لینک VS را دانلود کنند. بعد از دانلود و نصب، و اجرای VS محیط زیر را مشاهده خواهید کرد:

Image
پنجره ظاهر شده، محیطی است که ما از این به بعد از آن برای نوشتن برنامه هایمان استفاده خواهیم کرد. برای شروع در یکی از درایو ها پوشه ای به نام C# 2013 Tutorials ایجاد کنید. کلیه پروژه هایی که در طول این دوره کار خواهیم کرد، در این پوشه قرار خواهند گرفت. بعد از ایجاد پوشه باید پروژه جدیدی ایجاد کنیم. این پروژه اولین برنامه ما به زبان C# خواهد بود. برای ایجاد پروژه از منوی File به ترتیب New و سپس Project را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه پنجره New Project ظاهر خواهد شد:

Image
Image
در این پنجره لیستی از انواع پروژه های موجود نمایش داده می شود که ما بر اساس نیاز اقدام به ایجاد پروژه خواهیم کرد. در پنجره New Project باید نوع پروژه، نام پروژه و مسیر ایجاد پروژه را مشخص کنیم. پروژه ای که ایجاد خواهیم کرد از نوع Console Application بوده و نام آن CSharp-Course03-01 می باشد. پنجره New Project باید مطابق تصویر زیر باشد. دقت کنید که پوشه C# 2013 Tutorials را من در درایو G ساختم، شما در هر درایوی که مایل بودید این پوشه را ایجاد کنید:

Image
بعد از کلیک کردن روی دکمه OK یک Solution برای ما ایجاد شده که این Solution حاوی پروژه ای است که ما قصد داریم بر روی آن کار کنیم.

Solution چیست؟ زمانی که ما یک پروژه در Visual Studio ایجاد می کنیم، این پروژه تحت یک Solution ایجاد می شود. در حقیقت یک Solution فضایی است که می تواند شامل چندین پروژه باشد. فایل های Solution با پسوند sln ایجاد می شوند. اگر به پوشه G:\C# 2013 Tutorials\CSharp-Course03-01 مراجعه کنیم با ساختاری مشابه ساختار زیر روبرو خواهیم شد:

Image
اگر وارد پوشه CSharp-Course03-01 که داخل همین پوشه قرار دارد شویم، محتویات پروژه ایجاد شده را مشاهده خواهیم کرد:

Image
فایل های پروژه های C# با پسوند csproj ایجاد می شوند. همچنین فایل های با پسوند cs فایل هایی هستند که حاوی کدهای نوشته شده ما به زبان C# هستند. پس تا اینجا با سه نوع از فایل های ایجاد شده توسط Visual Studio آشنا شدیم:

فایل های sln که همان Solution های Visual Studio هستند
فایل های csproj که فایل های پروژه های C# هستند
فایل های cs که کدهای نوشته شده به زبان C# هستند
اما قبل از شروع کد نویسی، بهتر است با پنجره Solution Explorer آشنا شویم. این پنجره که به طور معمول در سمت راست Visual Studio قرار دارد، لیستی از پروژ های Solution جاری و فایل ها موجود در پروژه ها را به ما نمایش می دهد که تصویر آن را در شکل زیر مشاهده می کنید:

Image
همانطور که مشاهده می کنید در این پنجره ساختاری از Solution و پروژه های موجود در این Solution نمایش داده می شوند. با دوبار کلیک کردن روی هر یک از فایل ها، محتویات آن در محیط Visual Studio به شما نمایش داده خواهد شد. برای مثال، اگر بر روی فایل Program.cs دوبار کلیک کنید، محتویات آن به صورت زیر به شما نمایش داده خواهد شد:

Image
اگر با یک بار کلیک بر روی فایل، محتویات آن نمایش داده شد، باید گزینه Preview Selected Items را در پنجره Solution Explorer از حالت انتخاب خارج کنید:

Image
همچنین در صورتی که پنجره Solution Explorer را مشاهده نمی کنید، از منوی View گزینه Solution Explorer را انتخاب کنید تا این پنجره نمایش داده شود. همچنین برای استفاده بهینه تر از فضای Visual Studio، بهتر است قابلیت Auto Hide این پنجره را فعال کنیم. با این کار پنجره Solution Explorer تنها زمانی نمایش داده خواهد شد که به آن نیاز داشته باشیم:

Image
Image
با کلیک کردن بر روی Solution Explorer پنجره آن نمایش داده شده و با کلیک کردن جایی خارج از آن، دوباره ناپدید می شود.

زمان نوشتن اولین برنامه است، با دوبار کلیک کردن بر روی Program.cs آن را باز می کنیم تا محتویات آن نمایش داده شده و کد مورد نظر را بنویسیم:

Image
در اینجا قصد داریم برنامه ای بنویسیم که پیام Hello ITPro.ir به کاربر نمایش داده شده و بعد از زدن کلیدی توسط کاربر از برنامه خارج شود. همانطور که گفتیم برنامه ای که ایجاد می کنیم، از نوع Console Application است. خروجی های این نوع برنامه ها در پنجره Console که پنجره ای شبیه به پنجره Command Prompt ویندوز است نمایش داده می شوند. بیشتر برنامه های بخش اول آموزشی ما از نوع Console Application خواهد بود.

کد فایل Program.cs را به صورت زیر تغییر دهید:

Image
بعد از نوشتن کدهای بالا، باید برنامه را اجرا کنیم. برای اجرا کردن برنامه می توانیم از سه روش استفاده کنیم:

۱٫ کلیک بر روی دکمه Start که در نوار ابزار Visual Studio قرار دارد:

Image
۲٫ انتخاب گزینه Start Debugging از منوی Debug
۳ فشار دادن کلید F5 که این راه سریعترین روش برای اجرا می باشد.

با زدن کلید F5 برنامه را اجرا می کنیم تا خروجی زیر بر روی صفحه نمایش داده شود:

Image
بعد از اجرای برنامه و مشاهده خروجی کلیدی را زده تا از برنامه خارج شویم و به محیط Visual Studio برگردیم. سه خط از کدی که نوشتیم را بررسی می کنیم:

خط ۱۳: در این خط با کمک دستور WriteLine متن Hello ITPro.ir را بر روی خروجی نمایش می دهیم.
خط ۱۴: در این خط با کمک دستور WriteLine متن Press any key to exit… در خروجی نمایش می دهیم تا کاربر بداند برای خروج باید کلیدی را فشار دهد.
خط ۱۵: در این و رسیدن به دستور ReadKey برنامه منتظر می ماند تا کاربر کلیدی را فشار دهد، با فشار دادن یک کلید، برنامه به انتها رسیده و خارج می شود.

برنامه ای که نوشتیم بسیار ساده بوده و تنها خروجی را به کاربر نمایش می دهد، در بخش های بعدی برنامه هایی می نویسیم که ورودی از کاربر دریافت کرده و بر اساس ورودی خروجی نمایش دهد.