اگر تاکنون از Gmail یا Hotmail استفاده کرده‌اید، عجایب رایانش ابری را تجربه کرده‌اید، اگرچه ممکن است خبر نداشته باشید که از آن استفاده می‌کنید. رایانش ابری در واقع استفاده از اینترنت برای بکارگیری نرم‌افزار مطلوب به عنوان یک سرویس است. دلیل نامگذاری چنین پدیده‌ای به عنوان «رایانش ابری»، این است که اینترنت از نماد ابر مانند به عنوان یک امر انتزاعی برای زیرساخت‌های پیچیده در نمودارهای سیستم استفاده می‌کند. رایانش ابری، با داده‌های کاربر، نرم‌افزار و محاسبات وی، خدمات از راه دور را به وی ارایه می‌کند. همچنین رایانش ابری با استناد بر تقسیم‌بندی منابع برای دستیابی به صرفه‌جویی مقیاس، مشابه صنایع همگانی (مانند شبکه توزیع برق) در یک شبکه کاربرد دارد.

رایانش ابری در واقع استفاده از اینترنت برای بکارگیری نرم‌افزار مطلوب به عنوان یک سرویس است. دلیل نامگذاری چنین پدیده‌ای به عنوان «رایانش ابری»، این است که اینترنت از نماد ابر مانند به عنوان یک امر انتزاعی برای زیرساخت‌های پیچیده در نمودارهای سیستم استفاده می‌کند.

شرکت‌ها با ترکیب خدمات رایانش ابری، به منابع قابل اندازه‌گیری و مجازی‌سازی شده که بی‌درنگ منتقل می‌شوند، دسترسی دارند. هر گونه ارتقا، اپلیکیشن و داده با استفاده از سرورهای جایگزین ذخیره می‌شود.
در ادامه، دلایلی که روی آوردن به رایانش ابری برای سازمان و یا شرکت ما مزیت ایجاد می‌کند، عنوان می‌‌شود:
۱)  در زمان صرفه‌جویی می‌کند:
کسب ‌و کارهایی که صرفا برنامه‌های نرم‌افزاری را برای نیازهای مدیریتی خود به کار می‌برند، بدون آنکه از رایانش ابری استفاده کنند، در معرض ضرر و زیان هستند. چون برای گرفتن برنامه‌های جدید و استفاده از آن‌ها در مراحل کاربردی، زمان زیادی را از دست می‌دهند. اما اگر به استفاده از رایانش ابری روی آورند، از این هدرروی زمان جلوگیری می‌شود. وقتی که از رایانش ابری استفاده می‌کنید، برای مشاهده اطلاعات مورد نیاز، فقط و فقط به کامپیو‌تر مجهز به اینترنت نیاز دارید.
۲)  نقص و خرابی را کمتر می‌کند: 
اپلیکیشن‌هایی که از طریق رایانش ابری کار می‌کنند، به مدل‌های کمتری نیاز دارند. نیاز به ارتقای برنامه کمتر می‌شود و این ارتقا‌ها عموما با مراکز داده مدیریت می‌شوند. لازم است توجه کنیم که بنگاه‌های مختلف، اغلب با نرم‌افزار‌ها مشکل پیدا می‌کنند، چرا که طوری طراحی نشده‌اند که بتوان با اپلیکیشن‌های مشابه، از آن‌ها استفاده کرد. رایانش ابری باعث می‌شود کاربران انواع مختلف اپلیشکن‌ها، از جمله سیستم‌های مدیریت، کلمه‌پرداز (word processor) و ایمیل را با هم تلفیق کند. هر چقدر نواقص کمتر باشد، بهره‌وری کارمندان بیشتر می‌شود.

رایانش ابری باعث می‌شود کاربران انواع مختلف اپلیشکن‌ها، از جمله سیستم‌های مدیریت، کلمه‌پرداز (word processor) و ایمیل را با هم تلفیق کند.

۳)  دوستدار محیط زیست است: 
از ظرفیت کامپیوترهای شخصی، به طور میانگین فقط نزدیک به ۱۰ تا ۲۰ درصد استفاده می‌شود. به طور مشابه، در زمان‌های اوج مصرف انرژی، گاهی اوقات کامپیوتر‌ها ساعاتی بدون استفاده روشن می‌مانند. مدیریت منابع و سوق دادن آن‌ها به سوی رایانش ابری، مصرف انرژی را تثبیت می‌کند. در اصل، چون به اندازه استفاده‌ای که می‌برید هزینه می‌کنید، در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود و عمر کامپیوترتان افزایش می‌یابد.
۴)  تکنولوژی ویژه ارایه می‌دهد:  
رایانش ابری به مشتری از همه لحاظ قدرت ویژه می‌دهد. این قدرت از طریق کامپیوترهای شخصی استاندارد به دست نمی‌آید. اپلیکیشن‌ها اکنون از قدرت‌های مجازی استفاده می‌کنند. کابران حتی می‌توانند برای خود دستیار مجازی (Virtual Assistant) ایجاد کنند که این کار وظایفی مانند دادن دستور، مدیریت تاریخ‌ها و یادآوری زمان جلسات کاری را به صورت خودکار درآورد.
۵)  خدمات را بسیج می‌کند:
خدمات مورد نیاز شما، می‌تواند از هر کجای دنیا در دسترس شما باشد. مثلا فروش از طریق تلفن مدیریت می‌شود. رایانش ابری دری را به سوی دنیای جدیدی از ابزارهای وایرلس به سوی کاربران باز می‌کند که همه این ابزار‌ها برای دسترسی به هر اپلیکیشنی می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.
۶)  مطابق با تمایلات مصرف‌کننده است:
موفق‌ترین فعالیت‌های کسب‌ و کار، فعالیت‌هایی هستند که تمایلات مصرف‌کننده را منعکس می‌کنند. در حال حاضر، بیش از ۶۹ درصد آمریکایی‌هایی که به اینترنت دسترسی دارند، از یک منبع رایانش ابری استفاده می‌کنند. این منابع، چه استفاده از وب ایمیل باشد یا ذخیره‌سازی داده و یا نرم‌افزار، رقم استفاده از آن‌ها همچنان در حال افزایش است. مصرف‌کنندگان به دنبال این هستند که کسب‌ و ‌کارشان را با یک رویکرد مدرن اداره کنند.
۷)  در رسانه‌های اجتماعی کاربرد دارد: 
امروزه، شبکه‌سازی اجتماعی، در میان کارآفرینان به امری مهم در برنامه‌ریزی برای آینده تبدیل شده است. شرکت‌ها این روز‌ها از سایت‌های اجتماعی مانند تویی‌تر، فیس‌بوک و LinkedIn برای بالا بردن سطح بهره‌وری خود استفاده می‌کنند. همچنین شرکت‌ها وبلاگ‌ها را برای برقراری ارتباط با مصرف‌کنندگان مورد استفاده قرار می‌دهند تا نیازهای آنان را بدانند و برطرف کنند. به طور مثال، LinkedIn وب سایتی پرطرفدار در میان رهبران کسب‌ و کار برای تحقق اهداف همکاری است. همچنین گروه‌های هدف به صورت کارآمدتری از طریق فیس‌بوک پیگیری می‌شوند. به علاوه، در این سایت‌ها تکنیک‌های جدید بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بنگاه‌های اقتصادی به مزایای همراه شدن با دنیای مدرن پی برده‌اند.
۸)  با هر نوع برنامه‌ای سازگاری دارد:
شرکت‌ها اغلب آخرین نرم‌افزار‌ها را می‌خرند به امید اینکه فروش خود را بهبود بخشند. اما گاهی اوقات برنامه‌ها نمی‌توانند به طور کامل نیازهای یک شرکت را برطرف کنند. برخی بنگاه‌ها به یک مهارت شخصی‌ نیاز دارند که نرم‌افزارهای معمولی نمی‌توانند آن را ارایه کنند. رایانش ابری این فرصت را برای کاربر به وجود می‌آورد که اپلیکیشن‌های سفارشی بر اساس یک رابط کاربرپسند بسازد. در یک دنیای رقابتی، کسب‌ و ‌کار شما باید در جایگاه بالاتری نسبت به رقبا باشد. ساخت برنامه‌ای خاص بر اساس سفارش و برای رفع نیازهای شما راه حلی برای این چالش است.
۹)  می‌توان با استفاده از آن، پرسنل بخش IT را کاهش داد:
وقتی کلیه خدماتی که نیاز دارید توسط کارشناسانی خارج از بنگاه شما به دست می‌آیند، دیگر نیازی نیست پرسنل جدیدی برای این کار استخدام کنید.

چرا رایانش ابری به تراکم‌زدایی شبکه نیاز دارد؟
این روز‌ها هر بخش از دنیای رایانش کسب‌ و کار ابری‌تر می‌شود. منظور این است که منابع رایانش هر چه بیشتر مجازی می‌شوند. اپلیکیشن‌های ما به جای کار کردن در دستگاه‌های فیزیکی، در دستگا‌ه‌های مجازی اداره می‌شوند؛ دستگاه‌هایی که نرم‌افزار‌ها آن‌ها را تولید می‌کنند و توسط API‌ها کنترل می‌شوند. این اتفاق در مراکز داده رخ می‌دهد که نرم‌افزارهای شرکت VMware و دیگر تکنولوژی‌های مجازی‌سازی را به کار می‌‌گیرند تا بهره‌وری و انعطاف‌پذیری را افرایش دهند.
با وجود تبدیل همه این سخت‌افزار‌ها به نرم افزار، شاید بتوان گفت که به راحتی می‌توان دنیای فیزیکی را فراموش کرد. اما این موضوع درست نیست، به خصوص وقتی صحبت از لایه شبکه به میان می‌آید. مطالعه‌ای که اخیرا در مورد شرکتی به نام Gnodal انجام شده نشان می‌دهد این شرکت نوع جدیدی از انتقال بر اساس اترنت (Ethernet) تسریع شده با مدارهای مجتمع با کاربرد خاص (ASIC) را تولید می‌کند که جریان ترافیک شبکه را بهینه‌سازی می‌کند. کسب اطلاعات در مورد این تکنولوژی، ما را متقاعد می‌کند که هر چقدر زیرساخت‌های شرکت‌ها بیشتر به سوی مجازی شدن می‌رود، آن‌ها با موانع بزرگ‌تری در مسیر خود مواجه می‌شوند.
کل رایانش در ‌‌نهایت فیزیکی است
اما به هر حال، باید به یاد داشته باشیم که کل رایانش به صورت فیزیکی انجام می‌شود. هر اتفاقی که بیفتد، در ‌‌نهایت یک CPU باید دستورالعمل‌ها را از حافظه جانبی به حافظه اصلی انتقال دهد و داده‌ها را پردازش کند. یعنی این داده‌ها باید وارد کامپیوتری شوند که حتما CPU داشته باشد و بعد از پردازش به جای دیگری که اغلب یک کامپیو‌تر دیگر است فرستاده شوند. یک شبکه فیزیکی که کامپیوترهای زیادی را به یکدیگر متصل می‌کند باید وارد کار شود. بنابراین در لایه انتقال، موانع ظهور می‌کنند، چرا که دنیای رایانش مجازی‌تر می‌شود.
نحوه اجرا به این صورت است:
• مجازی شدن رایانش، پیش‌بینی اینکه کدام بار کاری در کدام کامپیو‌تر در حال اجرا است را سخت‌‌تر می‌کند. این مجازی‌سازی باعث می‌شود بار کاری به جریان بیفتد تا کارایی افزایش یابد یا در انتقال اطلاعات تعادل برقرار شود.
• در نتیجه، ترافیک از طریق لایه انتقال فیزیکی نیز به طور گسترده‌ای دگرگون خواهد شد. دگرگونی ترافیک، هم ناشی از جریان بار کاری و هم ناشی از میزان کاری است که با هر تغییر اپلیکیشن انجام می‌شود.
• به علاوه، هر چقدر عملکرد اپلیکیشن‌ها بهبود می‌یابد، لایه شبکه نمی‌تواند یک عامل محدود کننده باشد.
• در چنین محیط دینامیکی، برنامه‌ریزی یک پیکربندی انتقال که برای هر الگوی ترافیک ممکن بهینه‌سازی شده باشد، غیرعملی خواهد بود. بسته به اینکه بار کاری چگونه به گردش درمی‌آید، عملیات محدود کننده ظاهر می‌شود و به طور قابل توجهی بر عملکرد اثر می‌گذارد.
در نتیجه مجازی‌سازی افزایش می‌یابد و اپلیکیشن‌های بیشتری وارد قلمرو رایانش با کارایی بالا می‌شوند و تعداد بیشتری از شرکت‌ها می‌توانند از موانع عبور کنند؛ یعنی تغییرپذیری چشمگیر در عملکرد اپلیکیشن در نتیجه تراکم شبکه. وقتی از این مانع عبور می‌کنند، مجبورند روشی انطباقی برای بهینه‌سازی جریان ترافیک شبکه در میان سلسله مراتب پیچیده انتقال پیدا کنند.
شرکت‌ها پیش از اینکه راه حل‌های فیزیکی برای مشکلات مجازیشان را کشف کنند، باید بدانند چه موانعی بر سر راه‌شان وجود دارد.