اگر پوشه ای از تصاویر دارید که باید تمامی آنها تغییر یکسانی پیدا کنند، مثلاً اگر قرار است ۱۰۰ تصویر برای قرار گرفتن در سایت ، سایز همه ی آنها در ابعاد خاصی تغییر یافته و با فرمت jpeg از طریق گزینه Save for web در مکانی مشخص ذخیره شوند، شما میتوانید به این منظور نصف یک روز وقت گذاشته، تک تک تصاویر را در نرم افزار فتوشاپ باز نموده و بر روی هر یک از آنها تغییرات مورد نظر را اعمال و ذخیره نمایید.
و یا اینکه میتوانید با استفاده از Action تغییرات مورد نظر را صرفاً بر روی یک تصویر اعمال و Record نموده، سپس ظرف چند دقیقه، Action مورد نظر را به تمامی تصاویر اعمال کنید.
براساس توضیحات فوق میتوان گفت Actionها در فتوشاپ به عنوان یک time saver عمل میکنند یعنی اَعمال و کارهایی را که برای انجام آن نیاز به صرف وقت بسیار و یا مراحل پیچیده و طولانی دارند، در ظرف چشم برهم زدنی میسر میکنند. با استفاده از Actionهای فتوشاپ، قادر به ضبط نمودن تمامی کارهای صورت گرفته مثل؛ ابزارهای مورد استفاده، رنگها، منوها و کلیدهای استفاده شده بمنظور ویرایش تصویر میباشید و پس از آن میتوانید تنها با یک کلیک، تمامی موارد اِعمال شده بر روی تصویر قبلی را براحتی بر روی تصاویر دیگر اِعمال کنید.
برای نمونه مثال فوق الذکر را در نظر بگیرید. یک تصویر را در فتوشاپ باز نموده، وقبل از شروع ویرایش و تغییر آن یک Action جدید ایجاد مینمایم. برای این منظور همانند تصویر زیر ابتدا از مسیر Window > Actions و یا با فشردن کلیدهای Alt + F9، پالت Action را ظاهر میکنیم:
Image

Image

سپس بر روی آیکون Create a new set کلیک میکنیم و یا اینکه از طریق منوی پالت اقدام به این کار می کنیم:
Image

Image

در ادامه نامی دلخواه برای آن برگزیده و OK کنید:
Image

سپس در حالی که پوشه مورد نظر آبی رنگ است (یعنی فعال است) همانند تصویر زیر بر روی گزینه Create a new action کلیک کنید:
Image

و در ویزارد ظاهر شده نامی مناسب برای Action انتخاب و با کلیک نمودن بر روی گزینه Record، عملیات ضبط آغاز خواهد شد:
Image

همانگونه که در تصویر زیر نیز ملاحظه خواهید نمود، در حالت ضبط، دایره ی قرمز رنگ در پایین پالت فعال میباشد:
Image

در صورتی که قصد دارید عملیات ضبط متوقف شود، کافیست بر روی آیکون مربعی شکل در کنار دایره قرمز رنگ کلیک کنید.
حالا تغییرات مورد نظر خود را بر روی تصویر اعمال می کنیم، مثلاً با فشردن کلیدهای Alt+Shift+Ctrl+S وارد ویزارد مربوطه به Save for web شده و همانند تصویر زیر سایز و فرمت مورد نظر را انتخاب و در مکانی خاص ذخیره میکنیم:
Image

و نهایتاً تصویر اصلی را در فتوشاپ Close نموده و در پیغام ظاهر شده بنا به سلیقه ی خود میتوانید تغییرات را بر تصویر اصلی نیز اعمال کرده و یا منصرف شوید:
Image

جالب است که بدانید حتی بسته شدن تصویر اصلی و انتخاب شما در پیغام بالا ضبط شده و عیناً بر روی تصاویر بعدی اعمال خواهد شد.
حالا کار ما به اتمام رسید پس عملیات ضبط را متوقف میکنیم، همانگونه که در تصویر زیر نیز ملاحظه میکنید اگر در پالت Action بر روی مواردی که به صورت خودکار ایجاد شده اند همانند گزینه Export کلیک نمایید، کلیه عملیاتهای ثبت شده قابل مشاهده خواهد بود:
Image

حالا کافیست تمامی تصاویری را که قصد دارید این تغییرات بر آنها اعمال شود، در فتوشاپ باز نموده و سپس در حالی که Action مورد نظر در حالت انتخاب است، بر روی آیکون Play در پایین پالت Action کلیک کنید:
Image

خواهید دید که ظرف چشم برهم زدنی تمامی موارد ویرایشی بر روی تصویر اعمال و به صورت خودکار تصویر در مکان مورد نظر ذخیره و سپس بسته خواهد شد.
موراد فوق الذکر صرفاً نمونه ای کوچک از کاربردهای Action در فتوشاپ بود. نا گفته نماند Actionهای زیادی بصورت رایگان و یا غیر رایگان در اینترنت وجود دارد که بسیاری از امور حرفه ای فتوشاپ را بدون داشتن اطلاعات تخصصی و تنها با فشردن یک دکمه میتوانید بر روی تصاویر خود اعمال کنید و از نتایج آنها لذت ببرید. شما میتوانید جهت اضافه کردن Actionها از منوی واقع در پالت Action گزینه Load actions را انتخاب کنید و به مسیر فایل مورد نظر آدرس دهی نمایید:
Image

در ضمن شما میتوانید هر یک از Actionهای مورد نظرتان را از فتوشاپ حذف کنید، برای این کار کافیست Action مورد نظر را انتخاب وسپس بر روی آیکون سطل زباله در پایین پالت کلیک کنید:
Image

در نهایت میتوان گفت: با Actionهای فتوشاپ بیشترین صرفه جویی را در زمان انجام داده و لذّت ببرید.