در این قسمت می خواهیم در مورد محتوای خاص یا به عبارتی منحصر به فرد که تا به حال در هیچ سایتی وجود نداشته است و مختص سایت شماست صحبت کنیم.
منظور از محتوا چیست؟
به عنوان اولین مطلب در این زمینه باید دید منظور از محتوا چیست و چه بخش از مطالب موجود در یک صفحه را ملاک جدید یا تکراری بودن مطلب محسوب میکنیم؟ تصویر زیر را در نظر داشته باشید که یک صفحه وب معمولی را نمایش میدهد:

content

چطور محتوای منحصر بفرد تولید کنیم؟

در این تصویر، تمام قسمتهای هدر، فوتر و سایدبار جز بخشهای ثابت هستند و اینها را نباید زمان بررسی تکراری یا منحصر بفرد و جدید بودن محتوا لحاظ کنیم. قسمتی که دارای عکس و اطلاعات و توضیحاتی درباره ی موضوع است، در یک صفحه وب، محتوا از بعد تکراری یا غیر تکراری بودن به حساب می آید.

پس اینکه ما صفحاتی داشته باشیم که تمام این موارد مشترک در آنها تکرار شده باشد، نمیتواند منجر به تکراری بودن محتوای صفحه مورد نظر گردد و بخش هایی از یک صفحه را محتوا مینامیم که دقیقاً نسبت به سایر صفحات متفاوت هستند.
کپی پیست و مطالب جدید و منحصر بفرد

منظور از محتوای منحصر بفرد چیست؟ آیا کپی از سایتهای مختلف و پیست کردن پشت سر هم چند پاراگراف، محتوای جدید محسوب میشود؟ آیا موتورهای جستجو دوست دارند در SERPs لینکهایی را نمایش دهند که همگی یک چیز را میرسانند؟ با این حساب، کاربری که از یک لینک خوشش نیاید، روی لینکهای بعد هم کلیک نمیکند چرا که مسلماً دوست ندارد وقت برای محتوای یکسانی که از آن خوشش نیامده، بگذارد!

خب اگر موتورهای جستجو اجازه نمایش چنین صفحاتی را در SERPs بدهند، عملاً کاربران خود را از دست خواهند داد پس هرگز چنین کاری ممکن نیست که کپی کردن چند بخش از مطالب سایتهای مختلف و سرهم کردن آن را محتوای جدید بنامیم. این قسمت قابل توجه اهم سایتهای فارسی که کار خود را با کپی پیست استارت میزنند.

البته این اصلاً به این معنی نیست که نمیتوانید پاراگرافی از سایتی دیگر، بخشی از یک صفحه در ویکیپدیا، ویدئویی از یوتیوب یا … در سایت خود داشته باشید.
مرجع قیاس هم سایتهای دیگر است و هم خود سایت شما

وقتی بحث منحصر بفرد و جدید بودن محتوا پیش می آید، ذهن به سراغ تمام منابع بیرونی میرود در حالیکه اهمیت عدم وجود مطالب تکراری در خود سایت ما هم کمتر از عدم تکراری بودن در قیاس با منابع جدید نیست. به هیچ وجه نباید محتوایی داشته باشیم که در صفحه ای دیگر در داخل سایت خودمان، تکرار شده است. برای جلوگیری از چنین مواردی میتوان از تکنیکهایی مثل rel=canonical یا ۳۰۱ redirect بهره گرفت.

مثلاً در مورد فروشگاههای اینترنتی وقتی دو محصول یکسان داریم که فقط از لحاظ رنگ با هم متفاوت هستند، استفاده از rel=canonical از واجبات است تا محتوای تکراری در سایت ایجاد نشود.
مفهوم جدید

تمام بحثهای محتوای جدید و تکراری همیشه ابهام برانگیز بوده اند که مثلاً نقل یک پاراگراف از یک سایت خبری دیگر در سایت خبری خودمان در کنار قرار دادن یک ویدئو از آپارات، آیا مطلبی تکراری ایجاد میکند؟ باید توجه داشت اگر از این منابع و منابع مختلف دیگر برای ایجاد محتوایی استفاده شود که در نهایت مفهوم و ارزش جدیدی را منتقل میکند، محتوای منحصر بفردی ایجاد شده است که میتواند به خوبی در نتایج جستجو رنک بگیرد (با رعایت سایر نکات) پس توجه داشته باشید اصل در تولید محتوا، ایجاد ارزش و مفهوم جدید است. اگر با بهره گیری از منابع مختلف مبادرت به تولید مفهومی جدید نمایید، در واقع به هیچ وجه کپی نکرده اید و کسی نمیتواند از ارزش کار شما بکاهد… .

موتورهای جستجو مدتهاست هوشمند شده اند و میتوانند مفهوم مطلب شما را دریابند. تغییر دادن عنوان و برخی کلمات، کمکی به شما نمیکند.
هیچ درصدی وجود ندارد

حتماً شما هم مثل من زیاد شنیده اید که اگر مثلاً مطلب شما فقط فلان قدر درصد کپی باشد و بقیه را تغییر داده باشید، موتورهای جستجو متوجه نخواهند شد! این حرف از پایه و اساس اشتباه است. الگوریتمهای موتورهای جستجو به مراتب پیچیده تر از این هستند که با چند عدد بتوان راه دور زدن برای آنها تعریف کرد!

حتماً دیدید سایتهای خبری دارای اخبار یکسان را که یکی بالاتر از دیگری قرار میگیرد. در این مورد توجه داشته باشید همگی محتوای یکسان تولید میکنند اما سایتی رنک بهتر میگیرد که کاربران استفاده بهتری از آن کرده باشند. منظور تعداد کامنتها، تعداد اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، لینکهایی که از سایر سایتها گرفته اند و موارد اینچنینی است.