پیغام های خطای certificate error
ایراد گواهی SSL یا خطای گواهینامه امنیتی نشانگر مشکل در رمزگذاری HTTPS سایت مورد استفاده است. شما این ایراد را تنها هنگامی مشاهده می کنید که می خواهید از یک سایت HTTPS استفاده کنید.

هنگامی استفاده از رمزگذاری HTTPS، وب سایت ها باید گواهینامه هایی را عرضه کنند که نشان دهنده هویت قانونی و اعتبار آنها است. این گواهینامه ها معمولا توسط شرکت های معتبر خدمات دهنده به صورت سالیانه برای وب سایت ها صادر می شوند. برای مثال وقتی سایت Google.com یک گواهینامه دریافت کرده و از HTTPS استفاده می کند، شرکت صادر کننده گواهینامه تایید می کند که گوگل یک شرکت حقیقی و صاحب دامنه Google.com است. لذا مستحق آن است که از این نام رسما استفاده کند.

هنگامی که شما با استفاده از HTTPS به google.com وصل می شوید، گوگل این گواهینامه را به مرورگرتان نشان می دهد. مرورگر کنترل می کند که این گواهینامه توسط یک مرکز خدمات دهنده معتبر صادر شده باشد و همچنین مدت زمان اعتبار آن نگذشته باشد.

هنگامی که شما پیغام خطای گواهینامه یا certificate error را می بینید، بدان معنی است که احتمالا و لزوما شما در حال استفاده از سایت قانونی و واقعی مرتبط با شرکت مورد نظرتان نیستید. برای مثال هنگامی که می خواهید با استفاده از اینترنت یک شبکه بیسیم عمومی سایت بانک تان را باز کنید و این خطا را می بینید، ممکن است که شبکه بیسیم مورد استفاده تان در حال سرقت اطلاعات باشد و سایتی شبیه به صفحه اصلی را به شما نشان می دهد و سعی در جعل آن دارد.

البته این را هم در نظر داشته باشید که شاید دلیل نمایش این پیغام خطا، عدم موفقیت یا پیگیری سایت مورد نظر شما در تمدید سالیانه گواهینامه خود باشد. این احتمال هم وجود دارد که نتوانسته است تنظیمات آن را به خوبی انجام دهد. به هر حال، در صورت عدم اطمینان قطعی، هنگام مشاهده این صفحه نباید به کارتان ادامه داده و اطلاعات حساس تان را در این سایت وارد کنید.