SEO و بهینه سازی سایت عملیاتی است که رجیران می تواند برای بهبود دید یک وب سایت یا فقط یک صفحه ی وب در صفحه نتایج موتور های جستجو  انجام دهد، که می‌تواند طبیعی و یا حتی الگوریتمی باشد. این روش از مفید ترین روش‌های بازاریابی موتور جستجو است. به طورکلی در طراحی سایت ،وب سایت هایی که دارای بیشترین تکرار در صفحه ی نتایج موتور های جستجو  باشند، بازدیدکننده ی بیشتری به دست می‌آورند. که ما از طریق بهینه سازی شما را به این هدف می رسانیم. برای وب مسترهای فارسی زبان یکی از عوامل مهم به دست آوردن کاربران جدید از موتور های جستجو  و به خصوص گوگل می باشد چون بیشتر استفاده کاربران ایرانی از گوگل می باشد.
انواع سئو
در طراحی سایت حرفه ای و بین طراحان سایت حرفه ای و زبده استاندارد سئو به دو دسته تقسیم می شود:
به استاندارد سازی محتوای سایت گفته می شود، هر محتوایی از جمله متون سایت، عکس ها: On Page SEO و لینک های درون متن باعث افزایش ترافیک ورودی سایت شده و بهبود بهینه سازی سایت وبر یک نکته تاکید دارد: دریافت لینک از سایت : Off Page SEO های دیگر!

تاریخچه ی سئو
علم سئو در اواسط دهه ۱۹۹۰ توسط وب مسترها و مدیران سایتهای بزرگ پس از طراحی سایت شروع شد. در ابتدا همه وب مسترها می بایستی تمام صفحات خود را ثبت می کردند تا صفحات آنها در نتایج جستجو به نمایش گذاشته می شد. اما امروزه با رشد الگوریتم های بهینه سازی سایت بهینه سازی سایت اینترنت ،طراحی وب سایت و طراحی پرتال بسیار حرفه ای تر شده است.

چه کسانی به SEO نیاز دارند؟
هر سایتی که به دنبال تجارت پویایی است، باید وب خود را برای موتور های جستجوبهینه سازی کند. هدف یک وب سایت جلب بیشتر کاربران اینترنتی می باشد، و مطالعات نشان داده است که بسیاری از کابران اینترنتی، وب سایت ها از طریق موتور های جستجو ی پیدا کرده اند. اگر شرکت شما نظر به طراحی و بهینه سازی یک وب سایت جدید یا طراحی پرتال و یا به روز کردن وب سایت قدیمی خود را دارد باید برای پیشرفت باید SEO را در الویت قرار داد. به یاد داشته باشید که SEO شما را در بازار معرفی می کند.
روش‌های معمول بهینه سازی سایت
۱-شاخص گذاری کردن
موتور های جستجوی پیشتاز همچون Yahoo! ،Google ،Bing، MSNو…از خزنده ها جهت یافتن صفحات برای نتایج بهینه سازی سایت جستجوی الگوریتمی استفاده می کنند.صفحاتی که از داخل باقی صفحات ایندکس شده توسط موتور های جستجو  Link شده اند نیاز به ارسال به موتور جستجو نداشته و بصورت خودکار پیدا می شوند.بعضی از موتور های جستجو ازجمله !Yahoo سرویس پولی ارسال را پیاده می کنند که استفاده از خزنده ها را هم بصورت مجموعه ای از قیمت ها و نیز بصورت سیستم بها به ازاء هر Click، اجرا می کند.این برنامه ها معمولا قرارگیری در بانک اطلاعاتی موتور جستجو را ضمانت کرده و در قبال رتبه ای مشخص برای صفحه در لیست نتایج جستجو ضمانتی نمی کنند.دو فهرست اصلی اینترنتی یعنی Yahoo Directory و Open Directory Project، هردو نیاز به ارسال دستی و بررسی انسانی دارند. اما برخی شیوه های بهینه سازی سایت موتورهاى جستجوگر خریدنى نیستند و شما نمى توانید براى سایت خود رتبه اى بخرید، اینجا رتبه ها را باید به چنگ آورید و به طور مداوم براى حفظ آنها باید تلاش کنید.Google ابزاری به نام Google Webmaster Tools ارائه می دهد که در آن می توان نقشه سایت را توسط خوراک XML ایجاد کرده و بصورت رایگان ارسال نمود تا از یافته شدن تمام صفحات حتی صفحاتی که بصورت خودکار از طریق دنبال کردن Link ها پیدا نمی شوند، اطمینان حاصل نمود. خزنده های موتور های جستجو می توانند به عوامل مختلفی در هنگام خزیدن در یک سایت توجه کنند.تمامی صفحات ایندکس نمی شوند.همچنین فاصله یک صفحه از ریشه سایت می تواند عاملی در پیدا شدن یا عدم آن توسط خزنده های موتور های جستجو  باشد. امروزه بسیاری از شرکتهای مطرح در دنیا به بررسی و اجرای خدمات بهینه سازی سایت و سئو برای شرکتهای مختلف مشغول هستند.
۲-صفحه فرود یا landing page
یکی از فاکتورهای مهم در خصوص سئو و بهینه سازی مشخص کردن صفحات فرود یا landing page است.
۳-انتخاب کلید واژه های مناسب
انتخاب کلید واژه های مناسب یکی از فاکتورهای مهم در این در بهینه سازی سایت است که بایستی توسط دارندگان وب سایت و برنامه نویسان در نظر گرفته شود.
۴-جلوگیری از اجرای خزنده ها در صفحات
وبمسترها برای جلوگیری از نتایج ناخواسته در شاخص های جستجو می توانند عنکبوتهایی توسط فایل استاندارد robots.txt که در فهرست ریشه دامنه ذخیره می شود، بسازند که فایلها و فهرست های خاصی را مورد خزیدن (Crawl )قرار ندهد