سلام کاربران گرامی اینبار میخوام تفاوت دو سیستم مدیریت محتوای وردپرس و جوملا را باهم مقایسته کنیم .امیدوارم که این مطلب شمار را در انتخاب بهتر زمینه کاری و شروع کار حرفه ای تان یاری نماید.

مقایسه وردپرس با جوملا

۱- تعداد سایت‌های وردپرسی چندین برابر جوملا است. با این حال بسیاری از سایت‌های وردپرسی در واقع وبلاگند. وردپرس در ابتدای راه خود یک سیستم وبلاگ‌نویسی بود که به تدریج به یک CMS تبدیل شده است. در بازار CMSها جوملا رتبه‌ی دوم را دارد و مناسب وب‌سایت‌های پیچیده‌تر است.

۲- فرآیند نصب هر دو سایت‌ساز ساده و مشابه است. در جوملا این فرآیند بدون آن‌که پیچیده شود به شکل گام به گام طراحی شده است. نصب وردپرس واقعاً سریع است.

۳- واسط کاربری وردپرس بسیار ساده است و پس از چند ساعت تمرین کاربر می‌تواند به‌راحتی به تولید محتوا بپردازد. جوملا امکانات بیش‌تر و البته واسط کاربری پیچیده‌تری دارد. تولید محتوا در وردپرس سریع اما بدون کمک انواع افزونه‌ها همراه با محدودیت است. جوملا آموزش بیش‌تر می‌خواهد و در عوض دست کاربر را در طراحی سایت و محتوا بیش‌تر باز می‌گذارد.

۴- ساختار افزونه‌های جوملا از لحاظ دست‌رس به هسته‌ی سیستم مراتب دارد. در نتیجه جوملا پایدار است. هر دو سیستم مرتب به‌روز می‌شوند و اعمال به‌روزرسانی به سادگی چند کلیک است. نسخه‌های جدید وردپرس در فواصل زمانی کم‌تر ارایه می‌شوند. به علت تعداد بسیار بیش‌تر سایت‌های وردپرسی هکرها بیش‌تر به این سیستم توجه دارند.

۵- برای هر دو سیستم انواع قالب‌ها برای تبدیل ظاهر سایت به شکل دل‌خواه وجود دارد. تعداد قالب‌های رایگان وردپرس به زبان فارسی بیش‌تر است. به علت تنوع بیش‌تر امکانات جوملا قالب‌های این CMS می‌توانند به‌کل کاربری سایت را مطابق نیاز مالک آن تغییر دهند.

۶-افزونه‌های بسیار زیادی برای هر دو سیستم موجود است. تعداد افزونه‌های وردپرس به زبان فارسی بسیار بیش‌تر است. تمام افزونه‌های وردپرس به هسته‌ی سیستم دست‌رس دارند. اما افزونه‌های جوملا مراتب دارند و تنها کامپوننت‌ها می‌توانند به هسته‌ی سیستم دست پیدا کنند. کامپوننت‌های جوملا و برخی افزونه‌های وردپرس توانایی‌هایی زیادی به وب‌سایت می‌دهند. گاهی کامپوننت‌ها خود تعدادی افزونه و ماژول را شامل می‌شوند. افزونه‌های وردپرسی تمرکز بیش‌تری بر وبلاگ‌ها دارند در حالی که افزونه‌های جوملا برای طراحی سایت‌های کامل مناسبند.

۷- هر دو سیستم به زبان فارسی ترجمه شده‌اند و به‌راحتی و به‌رایگان در دست‌رس کاربران ایرانی‌اند. افزونه‌ها و قالب‌های فارسی شده‌ی وردپرس بسیار بیش‌تر از جوملا است.

۸- هر دو سیستم امکانات و افزونه‌های خوبی برای سئو دارند. اما کار کردن با امکانات پیش‌فرض وردپرس تا حدودی ساده‌تر است. به علاوه گوگل سایت‌های وردپرسی در چشم گوگل ارج و قرب خاصی دارند.

۹- جامعه‌ی کاربری جوملا و فروم‌ها و مستندات مربوط به آن قوی‌تر از وردپرس است. به زبان فارسی چندین انجمن و وب‌سایت به جوملا و وردپرس اختصاص دارد.