این قسمت به ادمین ها اجازه می دهد که تعیین کنند، چه برنامه هایی قابلیت کار با IIS را دارند. بصورت پیشفرض، فقط ابزار مدیریتی اصلی،  IIS Management Console، همراه با role مربوط، با Web Server نصب می شود. این ابزار روش گرافیکی را برای کانفیگ و مدیریت سرویس های وب IIS فراهم می کند.

دو مورد دیگر از ابزارهای مدیریتی IIS Management Scripts و Tools هستند که به ادمین ها اجازه می دهد تا با استفاده از خط فرمان (command)، سرور IIS و سرویس ها را مدیریت کرد که قابلیت مدیریت آن را بصورت remote فراهم می کند. یکی از اهداف اصلی طراحی IIS 7 ، پشتیبانی آن از برنامه هایی ست که تحت IIS 6.0 کار می کردند. اگر چه بسیاری از برنامه ها بطور مستقیم به IIS 7 مهاجرت می کنند، ولی feature های موجود در این بخش به اجرای برنامه های قدیمی کمک می کنند :

– IIS 6 Management Compatibility  این سرویس شامل چهار زیر مجموعه بوده که از script ها و feature های مدیریتی موجود در IIS 6.0 ، شامل Admin Base Object (ABO) ، Active Directory Services Interface (ADSI)، پشتیبانی می کنند. برای Web application هایی که به این تکنولوژی ها نیازمند هستند، بایستی این feature را نصب کنید.

– IIS 6 Metabase Compatibility ویژگی Windows Management Instrumentation یا  (WMI) رابط برنامه نویسی ست  که کد برنامه ها را قادر می سازد، تا بتوانند تنظیمات IIS را با استفاده از scripts و یا ابزار WMI-capable مدیریت کنند. این Role دستوراتی که بر مبنای ۶٫۰ WMI–based نوشته شده اند را قادر می سازد، تا روی IIS 7 نیز قابل اجرا باشند.

– IIS 6 Scripting Tools با نصب این Role، برنامه نویسان و ادمین ها، می توانند scripts مدیریتی IIS 6.0 به IIS 7 انتقال دهند.

– IIS 6 Management Console اگر قصد دارید نصب IIS 6.0 را بصورت remote مدیریت کنید، می توانید IIS 6 Management Console را روی ویندوز سرور ۲۰۰۸ نصب کنید. این کنسول فقط توانایی اتصال به سرورهای IIS 6.0 را داشته و نمی توان به وب سرور ویندوز ۲۰۰۸ متصل شد.