مفدمه :

یکی از مهمترین نیازها و مسائلی در کار با داده ها در برنامه های وب با آن روبرو هستیم ، نمایش اطلاعات دریافت شده از پایگاه داده های مختلف ، در قالب جداول منظم و ساختار یافته است . همانطور که در بخش کنترل های سرور داده اشاره کردم ، کنترل های سرور داده از جمله SqlDataSource و AccessDataSource برای دریافت و یا ارسال اطلاعات به پایگاه داده هایی که به آنها متصل شده اند استفاده شده و خود قادر به نمایش اطلاعات دریافتی بر روی صفحات وب نیستند . برای نمایش این اطلاعات دریافت شده باید یک کنترل وب نمایش دهنده اطلاعات را به یک کنترل سرور داده متصل کرد . در این حالت ، در هنگام اجرای برنامه کنترل سرور داده اطلاعات درخواستی را از منبع داده ای دریافت کرده و آن را برای نمایش به کنترل وب متصل به خود ارسال می کند . کنترل وب نیز اطلاعات دریافتی را مرتب کرده و در قالب جداول و یا لیست نمایش می دهد . ASP.NET کنترل های وب بسیاری را برای این کادر در اختیار ما قرار داده است ، که از آن جمله می توان به کنترل های GridView ، FormView و یا DetaisView اشاره کرد . هر یک از این کنترل ها دارای قابلیت ها و عملکردهای مخصوص به خود بوده و می توانند در جاهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرند . در این بخش قصد داریم تا کنترل GridView را به شما معرفی کنیم .

معرفی کنترل GridView :

یکی از کنترل های مهم ASP.NET که می توان از آن برای نمایش ساختار یافته و منظم اطلاعات دریافتی از منابع داده ای استفاده کرد ، کنترل GridView است . این کنترل اطلاعات دریافتی را در قالب یک جدول که دارای سطر و ستون هایی به اندازه رکوردها و فیلد های داده انتخابی است ، نمایش می دهد . سطر جدول اطلاعات مربوط به یک رکورد از بانک اطلاعاتی و هر ستون نیز اطلاعات مربوط به یک فیلد خاص را نمایش می دهد . این کنترل قادر است تا در هر لحظه اطلاعات مربوط به یک یا چندین رکورد انتخاب شده از جدول بانک اطلاعاتی را به صورت یک جدول نمایش دهد .
به وسیله این کنترل شما می توانید علاوه بر نمایش اطلاعات آنها را ویرایش کرده و یا حذف کنید . این کنترل را می توان برای نمایش اطلاعات از منابع مختلف داده ای از جمله پایگاه های داده SQL Server , Access , Oracle , فایی های XML و … استفاده کرد . کنترل GridView توانایی اتصال و دریافت اطلاعات از کنترل های سرور داده SqlDataSource , AccessDataSource , XmlDataSource و ObjectDataSource را داراست .
این کنترل به وسیله تگ باز و بسته < asp:GridView >     < /asp:GridView > در محیط کدنویسی ایجاد و شناخته می شود . همچنین در محیط طراحی برنامه Visual Studio در منوی Toolbox و از قسمت Data قابل دسترسی است . مثال زیر کد عمومی تعریف و استفاده از یک کنترل GridView را نشان می دهد . در بخش های آینده به معرفی جزئیات این کد خواهیم پرداخت .

 < asp:GridView   ID=”Gridview1″   runat=”server”   DataSourceID=”AccessDataSource1″ >
< /asp:GridView >

 

همچنین این کنترل امکانات مختلف دیگری از جمله موارد زیر را می دهد :

امکان صفحه بندی ( Paging ) : به وسیله این امکان می توان رکوردهای نمایش داده شده توسط کنترل GridView را در چندین صفحه نمایش داد .برای مثال چنانچه مثلا بخواهیم اطلاعات ۴۰ رکورد را در یک کنترل GridView نمایش دهیم ، می توان آن را به ۴ صفحه تقسیم کرد که در هر صفحه ۱۰ رکورد نمایش داده خواهد شد و در هر لحظه می توان به وسیله دکمه های راهنما به هر یک از صفحات دسترسی داشت .
امکان مرتب سازی اطلاعات ( Sorting ) : به وسیله اطن امکان می توانید اطلاعات خانه های جدول را بر حسب یک یا چند ستون مرتب کنید . ( بر حسب حروف الفبا و یا بزرگ و کوچک بودن (

همچنین شما می توانید ظاهر جدولی که اطلاعات را برای شما نمایش می دهد را به دلخواه خود تغییر دهید . برای این منظور می توان از رنگ های مختلف برای حاشیه و متن درون جدول ، پس زمینه های رنگی و یا قالب ها . Style های آماده برای ظاهر کنترل استفاده کنید .
چنانچه از برنامه Visual Studio برای طراحی صفحات وب ASP.NET استفاده می کنید ، این برنامه تعدادی قالب و Style آماده را برای اعمال به جدول کنترل GridView در اختیار ما قرار می دهد . برای استفاده از قالب ها و Style های آماده جهت تغییر ظاهر جدول در نرم افزار Visual Studio مراحل زیر را انجام دهید :

صفحه ASP.NET مورد نظر خود را در حالت Design باز کرده و یک کنترل GridView را از منوی Toolbox و در قسمت Data بر روی صفحه قرار دهید .
کنترل GridView را از روی صفح انتخاب کرده و بر روی آن کلیک سمت راست کنید .
از منوی باز شده ، گزینه Auto Format را انتخاب کرده که با انتخاب آن ، یک جدول باز می شود که در ستون سمت چپ آن تعدادی Style و قالب آماده وجود دارد که با انتخاب هر یک از آنها ، پیش نمایش قالب در سمت راست نمایش داده می شود .

در آخر نیز باید به این نکته اشاره کرد ، که شما می توانید کدهای مورد نظر خود برای انجام اعمال داده ای خاص و یا برای تنظیم بهتر عملکرد کنترل به برنامه و کد کنترل اضافه کنید .
در ادامه به معرفی و نحوه استفاده از کنترل GridView را در عملیات های مختلف داده ای نمایش خواهیم داد .