بی تردید اگر به هر کتابی که راجع به فروش یا بازاریابی نگاشته شده رجوع کنید و یا در هر سمیناری در این خصوص شرکت کنید با اصطلاح “مشتری مداری” مواجه می شوید. مشتری مداری ، مشتری مداری ، مشتری مداری، آنقدر این اصطلاح را تکرار میکنند تا آنکه حتی خود مشتریان هم از آن متنفر می شوند!
خود من به شخصه نسبت به این کلمۀ “مشتری” حساسیت پیدا کردم چرا که تا کنون در محیط و فرهنگی زندگی کردم که حرف از مشتری و مشتری مداری بوده اما!!!!!!! هیچ اثری از آن یافت نشده به همین دلیل تصمیم گرفتم برای همیشه کلمۀ مشتری را از ذهنم پاک کنم و به جای آن نام کسی را که در ورای این کلمه وجود دارد را جایگزین آن کنم.”انسان” مشتری یک “انسان” است و از آنجائی که تک تک ما به عنوان انسان گاهی در قالب مشتری در فروشگاه ها (آنلاین و آفلاین) ظاهر می شویم پس چرا باید نامی را به همراه خود یدک بکشیم که کمتر فروشنده و بازاریابی برای آن ارزش قائل است. شما فروشندگان محترم از همین حالا تصمیم بگیرید و اگر قصد دارید بازاریابی را چه به صورت آفلاین و چه آنلاین انجام دهید و در آن موفق شوید خود را با کلمۀ مقدس “انسان” مواجه کنید و نه کلمۀ بی ارزش شدۀ “مشتری”.
به همین دلیل است که من بعد از کسب این نگرش به تمامی افرادی که چه از طریق ایمیل و چه از طریق تلفن با من تماس می گیرند حتی اگر محصول یا خدمتی را مطالبه نکنند پاسخ می دهم و در حد توان کمکشان می کنم چرا که فلسفۀ بازاریابی “کمک کردن” است. البته من مددکار اجتماعی نیستم .
شما فروشنده عزیز در هر کسب و کاری که فعالیت میکنید باید به این باور برسید زمانی که فردی به شما رجوع میکند و از شما کالایی می خواهد، اگر توان برآورده کردن خواسته او را داشته باشید ،منحصر به فردترین فروشنده اید و در این حال یک مبادلۀ پایاپای ، دوستانه و زیبا در آینده بین شما ایجاد خواهد گشت. مبادله ای که شاید حتی مرتبط با کسب درآمد هم نباشد اما به سود هر دو طرف باشد.
احتمالا” دیده اید که اغلب اوقات بسیاری از فروشندگان هنگام مواجه شدن با سؤال یا مشکلی که از آنها پرسیده شده در مورد مطرح کنندۀ سؤال “پیش داوری” می کنند و به نظر من این بزرگترین اشتباهی است که یک فروشنده می تواند مرتکب شود. گاهاً “انسانی” که قصد خرید کالائی را از شما فروشنده گرامی دارد فقط با طرح سؤالاتی که حتی شاید با کالای شما مرتبط نباشد تنها یک هدف را دنبال می کند ، او می خواهد میزان “انسان مداری” (نه مشتری مداری ) شما را بسنجد و یک اشتباه شما یعنی پائین آوردن تمامی اعتباری که برای خود و یا برند خود در طول سالها تلاش ایجاد کرده اید. به نظر من به عنوان یک مشتری میگویم که مدنظر داشته باشید که شما تنها در صورت داشتن دانش می توانید حلال مشکل باشید در غیر اینصورت تنها یک جمله بگوئید: “من در این زمینه هیچ دانش و اطلاعاتی ندارم تنها کمکی که می توانم به شما کنم اینه که آقا/خانم /فروشگاه……. را به شما معرفی کنم”چندان قشنگ نیست که شما فروشنده عزیز :
– بگوئید ببخشید الان وقت ندارم !، خیلی سرم شلوغه!!، بعداً در خدمتتون هستم!!!. (کل وقت شما و کل کسب و کار شما وابسته به کسی است که با شما تماس گرفته. وقتی می گوئید وقت ندارم مطمئن باشید بزرگترین ضربه را به خود زده اید)
– هیچ گاه نگوئید: باید کمی صبر کنید!، بعداً پاسخ شما را می دهم!!!. ( چه کاری مهمتر از حل مشکل و پاسخ به سوال شخص تماس گیرنده یا مشتری؟؟!!!!)
– هیچ گاه ظاهر نمائی نکنید، تظاهر بسیار بدتر از عدم پاسخگوئی به مشتری است.
– هیچ گاه میان مشتریانتان تمایز قائل نشوید ، مشتریان با یکدیگر در تماس اند و از نوع برخورد شما با دیگران مطلع می شوند.
خلاصه کلام اینکه “انسان مدار” باشید.