با خواندن مراحل زیر چگونگی عملکرد نقشه سایت گوگل اطلاعات بیشتری بدست می آورید.

۱ــ وب مستر یا مدیر سایت آدرس یک سری صفحات مفید سایت خود را همراه با ویژگیهایی (مانند تاریخ آخرین تغییرات، الویت و دوره های زمانی ایجاد تغییرات) به نقشه سایت اضافه می کند. این صفحه طبق پروتکل نقشه سایت که توسط گوگل تعریف شده است باید با فورمت XML ذخیره شود. نام این فایل معمولاً sitemap.xml است که در دایرکتوری اصلی (root directory) قرار می گیرد.

گوگل فایل متنی یا txt. ساده را هم قبول می کند، اما نقشه سایتی که با فورمت XML ذخیره شده است در اولویت بالاتری قرار می گیرد.

۲ــ وب مستر یا مدیر سایت آدرس اینترنتی نقشه سایت را به گوگل ارائه می دهد. گوگل آن را برای ساختار صحیح بررسی می کند و نتیجه را نمایش می دهد. بعد از اینکه گوگل نقشه سایت را پذیرفت. گوگل طبق برنامه خود شروع به کندو کاو در آن می کند. مدت کوتاهی بعد از اینکه مدیر سایت نقشه سایت جدید را وارد سایت کرد روبوت های گوگل وارد وب سایت می شوند و مطالب جدید و اصلاح شده را در لیست خود اضافه می کنند.

۳ــ بعد از ایجاد هر تغییری در سایت مدیر سایت نقشه سایت خود را به روزرسانی کرده و آدرس صفحاتی را که در آنها تغییراتی ایجاد کرده در نقشه سایت خود اضافه می کند. و آنرا دوباره به گوگل ارائه می دهد.

به همین سادگی! حتی احتیاج به دانش خاصی در مورد فورمت XML یا نرم افزارهای مربوط به آن ندارید. یکبار که نقشه سایت گوگل اجرا شد. ارائه مجدد آن به گوگل می تواند به صورت اتومات انجام گیرد.