سلام کاربران گرامی حال شماخوب هست؟ امیدوارم که خوب وخوش و سلامت باشید و از مطلب امروزما که در مورد مدیریت قالب ها در جوملا میباشد استفاده نمایید.پس با ما همراه باشید..در این مقاله به شما کاربران گرامی نشان خواهیم داد در یک سایت با سیستم مدیریت محتوا جوملا چگونه وارد بخش مدیریت سایت شده و قالب پیشفرض بخش مدیریت و بخش نمایش سایت را تغییر دهید.

توجه

از آنجا که این تغییرات باید در بخش مدیریت سایت انجام شود . پیش از انجام هرکاری شما باید یک حساب کاربری به عنوان مدیر سایت داشته باشید تا این امکان برایتان فراهم باشد که وارد بخش مدیریت سایت شده و آنچه لازم است را انجام دهید . برای ایجاد حساب کاربری میتوانید با مدیر سایت مورد نظر تماس بگیرید .

نحوه دسترسی

در بخش مدیریت سایت از منو مسیر امکانات > مدیریت قالب را انتخاب تا وارد بخش مدیریت سایت شوید.
توضیحات

صفحه مدیریت قالب جایی ست که شما قالب پیشفرض سایت را انتخاب می کنید.شما همچنین می توانید در این صفحه قالب ها را ویرایش کرده و یا پیش نمایش آنها را مشاهده کنید.

در جوملا حالت ظاهری سایت هم در بخش مدیریت و هم در بخش نمایش سایت با استفاده از قالب ها کنترل می شود. قالب ها افزونه هایی هستند که طرح و اطلاعات CSS (استایل ها) را شامل میشوند که برای جوملا مشخص می کند هر صفحه را چگونه نمایش دهد .

وقتی جوملا را نصب می کنید یک قالب برای بخش مدیریت و سه قالب دیگر برای بخش نمایش سایت به صورت خودکار ( همراه با جوملا) نصب می شوند. سایر قالب های دیگر توسعه دهندگان را میتوانید به عنوان افزونه روی جوملا نصب کنید.

اگر میخواهید برای تمام صفحات سایت از یک قالب استفاده کنید کافی ست آن قالب را به عنوان قالب پیشفرض سایت انتخاب کنید. شما همچنین می توانید قالب های متفاوتی را برای صفحات مختلف سایت استفاده کنید
تصویر

Template manager
عنوان ستون ها

شماره. یک شماره خودکار که توسط جوملا به لیست اختصاص داده میشود تا ارجاع به مطالب ساده تر باشد.

نام قالب. نامی که توسط نویسنده هر قالب به آن داده می شود. برای ویرایش قالب روی نام آن کلیک کنید. اگر موس را روی نام قالب نگه دارید یک پیش نمایش کوچک از قالب نمایش داده میشود. نام قالب اغلب با نام زیر پوشه ای در پوشه قالب های جوملا که فایل های این قالب را نگه می دارد , برابر است . به عنوان مثال

پیشفرض. قالب پیشفرض را نشان می دهد.

تخصیص یافته. نشان میدهد که آیا قالب مورد نظر به گزینه خاصی از منو اختصاص یافته است یا خیر. برای اختصاص یک قالب به یک گزینه خاص از منو , قالب را برای ویرایش باز کنید.

نسخه. شماره نسخه قالب را نشان می دهد.

تاریخ. تاریخ انتشار قالب را نشان میدهد.

نویسنده.نمایش نام نویسنده قالب.

نمایش تعداد. تعداد قالب هایی که در یک صفحه نمایش داده می شود. اگر تعداد کل قالب ها از این عدد بیشتر باشد , چند صفحه ایجاد شده و دکمه های هدایت به صفحات مختلف (پایان, بعدی ,قبلی , آغاز) نمایش داده خواهد شد.

نوار ابزار

در قسمت بالا سمت چپ نوار ابزار را می بینید:

Template manager toolbar

پیش فرض. قالبی را که میخواهید قالب پیش فرض سایت باشد انتخاب کرده و روی این دکمه کلیک کنید. ستاره زرد در ستون پیش فرض قالب مذکور نشان داده می شود به این معنی که این قالب در حال حاضر قالب پیش فرض سایت است.

ویرایش. برای ویرایش قالب آن را انتخاب کرده و روی این دکمه کلیک کنید. اگر بیش از یک قالب را انتخاب کرده باشید اولین قالب برای ویرایش باز می شود. همچنین میتوانید با کلیک روی نام قالب وارد بخش ویرایش آن شوید.

راهنما. صفحه راهنما را باز می کند.

تب های سایت و مدیریت

در قسمت بالا سمت راست , بالای ستون ها, تب های زیر نمایش داده شده است:

Template manager links

سایت. قالب هایی که برای بخش نمایش سایت در دسترس هستند را نمایش میدهد
مدیریت. قالب هایی که برای بخش مدیریت سایت در دسترس هستند را نمایش می دهد. این قالب ها ظاهر بخش مدیریت سایت را کنترل می کنند.

ویرایش قالب
نحوه دسترسی

در صفحه مدیریت قالب ها روی نام یک قالب کلیک کرده و یا پس از انتخاب یک قالب روی دکمه ویرایش کلیک کنید.
توضیحات

در این صفحه شما میتوانید پیش نمایشی از قالب را مشاهده کنید . فایل های HTML و CSS قالب را ویرایش کرده و پارامتر های مختلف قالب را تنظیم کنید.
تصویر

Template edit
جزئیات

نام. نام قالب , شما نمیتوانید این فیلد را تغییر .دهید
توضیحات. توضیحاتی درباره قالب , شما نمی توانید این فیلد را تغییر دهید.
منو ها. اگر قالب انتخاب شده قالب پیش فرض سایت نباشد می توانید آن را به برخی از گزینه های منو اختصاص دهید. برای انتخاب چند گزینه منو کلید Ctrl را نگه داشته و گزینه های مورد نظر را انتخاب کنید.

پارامتر ها

بعضی از قالب ها پارامتر هایی دارند که این امکان را برای شما فراهم میکند با تغییر دادن آنها در این قسمت ظاهر سایت را کمی تغییر دهید ( بدون این که قالب پیش فرض را تغییر داده یا فایل های این قالب را ویرایش کنید )ّ. به عنوان مثال در قالب راه شیری شما میتوانید رنگ ماژول , رنگ پس زمینه و عرض قالب را تغییر دهید. قالب های دیگر ممکن است پارامتر های بیشتری داشته باشند و یا پارامتری نداشته باشند
نوار ابزار

در قسمت بالا سمت چپ نوار ابزار را می بینید :

Template edit toolbar

نمایش سایت. یک پنجره پیش نمایش باز می کند که محتوای سایت شما را با استفاده از این قالب نمایش می دهد. در این پنجره موقعیت های ماژول مختلف موجود در قالب (” left” , ” right” ,”top” و …) به رنگ قرمز نشان داده شده‌اند.تصویر این پنجره در زیر نشان داده شده است:

Template edit preview

توجه: در پیش نمایش قالب های بخش مدیریت موقعیت ماژول ها نمایش داده نمی شود.

ویرایش HTML. فایل “index.php” قالب را برای ویرایش با استفاده از یک ویرایشگر ساده باز می کند.در پنجره جدید پس از ایجاد تغییرات برای ذخیره تغییرات روی دکمه اعمال یا ذخیره کلیک کنید. برای لغو تغییرات روی دکمه لغو کلیک کنید. شما همچنین می توانید این فایل را بیرون از جوملا و با استفاده از یک ویرایشگر پیشرفته تر ویرایش کنید. توجه کنید که نام کامل این فایل در بالای پنجره ویرایشگر نمایش داده می شود.
ویرایش CSS. لیست فایل های CSS که در این قالب استفاده شده است را نشان می دهد. برای ویرایش هریک از فایل ها آن را انتخاب کرده و روی دکمه ویرایش در نوار ابزار کلیک کنید. در این صورت فایل مورد نظر در یک ویرایشگر ساده برای ویرایش باز می شود. برای ذخیره تغییرات روی دکمه اعمال یا ذخیره کلیک کنید. برای لغو تغییرات روی دکمه لغو کلیک کنید. شما همچنین می توانید این فایل را بیرون از جوملا و با استفاده از یک ویرایشگر پیشرفته تر ویرایش کنید. توجه کنید که نام کامل این فایل در بالای پنجره ویرایشگر نمایش داده می شود.

ذخیره. تغییرات ایجاد شده در قالب را ذخیره کرده و به صفحه قبل باز می گردد.

اعمال. قالب را ذخیره کرده اما در همین صفحه باقی می ماند. اگر مدت زمان زیادی برای اجرای تغییرات در یک صفحه نیاز دارید و خطر از دست دادن کارهایی که تا اینجا انجام داده اید وجود دارد با زدن دکمه اعمال تغییراتی که تا همان لحظه ایجاد کرده اید ذخیره می شود و شما می توانید کار را ادامه دهید . به عنوان مثال اگر ارتباط شما با اینترنت (connection) قطع شود اطلاعات شما تا جایی که پس از آن دکمه اعمال را زده اید روی سرور ذخیره شده است .

بستن. بازگشت به صفحه قبل بدون این که تغییرات ایجاد شده ذخیره شوند . اگر در هنگام ویرایش یک قالب روی این دکمه کلیک کنید, صفحه بدون ذخیره کردن تغییرات شما بسته می شود.

راهنما. صفحه راهنما را باز می کند.

نکات

مهم: قالب پیش فرض را با استفاده از FTP حذف نکنید این کار باعث ایجاد خطاهایی در بخش مدیریت و بخش نمایش سایت خواهد شد!

قبل از ویرایش فایل های HTML و CSS سایت بهتر است یک نسخه پشتیبان از فایل هایی که قصد ویرایش آنها را دارید تهیه کنید. شما همچنین می توانید این فایل را بیرون از جوملا و با استفاده از یک ویرایشگر پیشرفته تر ویرایش کنید.

در پنجره پیش نمایش فایل تنها موقعیت هایی نمایش داده میشوند که حداقل یک ماژول منتشر شده در آنها وجود داشته باشد. برای این که تمام موقعیت های ماژول را مشاهده کنید لازم است برای هرکدام از آنها یک ماژول تعریف کرده باشید

قالب پیش فرض را نمی توانید به گزینه های منو اختصاص دهید. به علت این که به صورت پیش فرض این قالب به تمام گزینه هایمنو اختصاص یافته است.