لارنس ادوارد پیج، معروف به لری پیج از بنیانگذاران گوگل و مدیرعامل کنونی این شرکت است. لری پیچ  در ۲۶ مارس ۱۹۷۳ در ایالت میشیگان آمریکا متولد شده است. او فرزند دکتر کارل ویکتور پیج، یکی از نخستین دانش‌آموختگان دکترای علوم رایانه‌ای از دانشگاه میشیگان و استاد علوم رایانه و هوش مصنوعی در دانشگاه ایالتی میشیگان و گلوریا پیج، استاد برنامه‌نویسی رایانه در همین دانشگاه است.

او در سال ۲۰۰۷ ازدواج کرد و یک فرزند دارد. لری پیج مدرک مهندسی علوم کامپیو‌تر و فناوری اطلاعات خود را از دانشگاه میشیگان دریافت کرد. وی همچنین دارای مدرک کار‌شناسی ارشد کامپیو‌تر از دانشگاه استفورد کالیفرنیا است و دو مدرک دکترای افتخاری از دانشگاه آمپرسای مادرید و دانشگاه میشیگان دریافت کرده است.

او تحصیلات دکترایش را نیز در استنفورد ادامه داد و در زمان مطالعه برای تز دکترایش با سرگئی برن دانشجوی روس‌تبار دورهٔ دکترا آشنا شد که این آشنایی بعد‌ها زمینه ساز تأسیس شرکت گوگل شد.

لری پیج در زمان دانشجویی  Page Rank به معنی طبقه بندی صفحات وب بر مبنای تعداد بازدید و میزان محبوبیت را ابداع کرد که بنیاد الگوریتم رتبه بندی در موتور جستجوی گوگل است.

پیشینهٔ کاری

در سال ۱۹۹۵ لری پیج هنگام کار روی پروژه دکترای خود همکاری با سرگئی برن را آغاز کرد. آنها به طور مشترک مقاله‌ای را منتشر کردند و در‌‌ همان سال موتور جستجوی خودشان را با نام BackRub ایجاد کردند. این موتور جستجو در سال ۱۹۹۸ به نام گوگل تغییر نام داد و در همان سال شرکت گوگل توسط پیج و برن پایه گذاری شد. چندی نگذشت که این موتور جستجو مورد استقبال کاربران زیادی قرار گرفت. گوگل در سال ۲۰۰۴ به یک شرکت پرطرفدار تبدیل شد. اتفاقی که باعث شد لری پیج و سرگئی برن در سن ۲۷ سالگی میلیاردر شوند.

در سال ۲۰۰۱، اریک اشمیت با سمت مدیرعاملی به جمع دو نفرهٔ آنها اضافه شد و گوگل وارد دههٔ دیگری از موفقیت‌هایش شد. تا آن زمان پیج مدیرعاملی مجموعه را بر عهده داشت. در زمان مدیریت اشمیت، لری پیج مدیر محصول گوگل بود. اریک اشمیت در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۱، در سایت رسمی گوگل اعلام کرد که به زودی لری پیج جانشین او خواهد شد. لری پیج در ۴ آوریل ۲۰۱۱ به طور رسمی به عنوان مدیر عامل شرکت معرفی شد. در آن زمان مطبوعات این خبر را با تیتر «بازگشت پادشاه» منتشر کردند. او علاوه بر مدیریت عامل مجموعه همچنان سمت مدیر محصولی گوگل را نیز در اختیار دارد.

ویژگی‌های مدیریتی و شخصیتی لری پیج

متخصصان فناوری اطلاعات، لری پیج را به عنوان یک شخصیت پیشرو می‌شناسند و اعتقاد دارند که او بیشترین سهم را در افتخارات گوگل دارد.

او ریاضیدانی بسیار باهوش است. در روز قادر است ۱۰۰ مدیر را ملاقات کند و در یک ساعت ۱۰۰ ایمیل را می‌خواند و در صورت نیاز به آن‌ها پاسخ می‌دهد. برای لری زمان اهمیت بسیار زیادی دارد و مدیران شرکتش باید در جلسات با او این موضوع را مدنظر داشته باشند. شاید به همین دلیل است که در گوگل برخلاف بیشتر سازمان‌ها صحبت‌های غیرمرتبط با کار چندان به چشم نمی‌خورد.

   متخصصان فناوری اطلاعات، لری پیج را به عنوان یک شخصیت پیشرو می‌شناسند و اعتقاد دارند که او بیشترین سهم را در افتخارات گوگل دارد.

لری پیج از مشاورهٔ کارمندان شرکتش نیز بسیار بهره می‌گیرد و گوش شنوایی دارد. یکی از افرادی که به عنوان مشاور باهوش لری شهرت دارد و همواره اطلاعات خوبی در مورد بازار محصولات گوگل دارد، سالار کمانگر، مدیر ایرانی الاصل بخش یوتوب گوگل است. لری پیج و سالار کمانگر از مشاوران خوب اریک اشمیت نیز محسوب می‌شوند.

از دیگر ویژگی لری پیج می‌توان به ایده‌های جنجالی او اشاره کرد که گاه از طرف دیگران غیرعاقلانه تلقی می‌شود. معرفی یک موتور جستجو در زمانی که تعداد زیادی از آن‌ها در دسترس کاربران اینترنت قرار داشت و یا شماره گذاری تمام کتاب‌های جهان نمونه‌هایی از ایده‌های جنجالی او بودند. تمام این ایده‌ها در زمان خودشان دور از واقعیت به نظر می‌رسیدند، اما لری بی‌توجه به فضاسازی‌ها کار خودش را می‌کرد. به نظرش، این‌ها بهترین تصمیمات بودند و پیگیرانه آن‌ها را به انجام رساند.

تمام متخصصان بر این باور هستند که گوگل تحت مدیریت لری پیج همچنان به معرفی محصولات سریع‌تر، هوشمندانه‌تر و ابداعات جسورانه‌تر ادامه خواهد داد.

جوایز و افتخارات لری پیج

  • لری پیج و سرگئی برن در سال ۲۰۰۵، به عنوان شخصیت سال مجلهٔ تایم انتخاب شدند.
  • انجمن جهانی اقتصاد در سال ۲۰۰۲، عنوان «رهبر بین المللی اقتصاد آیندهٔ جهان» را برای او برگزید.
  • او در سال ۲۰۰۴ مفتخر به دریافت جایزهٔ معتبر مارکونی شد.
  • وی در همین سال به عنوان یکی از اعضای آکادمی ملی مهندسان آمریکا انتخاب شد.
  • لری پیج عضو انجمن مشاوران ملی آمریکا نیز هست.

 

حقوق و مزایای لری پیج

همواره درآمدهای لری پیج عامل ترس بزرگ سهامداران گوگل بوده است. آن‌ها همیشه این ترس را دارند که این درآمد بالا، تمرکز او را بروی کارهای شرکت پایین بیاورد و گوگل دیگر برای او در اولویت نباشد. ترسی که در سال ۲۰۰۱ باعث شد که مدیریت گوگل را از او بگیرند و به اریک اشمیت بدهند. او در تازه‌ترین آمار مجلهٔ فوربس تا ماه مارس۲۰۱۲ با ۱۸٫۷  میلیارد دلار ثروت، در میان ۴۰۰ ثروتمند اول جهان، مقام پانزدهم را در اختیار دارد.