مؤسسه‌ی مطالعاتی Glass Door  در گزارش سالیانه‌ خود، به معرفی محبوب‌ترین مدیران دنیا پرداخته است. در این گزارش نام مدیران شرکت‌های بزرگ فنآوری اطلاعات نیز به چشم می‌خورد. این مؤسسه از هزار کارمند نظرسنجی کرده و از آنها خواسته است که در مورد چگونگی مدیریت مدیران عاملشان بر شرکت اظهار نظر کنند. در این فهرست پل ژاکوب مدیر عامل شرکت کواکلوم (Qualcomm) پس از تیم کوک مدیر اپل مقام دوم را به خود اختصاص داده است. در این نوشتار با این مدیر محبوب بیشتر آشنا می شویم.

پل ژاکوب در ۳۰ اکتبر سال ۱۹۶۲ متولد شد . او پسر آیروین ژاکوب یکی از مؤسسان شرکت کواکلوم (Qualcomm) است که در سال ۲۰۱۰ ، نفر ۸۲۸  از فهرست میلیاردرهای مجله  فوربس بود.

تحصیلات:

ژاکوب مدرک مهندس برق و علوم کامپیوتر خود را در سال ۱۹۸۴ و مدرک کارشناسی ارشد برق را در سال ۱۹۸۶ دریافت کرد. وی همچنین در سال ۱۹۸۹موفق به اخذ مدرک دکترای دو رشته ی برق و کامپیوتر از دانشگاه  برکلی کالیفرنیا شد .

پیشینه کاری:

ژاکوب بعد از اخذ مدرک دکترا در سال ۱۹۸۹ و گذراندن دوره تحقیقاتی یک ساله پست دکترا در آزمایشگاه تحقیقاتی دولت فرانسه در تولوز ، در سال ۱۹۹۰ به طور تمام وقت به استخدام شرکت Qualcomm درآمد. در ابتدا سمت او در این شرکت مهندس تحلیلگر در تیم نرم افزار مویایل بود.

۵ سال بعد ژاکوب به قائم مقامی و مدیر عاملی دو بخش Combined Handset  و مدارهای یکپارچه (Integrated Circuit) منصوب شد.

  در سال ۹۷ ، ژاکوب به سمت قائم مقام شرکت و مدیریت بخش محصولات QCP[1] ارتقا یافت.

 این بخش با مدیریت ژاکوب به مقام دوم عرضه و فروش گوشی های CDMA در ایالت متحده دست یافت.

ژاکوب در سال ۲۰۰۰ به معاونت مدیر عامل شرکت منصوب شد و در سال ۲۰۰۱ مدیرکل بخش اینترنت و وایرلس شد.

او در سال ۲۰۰۵  به سمت مدیر عاملی رسید و در سال ۲۰۰۹ رئیس هیأت مدیره  Qualcomm شد .

پل ژاکوب در حال حاضر رئیس هیأت مدیره و مدیر اجرایی شرکت است و ۲۰ سال است که رهبری بخش ارتباطات موبایل شرکت را نیز بر عهده دارد و به عنوان معمار و طراح اصلی چشم انداز استراتژی Qualcomm شهرت دارد.

به طور خلاصه می‌توان گفت مسئولیت ژاکوب رهبری و نظارت بر تمام اقدامات ، ابتکارات و فعالیت های شرکت است.

او به کمک شخصیت نوآورانه و قدرت دفاعی که دارد به نیروی کلیدی در تلاش‌های شرکت برای پیشرفت و    کسب سود  از تکنولوژی های موبایل تبدیل شده است .

او  به عنوان یک رهبر نوآور شناخته می شود و تاکنون  با کمک تیم فنی شرکت موفق شده است  ۴۰ اختراع را در حوزه فنآوری های وایرلس و ابزار موبایل  به ثبت برساند .

این فهرست برخی از جوایز اعطا شده به ژاکوب است:

–        ۲۰۰۷-۲۰۱۰ : حضور در لیست بهترین های آمریکا در بخش مخابرات و حضور در لیست بهترین مدیران عامل آمریکا

–        ۲۰۰۸ : جایزه  نوآوری از دانشگاه برکلی

–        ۲۰۰۸: جایزه  کلوپ رادیو آمریکا

–        ۲۰۰۹ : جایزه  IEEE CASS Industrial Pioneer

–        ۲۰۱۰ : جایزه  رهبری برتر توسط Higginbotham Corporate Leadership

–        ۲۰۱۱ :حضور در میان فهرست ۲۵ نفره  پر نفوذترین افراد دنیای مویایل

–        ۲۰۱۱ : جایزه  مؤسسه  NCAFP Global Business Leadership

 پل ژاکوب از نگاه نشریات:

ژاکوب معتقد است که نوآوری و اختراعات،  آینده آمریکا را تعیین خواهد کرد.

روزنامه واشنگتن دی سی  در مقاله ای در باره پل ای ژاکوب چنین نوشته است:

در حال حاضر پل ای ژاکوب عضو شورای مرکزی مدیران عامل شرکت های تکنولوژی است و بعنوان یک رهبر تجاری موفق ۴۰ اختراع را در زمینه ی تکنولوژی های بی سیم و فنآوری های موبایل  به ثبت رسانده است .

از ژاکوب به عنوان طراح برتر چشم اندازهای کسب و کار و مدیری موفق یاد می شود .

 از توانایی های بزرگ او می توان به نجات از چالش های بزرگ اقتصادی و بازنگری اساسی در روندهای پیش گرفته ،  جهت حضور مستمر در دنیای رقابت جهانی اشاره کرد.

در سایت شرکت کوالکام اشاره شده است : او فردی است که برای ایده‌ها و روحیه خلاق کارکنان  شرکت،  ارزش زیادی قائل است و به اعتقاد او پشتیبانی از هنر یکی از هسته های اصلی موفقیت شرکت قلمداد می شود .

سایت فوربس در مقاله ای با نام «سه مدیر عامل نوآور» به معرفی نوآورترین مدیران شرکت های جهان  پرداخته است که نام پل ژاکوب نیز در میان آنها دیده می شود .

فوربس درباره ژاکوب چنین می نویسد: در کوالکام خلاقیت و نوآوری زیادی به چشم می خورد که منشا تمام این انرژی ها مدیر عامل شرکت است . بدون حضور ژاکوب در رأس این شرکت ، کوالکام از وضعیت کنونی فاصله بسیار زیادی داشت .