سلام کاربران عزیز حالتون خوبه ؟  امیدوارم که خوب و خوش اماده یادگیری مطلب امروز ما که درمورد ماژول های هسته جوملا هست باشید. و  آموزش امروز ما  برایتان مفید واقع گردد.

modules

ماژول ها محدوده های کوچکی در صفحه و اطراف کامپوننت هستند که محتوایی در آنها نمایش داده می شود. همانطور که در بخش های قبلی شرخ داده شد ماژول ها در موقعیت های مشخصی از قالب شما قرار داده می شوند. هر ماژول مجموعه منحصر به فردی از پارامتر های پیکربندی دارد که مستندات مربوط به آن در صفحه راهنمای جوملا قرار دارد . ماژول ها را می توان در چند مجموعه دسته بندی کرد : محتوا , نمایش , کاربردی , کاربر و هدایت . برخی پارامتر ها در تمام ماژول ها مشترک است با این حال تمام ماژول ها پارامتر هایی دارند که مختص به آن نوع ماژول بوده و با توجه به کاربرد ماژول تعریف شده است.

پارامتر های مشترک بین ماژول ها در سه حوزه از صفحه ویرایش ماژول ( با کلیک روی عنوان ماژول این صفحه باز می شود ) قرار دارند. در سمت راست بالای صفحه جزئیات ماژول قرار دارد. در این بخش شما می توانید کارهای زیر را انجام دهید :

ویرایش عنوان ماژول
فعال یا غیر فعال کردن ماژول ( مشابه انتشار یا عدم انتشار یک مطلب , اگر خیر را انتخاب کنید ماژول در بخش کاربری سایت نمایش داده نخواهد شد.)
تعیین موقعیتی از قالب که می خواهید ماژول در آن نمایش داده شود .
اگر چندین ماژول در یک موقعیت نمایش داده می شوند در این بخش می توانید ترتیب نمایش این ماژول نسبت به سایر ماژول های این موقعیت را مشخص کنید.
تعیین سطح دسترسی ماژول تا مشخص شود ماژول برای چه کسانی نمایش داده شود.

در سمت راست پائین صفحه بخش ترازبندی منو قرار دارد . در این بخش می توانید تعیین کنید ماژول در کدام یک از صفحات سایت نمایش داده شود : همه , هیچکدام و یا انتخاب گزینه های منو از فهرست. در صورت انتخاب گزینه آخر باید به صورت دستی صفحاتی که می خواهید ماژول در آنها نمایش داده شود را انتخاب کنید. در سمت چپ و در بخش پارامتر های پیشرفته می توانید ذخیره سازی ماژول را فعال یا غیر فعال کنید. توصیه میکنیم در اکثر سایت ها ذخیره سازی تمام ماژول ها را غیر فعال کنید. ذخیره سازی فرآیندی است که در آن داده ها برای یک دوره زمانی ذخیره می شوند, در این صورت محتوای وبسایت در این دوره زمانی سریع تر نمایش داده می شود. در صورت فعال بودن ذخیره سازی ماژول ها تغییرات ایجاد شده در آنها پس از طی دوره ذخیره سازی نمایش داده می شود که ممکن است مدیریت سایت را سردرگم کند. در واقع محتوای موجود در ماژول تا زمانی که مدت زمان ذخیره سازی ماژول سپری نشود بازنشانی نمی شوند. در سایت های بزرگ و/ یا خیلی سلوغ ذخیره سازی می تواند عملکرد سایت را به طور قابل ملاحظه ای بهبود ببخشد اما در اکثر سایت ها فعال بودن ذخیره سازی ماژول ها تغییر قابل ملاحظه ای در عملکرد سایت ایجاد نمی کند. شکل زیر صفحه ویرایش ماژول را برای mod_banners نشان می دهد.

modules

ماژول های محتوا

ماژول های محتوا اطلاعات مربوط به مطالب , بخش ها و مجموعه های کامپوننت محتوا را نمایش می دهند. برای اکثر آنها لازم است برای نمایش محتوای یک بخش یا مجموعه شناسه بخش یا مجموعه مورد نظر را بدانید.شناسه مجموعه و بخش را می توانید در صفحه مدیریت مجموعه و مدیریت بخش پیدا کنید.

آخرین اخبار (mod_latestnews) : لینک لیستی از آخرین مطالب موجود در بخش ها یا مجموعه های انتخاب شده را نمایش می دهد.با کلیک روی هر لینک مطلب مورد نظر به صورت کامل نمایش داده می شود.
محتوای بیشتر خوانده شده (mod_mostread) : لینک لیستی از مطالب با بیشترین تعداد دفعات بازدید را نمایش می دهد . باکلیک روی هر لینک مطلب مورد نظر به صورت کامل نمایش داده می شود.
اخبار کوتاه (mod_newsflash) : متن مقدمه ( پیش از لینک ادامه مطلب ) مطالب موجود در مجموعه انتخاب شده را به ترتیب یا به صورت تصادفی نمایش می دهد . با کلیک روی هر لینک مطلب به صورت کامل نمایش داده می شود.
محتوای بایگانی شده (mod_archive) : لینک لیستی از ماه هایی که محتوای بایگانی شده در آنها وجود دارد نمایش می دهد . با کلیک روی هر لینک طرح آرشیو برای آن ماه نمایش داده می شود.
بخش ها(mod_sections) : لینک لیستی از تمام بخش های محتا نمایش می دهد. با کلیک روی هر لینک طرح لیست بخش نمایش داده می شود.

ماژول های نمایش

ماژول های نمایش محتوایی به جز محتوای موجود در کامپوننت محتوا را نمایش مس دهند.

آگهی (mod_banners) : یک یا چند آگهی که در کامپوننت آگهی ایجاد و مدیریت شده اند را نمایش می دهد.
نمایش خبرخوان (mod_feed) : محتوای یکی از خبر خوان های موجود در کامپوننت خبر خوان را نمایش می دهد .
رای گیری (mod_poll) : یکی از نظر سنجی های ایجاد شده در کامپوننت رای گیری را نمایش می دهد .
تصویر تصادفی (mod_random_image) : یک تصویر را به صورت تصادفی از پوشه ای که انتخاب کرده اید نمایش می دهد .
پانویس (mod_footer) : مجوز ها و اعتبارات سایت جوملا را نمایش می دهد . شما می توانید این ماژول را غیر فعال کنید.
HTML دلخواه (mod_custom) : محتوایی را که مستقیما در ماژول و با استفاده از ادیتور سایت ایجاد شده است را نمایش می دهد.

ماژول های کاربردی

ماژول های کاربردی امکانات خاصی را برای سایت شما فراهم می کنند.

جستجو (mod_search) : یک جعبه جستجو در موقعیت مشخص شده نمایش می دهد .
RSS مطالب (mod_syndicate) : لینک دریافت یک فید از محتوای سایت شما را برای کاربران نمایش می دهد. یک راه خوب برای اطلاع رسانی به روز رسانی سایت به بازدیدکنندگان استفاده از این ماژول است . شما باید سیاستی اعمال کنید که نمایش محتوای سایت شما در سایت دیگر از قوانین کپی رایت ( حق تکثیر ) پیروی کند.
آمار (mod_stats) : برخی آمار های ساده درباره سایت شما را نمایش می دهد.
لینک آور (mod_wrapper) : یک صفحه از یک سایت دیگر را در یک iframe نمایش می دهد .برخی سایت ها سیاستهایی اعمال می کنند که نمایش صفحات سایتشان در iframe ها را ممنوع کرده و چنین استفاده هایی را با استفاده از تنظیمات سرور مسدود می کنند.به طور کلی استفاده از این ماژول را توصیه می کنیم .

ماژول های کاربر

ماژول های کاربر برای نمایش اطلاعات مرتبط با احراز هویت کاربران و کاربران وارد شده استفاده می شوند.

ورود (mod_login) : فرمی برای ورود به سایت و همچنین لینکی هایی به صفحات ثبت نام و فراموش کردن کلمه عبور را نمایش می دهد .
حاضرین در سایت (mod_whosonline) : لیستی از کاربران وارد شده در سایت را نمایش می دهد .

ماژول های هدایت

دو نوع اصلی ماژول وجود دارد که از آنها برای هدایت کاربر به صفحات مختلف سایت استفاده می شوند.

منو اصلی (mod_mainmenu): یا نمایش گزینه های منو لینک های هدایت کاربر به صفحات مختلف سایت را نمایش می دهد. در بخش های قبل درباره منو ها بحث شد. در ادامه نیز جزئیات ببیشتری شرح داده خواهد شد.
مسیریاب (mod_breadcrumbs) : مسیر صفحه خانه تا صفحه فعلی را نمایش می دهد . تمام صفحات میانی مسیر به صورت لینک نمایش داده می شوند و با کلیک روی هریک به آن صفحه منتقل می شوید. این کمک می کند کاربران بتوانند به راحتی بین صفحات مختلف حرکت کنند به خصوص زمانی که یک منو با لینک صفحه اصلی در هریک از صفحات سایت وجود ندارد.

پلاگین ها

پلاگین ها قطعات کوتاه اما قدرتمندی از کد هستند که طیف گسترده ای از وظایف را انجام می دهند . گزینه هایی مانند ویرایشگرها که برای ایجاد و ویرایش محتوا استفاده می شود پلاگین هستند. هرکدام از دکمه ها در پنجره ویرایشگر ( تصویر / صفحه بندی / ادامه مطلب ) نیز پلاگین هستند. پلاگین ها همه چیز را از احراز هویت کاربران تا حوزه هایی که در جستجو های کامپوننت جستجو بررسی می شوند را کنترل می کنند. اغلب کاربران جوملا نیازی به تغییر در پلاگین های موجود در هسته جوملا ندارند . اگر چه ممکن است بخواهید پلاگین های جدید روی جوملا نصب کنید.

برای پیکربندی یک پلاگین وارد صفحه مدیریت پلاگین ها شده روی نام پلاگین مورد نظر کلیک کنید و یا پس از انتخاب چک باکس کنار نام پلاگین روی دکمه ویرایش در نوار ابزار کلیک کنید .اغلب فقط می توانید پلاگین را فعال یا غیر فعال کنید با این حال ممکن است برای برخی از پلاگین ها گزینه های بیشتری وجود داشته باشد. شکل زیر صفحه ویرایش پلاگین Search – Content را نشان می دهد .

شادو پیروز باشید..