فروم یا تالار گفتگو چیست؟
فروم (Forum) : یک سیستم مبتنی بر وب (تشکیل شده از صفحات وب) است. کاربران با ورود به این سیستم میتوانند ثبت نام کرده و به عنوان یک عضو به خصوص و با مشخصات خود شروع به فعالیت کنند.

برای درک مفهوم فروم و کاری که انجام میدهد به یک مثال توجه کنید. شما در یک جلسه حضور دارید. سوالات خودتان را از دیگر افراد حاضر در جلسه میپرسید و جواب آنها را میشنوید. فروم مانند یک میز جلسه است با این تفاوت که به جای افراد انگشت شمار جلسه، هزاران نفر و یا حتی ده ها هزار نفر در آن عضو هستند و در یک آن امکان حضور چند صد نفر از آنها در فروم وجود دارد. یعنی اگر چه هزاران نفر عضو یک فروم باشند اما در یک روز ممکن است فقط تعدادی از آنها وارد فروم شوند. هر فروم در موضوع خاصی (بسته به شخصی که آن را مدیریت میکند) فعالیت میکند. مثلا یک فروم مثل فروم میکرورایانه که در حال مشاهده و مطالعه این مطلب در آن هستید در رابطه با رایانه و اینترنت و فرومی دیگر در رابطه با اتومبیل فعالیت میکند.

اما کاربرد فروم چیست؟ هر فروم بسته به موضوع اصلی که دنبال میکند، آن موضوع را به بخش های کوچکتری تقسیم می کند. مثلا در مورد یک فروم کامپیوتر میتوان بخشهایی مثل اینترنت، ویندوز، برنامه نویسی و … را در نظر گرفت. این بخش ها به وسیله مدیریت فروم و با استفاده از بخش مدیریت آن ایجاد میشوند. حال ممکن است که شما سوالی درمورد یک تابع در VB داشته باشید. اگر به یک فروم کامپیوتر مراجعه کنید قطعا بخشی که به سوال شما مربوط است، بخش برنامه نویسی آن فروم است. شما وارد بخش مورد نظر میشوید و اگر عضو باشید سوال خود را به وسیله ایجاد یک پست (Topic) تایپ کرده و ارسال میکنید. سوالی که شما پرسیده اید (یا هر پست دیگری) در بخش برنامه نویسی آن فروم و با عنوانی که برایش تایپ کرده بودید درج میشود.

هر عضو دیگری از فروم که به بخش برنامه نویسی مراجعه کند عنوان پست شما را به همراه ده ها پست دیگر مشاهده میکند و روی هر کدام از این پست ها که مورد نظرش بود کلیک میکند. او میتواند به این سوال و یا پست شما پاسخ دهد و شما نیز میتوانید در مقابل پاسخ او در همان پست، متن دیگری را بفرستید. به این صورت شما و افراد دیگر صدها مکالمه را ایجاد میکنید و هر کدام از شما، در هر زمانی که وارد فروم شوید میتوانید به پست های جدید پاسخ دهید و یا آنها را مطالعه کنید ضمن اینکه پست های قدیمی نیز سر جای خود باقی میمانند. سیستم های فروم توسط شرکت های مختلف و با نام ها و شکل های گوناگون طراحی شده اند. شما نیز اگر صاحب یک فضای وب باشید میتوانید یکی از این سیستم ها را (به صورت رایگان و یا در بعضی موارد با پرداخت وجه) تهیه و روی سرور نصب کنید.