در این مطلب قصد داریم تا کنترل ListView در زبان ASP.NET به طور کامل و به همراه تمام جزئیات تشریح و بررسی کنیم.در آموزش های قبلی در همین بخش آموزشی

در این بخش از راهکار ، شما یک کنترل ListView را به صفحه اضافه کرده و تنظیمات لازم برای دریافت اطلاعات از پایگاه داده School انجام خواهیم داد :

اگر سایت شما از قبل دارای پوشه App_Data نیست ، با کلیک راست بر روی نام وب سایت ، از گزینه Add ASP.NET Folder یک فولدر App_Data را به پروژه اضافه کنید .
در منوی Solution Explorer ، بر روی پوشه App_Data کلیک راست کرده و گزینه Add Existing Item را کلیک کنید تا پنجره آن باز شود .
فایل پایگاه داده School.mdf را از روی کامپیوتر خود خوانده و انتخاب کنید .
فایل صفحه Default.aspx را باز کرده و به نمای Design بروید .
از بخش Data منوی Toolbox یک کنترل ListView را بر روی صفحه قرار دهید .
از منوی ListView Tasks کنترل ، لیست Choose Data Source را باز کرده و سپس گزینه <…New data source> را انتخاب کنید .

پس از انتخاب گزینه <…New data source> ، پنجره Data Source Configuration  زیر باز می شود :

گزینه Database را انتخاب کنید . این تعیین می کند که شما می خواهید اطلاعات خود را از یک پایگاه داده که دستورات SQL را اجرا می کند ، مثلا SQL Server انتخاب نمایید .
از بخش Specify an ID for the data source ، یک نام پیش فرض برای کنترل سرور داده برابر SqlDataSource1 تعیین شده ، آن را بدون تغییر رها کنید .
بر روی گزینه OK کلیک نمایید . ویزارد Configure Data Source باز می شود . از زیر بخش ? Which data connection should your application use to connect to a database ، گزینه School.mdf را از لیست انتخاب کنید . سپس دکمه Next را بزنید .
گزینه Specify columns from a table or view را انتخاب نمایید . کادر Configure Data Source wizard باز می شود :

جدول Course table را انتخاب کرده وسپس گزینه (*) را انتخاب نمایید تا تمام فیلدهای جدول برای نمایش انتخاب شوند .
گزینه Advanced را انتخاب نمایید . سپس کادرهای Generate INSERT, UPDATE, and DELETE statements را علامت زده و سپس OK نمایید .
گزینه Next را بزنید ، تا به مرحله بعد بروید . بر روی دکمه Test Query کلیک نمایید تا مطمئن شوید اطلاعات مورد نظرتان نمایش داده خواهد شد .
دکمه Finish را بزنید . ویزارد ، یک کنترل SqlDataSource را ایجاد و به صفحه اضافه می کند . کنترل ListView را در مرحله بعد به این کنترل داده متصل خواهیم کرد .
بر روی کنترل ListView کلیک سمت راست کرده و از منوی Show Smart Tag ، گزینه ListView Tasks را انتخاب کنید . پنجره Configure ListView نمایش داده می شود .
از بخش Configure ListView ، گزینه های Enable Editing, Enable Inserting, and Enable Deleting ، را انتخاب کنید ،

می توانید از بخش Select a Style ، تنظیمات و قالب ظاهری مورد نظر خود را برای کنترل انتخاب نمایید . برای مثال ، می توانید گزینه Blues را انتخاب کنید . داشت :

اکنون می توانید کنترل ListView را امتحان کنید . همینطور که در عکس مشاهده نمودید ، در هر سطر ( رکورد ) کنترل ListView دکمه هایی برای ویرایش و حذف رکورد قرار داده شده است .
با زدن کلیدهای CTRL + F5 صفحه را اجرا کنید . کنترل ListView اطلاعات پایگاه داده را در صفحه نمایش خواهد داد .
برای ویرایش یک رکورد دکمه Edit وبرای حذف آن دکمه Delete را بزنید .
برای وارد کردن رکوردهای جدید و مقادیر آنها ، از سطر آخر که دارای کادر متن خالیست ، استفاده کرده و پس از وارد نمودن مقادیر ، برای ثبت آنها در جدول پایگاه داده ، دکمه Insert را بزنید . اطلاعات جدید وارد پایگاه داده شده و ثبت می شود .
لازم به توضیح است که برای انجام امور فوق نیاز به هیچ کدنویسی خاصی ندارید .