اگر در هماهنگ کردن رنگها مشکل دارید، اگر نسبت به معیارهای زیبا شناسی خود تردید دارید و اگر در مورد طراحی اطلاعاتی ندارید، می توانید با کمترین تلاش یک وب سایت زیبا برای خود بسازید .
اگر چه طراحی وب سایت هم یک هنر است و هم یک مهارت و حیطه های تخصصی مختلفی را در بر می گیرد که یادگیری آنها به زمان نیاز دارد، اما راه دیگری نیز وجود دارد .اگر در اینترنت جست وجو کنید، سایتهای زیادی را خواهید یافت که قالب های وب سایت را عرضه کرده و یا حتی به طور رایگان ارائه می کنند .قالبی که به این طریق دریافت می کنید معمولا مجموعه ای از چند صفحه وب با تصاویر و رهنمودهای پیمایش است .فقط کافی است تغییرات لازم را در متن به وجود آورید و یا یک یا چند تصویر جدید به آن اضافه کنید تا سایت شما ظرف چند دقیقه آماده انتقال به وب سرور شود.
این روش، از برخی جهات بسیار جذاب است .اکثر طراحانی که در سطح حرفه ای کار می کنند، قالب ها را به کار می برند. آنها به طور قطع هر بار از صفر شروع نمی کنند، بلکه یک طرح پایه را که قبلا داشته اند، انتخاب کرده و آن را براساس نیازهای شما سفارشی می کنند. به این ترتیب، اگر اراده کنید، لزومی ندارد برای انجام این کار هزینه ای بپردازید.
البته سفارشی کردن قالب ها هم چندان ساده نیست، به ویژه در ارتباط با پیمایش در سایت. برای مثال اگر قالبی برای اشاره به بخشهای مختلف یک سایت از دکمه های گرافیکی استفاده کرده باشد، نمی توان تعداد دکمه ها را براساس نیاز شخصی تغییر داد. اضافه کردن عناوین و توضیحات نیز دشوار است .بعضی از قالب ها با یک فایل PSD عرضه می شوند که در صورت در اختیار داشتن برنامه فتوشاپ و مهارت در استفاده از آن، مفید هستند .یک قالب دیگر ممکن است برای کمک به کاربران در پیمایش، از منوهای تجملیDHTML ، استفاده کند .این ویژگی معمولا مشکلی به وجود نمی آورد، البته در صورتی که بتوانید به آسانی و در صورت لزوم، گزینه ها و نحوه کار آن را تغییر دهید .امکان دارد ایجاد یک تغییر ساعتها طول بکشد، در حالی که طراحان با تجربه می توانند ظرف ۳۰ ثانیه این تغییرات را به وجود آورند.
بنابراین، بهتر است قالب های وب با تعداد زیادی فایل Help همراه بوده و در صورت لزوم از پشتیبانی پست الکترونیک، بهره مند باشند.
آیا می توان حقیقتا از طریق یک قالب، وب سایتی با ظاهر حرفه ای ایجاد کرد‚ این کار به چه مدت زمان نیاز دارد و مشکلاتی که ممکن است با آنها مواجه شوید، کدامند‚ برای دستیابی به پاسخ این سئوالات، ده سایت پرطرفدار عرضه کننده قالب را مورد ارزیابی قرار دادیم که در زیر به بررسی امکانات و ویژگیهای آنها می پردازیم: