شی Navigator – خاصیت appName

این خاصیت ، نام کامل مرورگر مورد استفاده را بر می گرداند . همانطور که در قسمت معرفی شی Navigator اشاره کردم ، مهمترین کاربرد این خاصیت تشخیص نوع مرورگر است . تشخیص نوع مرورگر می تواند کاربردهای زیادی داشته باشد ، که به برخی از آنها اشاره خواهم کرد .
مرورگر های وب و همچنین زبان های برنامه نویسی وب از جمله زبان اسکریپتی Java Script در طول زمان تغییرات زیادی داشته اند و ممکن است برخی از مرورگرها و یا یک ورژن خاص آنها از برخی از دستورات Java Script به درستی پشتیبانی نکنند . بنابراین یک طراح وب حرفه ای باید این مسئله را مد نظر داشته و برای آن تدابیر لازم را اتخاد کند . برای مثال ممکن است یک اسکریپت در مرورگر ۶ IE به صورت صحیح اجرا شود ، ولی در مرورگر ۵ IE به صورت صحیح اجرا نشود و یا مثلا مرورگر FireFox از یکسری دستورات خاص پشتیبانی نکند ، در حالی که همان کد در IE به صورت صحیح اجرا شود . موارد اختلاف کارایی زیادی بین مرورگرها وجود دارد و باید همواره این نکته را به خاطر داشته باشید .
در این صورت باید طراح در زمان نوشتن اسکریپت هایی که امکان بروز خطا ، عدم پشتیبانی و یا پشتیبانی نادرست در آنها وجود دارد ، دستورات متناسب با هر نوع مرورگر خاص را در اسکریپت تعیین کرده و با استفاده از دستورات شرطی و یا دستور Switch ، پس از تشخیص نوع مرورگر و ورژن آن ، دستورات مرتبط با آن نوع مرورگر خاص اجرا شود . در این حالت ، سازگاری برنامه با انواع دستورات اسکریپتی تضمین می شود .
از دیگر کاربردهای تشخیص نوع مرورگر می توان به نصب کردن برنامه های کاربردی ( Plug In ) مثل Flash Palyer یا Real Player بر روی مرورگر اشاره کرد . ممکن است یک سایت دانلود این برنامه ها ، نسخه های متفاوتی از یک نرم افزار را برای نصب بر روی مرورگر های مختلف تولید کرده باشد ، که برای هر مرورگر باید نسخه متناسب را نصب کرد . در این صورت سایت مذکور می تواند با تشخیص نوع مرورگر شما ، نسخه مخصوص به آن مرورگر را برای نصب در اختیار شما قرار بدهد ، تا در این صورت مشکل عدم کارایی نرم افزار پیش نیاید و کاربردهای دیگر .

شکل کلی استفاده از این خاصیت به صورت زیر است :

Syntax navigator.appName

نکته : خروجی این خاصیت یک مقدار رشته ای ( String ) است .