. مدیریت و بهبود منوی محتوا (کلیک راست)

اگر فکر می کنید منو ی کلیک راست موس قابل ویرایش نیست، سخت در اشتباه هستید. با استفاده از چندین برنامه در این زمینه می توانید به شکلی که دوست دارید این بخش را مطابق با نیاز خود تغییر دهید.

حذف ورودی

یک روش راحت برای مدیریت و بهبود منوی کلیک راست، حذف ورودی های مختلف آن است. این روش بیشتر اوقات برای افزایش سرعت ویندوز استفاده می شود. در زیر دو پیشنهاد برای شما داریم:

yr

افزایش کارکرد و تغییرات بیشتر

گاهی اوقات زمانی که در ویندوز به دنبال یک ابزار می گردید، پیدا کردن آن برای شما تبدیل به یک مشکل اساسی می شود، این مورد در ویندوز ۸ نیز عمیقاً حس می شود. با اضافه کردن برنامه ها یا میانبر هایی که به صورت مستمر استفاده می کنید به منوی محتوا (کلیک راست)، می توانید در تسریع عملکرد و صرفه جویی وقت خود تاثیر بسیار مثبتی ایجاد کنید.

برنامه Your Menu در این زمینه بسیار عالی است، که البته دارای محدودیت هایی است که تنها می توان میانبر برنامه ها را (shortcut) به منوی کلیک راست اضافه کرد. با اضافه کردن آن ها، از این پس به راحتی با هر کلیک راست می توانید به میانبر برنامه های مختلف دسترسی پیدا کنید.

hg

اما اگر هنوز راضی نشدید و به دنبال برنامه ای با امکانات بیشتر می گردید، نسخه Pro برنامه Right Click Enhancer پاسخوگی نیاز شماست. این برنامه به شما اجازه می دهد منوی محتوای کلیک راست را بسیار توسعه دهید.

nj

. ترفند های نوار وظیفه (Taskbar) ویندوز

ممکن است با برخی ترفند های نوار وظیفه ویندوز آشنا باشید، برای مثال شما با پین کردن پوشه ها به منوی پاپ -آپ Windows Explorer می توانید به راحتی به آن پوشه ها دست پیدا کنید و فضای دسکتاپ خود را اشغال نشده و تمیز نگه دارید.

pin

uu

دیگر قابلیت موجود برای دسترسی سریع تر و فضای کاری بیشتر می تواند کاهش اندازه نوار وظیفه، همراه با کاهش اندازه آیکون های میزکار باشد تا فضای کاری بیشتری در اختیار شما قرار بگیرد. با کلیلک راست بر روی هر نرم افزار درون نوار وظیفه ویندوز می توانید به بخش های مختلف آن برنامه دسترسی پیدا کنید.

by

این موارد تمام کار هایی نیست که می توانید با نوار وظیفه انجام دهید. با استفاده از ترفند های مفید و کاربردی دیگر می توان نوار وظیفه را پنهان کرد یا کاری کرد که برنامه ها در حالت ادمین باز شوند.

اگر در این زمینه مشتاق به انجام تغییراتی هستید، برنامه Taskbar Tweaker یک ابزار عالی است که با آن می توانید دقیقاً نوار وظیفه ویندوز را آنطور که می خواهید تغییر دهید.

۳. اضافه کردن داک یا جایگزین کردن کامل آن با نوار وظیفه

hy

داشتن یک داک از برنامه ها و ابزار ها نه تنها جلوه ای جدید به سیستم عامل شما می دهد، بلکه ویژگی های عالی و دسترس پذیری شما را بسیار بیشتر می کند. شاید بعدا حتی بخواهید به صورت کامل آن را با نوار وظیفه جایگزین کنید.

اما یک سؤال: چه برنامه هایی در این زمینه وجود دارد؟

jh

اگر از داک های روتین و سنتی خسته شده اید و به دنبال یک مدل جدید و جذاب از داک ها هستید،پیشنهاد می کنیم داک گرد و زیبای Circle Dock را امتحان کنید.

. تغییر خودکار تصویر پس زمینه

تا چه مدت یک والپیپر را بر روی دسکتاپ خود نگه می دارید؟ با این همه تصاویر زیبا و عالی که در اینترنت موجود است چرا نباید هر روز از یک تصویر پس زمینه در ویندوز استفاده کنید؟

خب چگونه تصاویر را تغییر دهید؟ می توانید از نرم افزار های زیر استفاده کنید:

aq

همچنین دو برنامه منبع باز Pulse و Wally با تمام قابلیت ها بالا برای شما اینکار را انجام خواهند داد.

سوال مهم تر: تصاویر زیبا را از کجا پیدا کنیم؟

اگر تصاویر پس زمینه زیبا ندارید و دوست دارید چند تصویر عالی را دانلود کنید، پیشنهاد می کنم ابتدا به همان سایت Desktoppr نگاهی بیندازید، در این سایت تصاویر واقعاً جالبی پیدا می شود. اما چند منبع دیگر نیز به شما پیشنهاد می کنیم:

۵. تغییرات ظاهری در صفحه شروع و لاگین ویندوز

شاید تا به حال پیش آمده که از صفحه شروع ویندوز خود خسته شده باشید و برای مدت زمان زیادی در هنگام شروع به کار ویندوز با آن تصویر رو به رو شوید. یکی از تغییرات کوچکی که می توانید در این قسمت انجام دهید، تغییر تصویر پروفایل می باشد.

ko

پس از آن بهترین راه ها برای شخصی سازی صفحه شروع ویندوز:

cc

با استفاده از برنامه Resource Hacker حتی می توانید فونت و ظاهر متن خوش آمد گویی ویندوز را نیز تغییر دهید.

البته در ویندوز ۸ با گزینه های بیشتر و بهتری به منظور تغییرات در صفحه شروع و همچنین صفحه قفل دستگاه رو به رو هستیم. درتنظیمات صفحه قفل ویندوز ۸ می توانید تصویر دلخواه خود را انتخاب کنید، برنامه ای که دوست دارید جزییات آن نمایش داده شود را انتخاب کنید، به نرم افزار هایی که دوست دارید اجازه دهید در پس زمینه فعال باشند و در نهایت وضعیت فعلی و همچنین نوتیفیکیشن ها را مشاهده کنید.

pl

در نهایت اگر با صفحه متروی شروع کننده ویندوز ۸ راحت نیستید، می توانید آن را به صورت کامل حذف کنید.

۶. بازگرداندن دکمه استارت سنتی

حتماً اطلاع دارید که حذف دکمه استارت در ویندوز ۸ شکایت و انتقاد بسیاری از طرفداران و کاربران ماکروسافت را به دنبال داشت. ماکروسافت سعی کرد دوباره این دکمه کاربردی را در ویندوز ۸٫۱ به جای قبل خود بازگرداند، با وجود این ما باز شاهد آن دکمه استارت همیشگی نبودیم و ویندوز ۸٫۱ نیز نتوانست تجربه عالی دکمه استارت سنتی را به وجود آورد. اما هنوز چند راه وجود دارد که شما بتوانید در ویندوز دکمه استارت کاربردی تری برای خود بسازید:

راه حل هایی بدون نیاز به نرم افزار جانبی:

ساخت دکمه استارت با استفاده از ویژگی های ویندوز ۸٫۱

ساخت دکمه استارت با کمک نوار وظیفه

hd

اگر در ویندوز ۸ راه سریع تری برای دسترسی به دکمه استارت می خواهید می توانید از میانبر کیبورد دکمه ویندوز + X نیز استفاده کنید.

sys

این میانبر جدید است و در ویندوز ۸ ساخته شده، با استفاده از آن می توانید از ابزارهایی که به خودی خود عالی هستند استفاده کنید. نرم افزاری با نام Win+X Menu Editor نیز وجود دارد که در زمینه ویرایش این میانبر کمک موثری به شما می کند.

bg

راه حل هایی با کمک نرم افزار جانبی:

اگر دوست دارید دکمه استارت ویندوز ۷ را تغییر دهید یا سفارشی کنید، پیشنهاد می کنیم از برنامه Windows 7 Start Button Changer استفاده کنید.
۷. تغییر شکل نشانگر موس
تغییر ظاهر نشانگر موس ویندوز یکی از گزینه های آسان و ساده برای ایجاد تغییر در ظاهر ویندوز محسوب می شود. دو برنامه شاخص در این زمینه موجود است که ما آن ها را به شما پیشنهاد می دهیم:

۸. تغییر اساسی: پوسته ویندوز

آخرین انتخاب برای شخصی سازی ویندوز گذاشتن پوسته یا تم جدید است.

نرم افزار های شخصی سازی عالی:

نرم افزار های معرفی شده به دسکتاپ شما یک ظاهر مینیمالیست و زیبا خواهند داد.
البته تم های فراوانی در اینترنت یافت می شود که به راحتی می توانید آن ها را مورد استفاده قرار دهید. برای مثال پوسته های موجود در سایت deviantART که منبع عظیمی از پوسته ها و تصاویر پس زمینه زیبای ویندوز هستند، هم اکنون برای استفاده شما آماده شده اند.
در کنار تغییر ظاهر و تم ویندوز یکی دیگر از ابزاری که می تواند بسیار کاربردی باشد، نرم افزار f.lux است که نور صفحه نمایش دستگاه شما را در طول روز تغییر می دهد تا چشم شما با نور زیاد یا نور کم اذیت نشود.

طراحی ظاهری در کنار کاربرد پذیری

چند ابزار عالی وجود دارد که با ترکیب آن ها در کنار شخصی سازی ظاهر سیستم عامل می توانید ظاهری زیبا را در کنار کاربرد پذیری بیشتر داشته باشید.
راه های بسیار زیادی برای شخصی سازی و بهبود دسترس پذیری و افزایش سرعت در ویندوز وجود دارد که شما می توانید بر روی سیستم عامل ویندوز کامپیوتر خود اعمال کنید