همه ما می دانیم یک وب سایت با ساخت مناسب و layout واضح و حرکت آسان در صفحات باعث تجربهء خوشایندی برای کاربر و بازدیدکننده شده و دلیلی برای تکرار بازدید آنها می شود. پس چرا هنگام ساخت سایت در ارائه اطلاعات، اکثر طراحان وب سایت اشتباه عمل می کنند.

ساخت سایت با تحولات زیاد و تکنیک های مختلف روبرو شده است. امروزه یک وب سایت مدرن در واقع یک تجربهء واضح و آسان به بازدیدکننده ارائه می نماید. با این حال یک بخش در ساخت سایت که به نظر می رسد به آن توجهی نشده است، ارائه اطلاعات آماری می باشد. شاید یکی از دلایل این باشد که در واقع هر سایتی دارای داده های عددی برای نمایش نباشد و یا شاید طراحان وب سایت بیشتر بر روی “دیدن و احساس کردن” تمرکز کرده و نسبت به وضوح اطلاعات بی توجهی نشان داده اند.

همانطور که می دانید جلب توجه و گرفتن بازدید کننده برای وب سایت یک وظیفه محسوب می شود. بنابراین هنگامی که بازدیدکننده جذب وب سایت شد، مطمئناً تمایل ما ماندن آنها در وب سایت و درک مطالب و محتوا خواهد بود. در صورتی که محتوای وب سایت شامل اطلاعات آماری باشد، این تلاش اضافی و ارائه اطلاعات ارزش زیادی داشته و برای بازدیدکننده چشم نواز و جذاب خواهد بود.

حال چگونه می توان این کار را انجام داد؟! در واقع هیچ فرقی با راه ها و روش های عمومی و کلی ساخت سایت و ارائه اطلاعات و محتوای مفید وجود ندارد. امروزه ما نمی خواهیم به خیال پردازی در مورد محتوا و مطالب به صورت اتفاقی بپردازیم و انتظار داشته باشیم که بازدیدکننده درک بهتری از وب سایت ما داشته باشد. بنابراین به جای ارائه اطلاعات آماری خام که کمتر قابل درک برای کاربر است، کمی در مورد مطالب و محتوای وب سایت تان فکر کنید.

در مورد آنچه اطلاعات می تواند به کاربر ارائه کند کمی فکر کنید، آیا برای افراد مفید واقع خواهد بود! سپس این اطلاعات را به صورت سرفصل، پاراگراف و محتوای متنی ارائه نمایید. اطلاعات آماری معمولاً به راحتی به صورت طبقه بندی قابل ارائه در وب سایت می باشد. این بخش از اطلاعات طبقه بندی شده در سرفصل ها توجه تعدادی را به خود جلب خواهد کرد. در حالی که فراهم آوردن اطلاعات طبقه بندی و تفکیک شده به صورت پاراگرافی نسبت به داده های کلی قابل دسترس تر و قابل فهم تر بوده و بیشتر مورد توجه افراد قرار می گیرد.

به طور مثال بیائید فرض کنیم که ما یک سری اطلاعات فروش داریم همچنین تصور کنید که شرکت فرضی ما ۴ محصول برای فروش دارد. داده های خام ما، مجموعه ای از اعداد فروش هستند. قرار دادن این اطلاعات در یک جدول و نشان دادن تمام این اطلاعات واقعاً مفید نخواهد بود و اطلاعات خاصی به بیننده ارائه نخواهد کرد.

به عنوان مثال یک کاربر عادی نمی تواند با این داده های خام متوجه شود که چه محصولی پر طرفدارتر از بقیه بوده و یا روند تغییرات فصلی قیمتها به چه صورت خواهد بود. با کمی تفکر و تلاش در ساخت سایت و نحوهء ارائه محتوا و اطلاعات می توان بهتر عمل کرد. اجازه دهید با طبقه بندی کردن اطلاعات فروش به صورت ماهیانه و طبقه بندی فروش ماهیانه نسبت به نوع محصول پر فروش شروع می کنیم.

برای هر محصول در ماه دو عدد وجود دارد که ارزش کل فروش و تعداد فروش می باشد. ارائه این مطالب آن هم فقط در یک جدول ساده به مراتب بیشتر قابل فهم نسبت به مجموعه ای از اطلاعات خام برای کاربر می باشد. در این صورت کاربر با اطلاعات طبقه بندی شده درخواهد یافت که چه محصولی بهتر از بقیه بوده و همچنین چه زمان خاصی از سال فروش محصولات خوب بوده است یا بد.

به هر حال ارائه اطلاعات و محتوای مفید به صورت آماری بهتر از این حالت هم امکان پذیر می باشد. این اطلاعات آماری را گاهی می توان به صورت قالب گرافیکی درآورد. این نمودارها به صورت فرمت های تصویری بسیار قدرتمند عمل می کنند. زیرا این گرافیک ها به صورت واضحی آمار و اطلاعات را به کاربر به صورت بصری و در زمان کوتاهی منتقل می کند.

استفاده از یک سبک نمودار مناسب، کلید موفقیت در ارائه اطلاعات و محتوای وب بدین روش می باشد. به یاد داشته باشید که ما به دنبال جلب توجه افراد توسط این اطلاعات هستیم. بینندهء این اطلاعات ممکن است با اولین نگاه جذب محصولات ارائه شده شوند.پس تمام کاری که باید برای ارائه بهتر اطلاعات آماری و محتوای وب سایت خود انجام دهید این است که گرافیک این آمار را تهیه نمایید.

این رویکرد ساده در ساخت سایت و بهینه سازی وب سایت باعث جذب بازدیدکننده در یک نگاه آن هم به دلیل وجود اطلاعات مفید و مقایسه ای می شود. امروزه بسته های نرم افزاری در بازار اینترنت وجود دارد که به طور خاص برای تبدیل اعداد و آمار وب سایت به اطلاعات مفید برای نمایش در وب سایت، طراحی شده است و این کار را برای طراحان وب سایت آسان نموده است.

به طور کلی چند گزینه را باید تغییر دهید و اطلاعات خام را به نرم افزار داده و به سادگی اطلاعات طبقه بندی شده و یا تصاویر گرافیکی آماری را دریافت نمایید. به طور خلاصه با کمی تلاش و فکر می توانید با آمار و ارقام وب سایت خود، بازدیدکننده جذب کرده و افزایش ترافیک وب سایت ایجاد نمایید.