رسانه‌های اجتماعی به معنای سرویس‌هایی هستند که برای شما امکان انتشار و یا توزیع محتوای مورد نظر را فراهم می‌کنند. اگر تا به حال اصطلاحweb 2.0 را شنیده باشید، حتما چیزهایی هم از رسانه اجتماعی به گوشتان خورده است.
web 2.0 به مفهوم نسل دوم سرویس‌های مبتنی بر وب است که به صورت کاملا متفاوتی با گذشته پی ریزی می‌شوند. این موضوع به تکنولوژی‌های جدید ربطی ندارد و از راه‌هایی صحبت می‌کند که مردم با وب تعامل برقرار خواهند کرد. ‏در گذشته این موضوع چندان پیچیده نبود. شما وارد وب سایتی می‌شدید، هر چیزی که قابل دیدن بود را می‌دیدید، آنگاه اگر از آن خوشتان می‌آمد به دوستان خود نیز پیشنهاد می‌کردید- ایمیلی شامل لینکی از آن سایت به  ایشان می‌فرستادید. web 2.0 به ساده و موثر کردن این فرایند می‌پردازد و از مزایایی که به واسطه ارتباطات اینترنتی برقرار می‌شود نیز سود جسته است. به طور دقیق‌تر web 2.0قصد دارد از وب به عنوان یک برنامه کاربردی استفاده کند. و این یعنی بسیاری از سایت‌های رسانه‌ی اجتماعی مسئله‌ی سایت‌های web 2.0 را پذیرفته‌اند، اما این بدان معنا نیست که همه‌ی سایت‌های web 2.0 شبکه‌های اجتماعی هستند. اکنون دیگر اگر روی اینترنت چیزی پیدا کردید که از آن خوشتان آمد، می‌توانید ایمیلی برای دوستانتان بفرستید و یا با استفاده از یکی از سرویس‌های شبکه اجتماعی آن را توزیع کنید . و این به شما اجازه می‌دهد بتوانید ارتباط خود را با دوستانتان حفظ کرده، این ارتباط را موثر و سازمان دهی کرده، دوستان جدید به شبکه اضافه کنید ، و یا اقلام مورد علاقه‌تان را از جانب آن‌ها دریافت کنید . ‏به طور خلاصه، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های اجتماعی همگی به یک مسئله می‌پردازند: برقراری ارتباط با دوستان پیرامون ارزش‌های مشترک. مردم نیاز دارند که وب را برایشان طبقه بندی شود و این تکنولوژی‌ها چنین امکانی را فراهم می‌آورد. در نتیجه خواهند توانست طبقه بندی را بدون نیاز به شخص دیگری (برای انجام آن)، آن هم کسی که دنیا را با دیدگاهی متفاوت از دید او می‌بیند، خود، طی کنند.
    بهینه سازی رسانه اجتماعی چیست؟
پس از آنکه دریافتید رسانه‌ی اجتماعی چیست، اکنون دیگر فاصله‌ی چندانی تا بهینه سازی رسانه‌ی اجتماعی ندارید. بهینه سازی رسانه‌ی اجتماعی در رابطه با استفاده از رسانه‌ی اجتماعی در طراحی سایت برای انتشار اخبار مربوط به وب سایتتان می‌باشد. و به جای آنکه نیاز باشد عناصر وب سایت را تنظیم کنید ، با شرکت در عملیات بهینه سازی رسانه‌ی اجتماعی، در شبکه‌های اجتماعی شرکت می‌کنید ، و می‌توانید محتوایی را که در این شبکه‌ها به اشتراک گذاشته‌اید را تنظیم می‌کنید .
‏به واسطه این مشارکت و بهینه سازی میزان ترافیک سایت شما افزایش خواهد یافت. علاوه بر این بهینه سازی رسانه اجتماعی مزایای دیگری نیز دارد. اول اینکه، نیاز به هیچ سرمایه گذاری ندارد و مجانی است. شما به جز وقتتان ملزم به پرداخت هیچ هزینه دیگری نیستید. البته مجبور خواهید بود که زمان زیادی را برای این نوع بهینه سازی‌ها صرف کنید و باید با انجمن‌های آن آشنا شوید و با فعالیت در آن‌ها برای خود نام و مقامی به دست آورید؛ پیش از آنکه شخص دیگری بخواهد این کار را انجام دهد. ‏مزیت دیگر بهینه سازی رسانه اجتماعی آن است که یک نوع واقعی از استراتژی تجارت ویروسی است. تقریبا همه با ویروس آشنا هستند. یک خطای کوچک آلوده، که به صورت نمایی تکثیر می‌یابد و شما را وادار می‌کند که باور کنید مرگ از هر چیزی بهتر است. با این حال تجارت ویروسی آلوده نیست، ولی از برخی جهات مانند آن عمل می‌کند. ‏در استراتژی تجارت ویروسی، انتشار علامت تجاری مثل یک ویروس عمل می‌کند- با سرعت در حال افزایشی پیشروی می‌کند. و مثل یک شایعه، شیوع می‌یابد، به طوری که گو یی، هیچ راهی برای متوقف کردن آن وجود ندارد. بد نیست اگر ارسال پیام تجاری شما از طریق ویروس انجام می‌شود. می‌توانید توقع داشته باشید که تعداد بازدید کنندگان و اهداف همگرا شده شما به شدت افزایش یابد. تجارت ویروسی، استراتژی خوبی است و با بهینه سازی فعالیت‌های رسانه اجتماعی می‌توان تضمین کرد که به زودی تجارت شما به کیفیت ویروس گونه‌ای که خواهان آن هستید می‌رسد.