با از دست دادن حق امتیاز تکنولوژی الگوریتم رتبه بندی وب سایت، (رنکینگ) توسط گوگل به زودی منسوخ خواهد شد. تکنولوژی رنکینگ یا رتبه بندی وب سایت توسط گوگل (Larry Page and Sergey Brin) هنگامی که هنوز در دانشگاه استنفورد حضور داشتند، بنیانگذاری شد.

با این حال گوگل تا سال ۲۰۱۱ حقوق انحصاری و مجوز رنکینگ را دارد و تا سال ۲۰۱۷ نیز به طور کامل انقضا خواهد شد.این امر توضیح کاملی است برای اینکه چرا گوگل تمرکز زیادی بر روی معرفی ویژگی های جدید مانند موتور جستجو کافئین و نتایج فوری جستجوی صفحات (instant search results page) گذاشته است. اما این موضوع باعث می شود که مردم نوار سبز رنگ کوچک در بالای صفحهء وب را فراموش نمایند؟

همانطور که در گوگل ۲۰۰۹k -10 اظهار شد: ” ما مجوز دائم و همیشگی این حق امتیاز را نگه خواهیم داشت. در اکتبر ۲۰۰۳ مجوز انحصاری دوره ای رنکینگ را تا سال ۲۰۱۱ تمدید نموده ایم؛ که در بعد از آن تاریخ مجوز ما به مجوز غیر انحصاری تبدیل خواهد شد. حق امتیاز انحصاری رتبه بندی وب سایت (رنکینگ) در سال ۲۰۱۷ منقضی خواهد شد.”

پس این موضوع برای مدیران وب سایت و شرکت هایی که طراحی وب سایت و بهینه سازی وب سایت (سئو) به عنوان کار اصلی آنهاست به چه معنی خواهد بود؟! به عبارت ساده تر این موضوع بدان معنی است که این تکنولوژی به زودی توسط موتورهای جستجوی دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد(البته اگر گوگل تصمیم به تجدید حقوق انحصاری این تکنولوژی را نداشته باشد)

رتبه بندی وب سایت (رنکینگ) یک شاخص بسیار مهم برای وب مستر ها برای سنجش میزان محبوبیت صفحات وب در موتور جستجو می باشد. هرگاه گوگل الگوریتم رتبه بندی صفحات وب سایت را به روزرسانی کرد، صفحات وب سایت هم در دنیای آنلاین امروز بسیار تاثیر می پذیرد. مثلاً با یک دید منفی رتبه صفحات وب سایت ها به پایین لیست سقوط می کند و یا با یک نگاه مثبت و افزایش کیفیت بک لینک ها به رتبه های بالای لیست صعود می نمایند.

با این حال وب مستر های گوگل در حال حاضر بر روی نتایج جستجو های فوری یا Google instant و تعداد بازدیدکنندگان از صفحات و جایگاه آنها، تمرکز کرده اند. به طوری که فقدان ناگهانی رتبه بندی صفحات وب سایت یا رنکینگ را احساس نمی کنند.

وب مستر ها مدت طولانی به چک کردن رتبهء صفحات وب سایت خود عادت کرده و اقدام به بررسی جایگاه رتبهء صفحات وب سایت در مقیاس ۰ تا۱۰ که رنکینگ ۱۰ به معنی این است که آن صفحه دارای محبوبیت بیشتری در وب سایت می باشد. اما اگر هنگامی که حق امتیاز رنکینگ منقضی شود، هر کدام از موتورهای جستجوی دیگر از این تکنولوژی(رنکینگ) استفاده کنند، ممکن است به زودی شاهد رتبهء صفحات وب سایت خود در موتورهای جستجوی دیگر نیز باشید. هنگامی که رنکینگ های مختلف برای یک صفحه در موتورهای جستجوی مختلف ایجاد شود، مطمئناً این امر باعث سردرگمی شما و وب سایت تان خواهد شد.

در خبر دیگری در این باره آمده است که زمزمه هایی وجود دارد که گوگل کار به روز رسانی رنکینگ را به زودی در این ماه انجام می دهد(معمولا در ابتدای هر سال انجام می شود) اما اگر این امر اتفاق نیافتد شاید گوگل بعد از این همه تلاش، یک بار برای همیشه اقدام به از بین بردن آن نوار سبز رنگ کوچک بالای صفحه نماید!