از عوامل موفقیت یک سایت، سرعت باز شدن صفحات آن سایت است. شرکت گوگل سال گذشته اعلام کرد که یکی از مهم‌ترین عوامل تصمیم گیری برای قرارگیری در نتایج جستجو سرعت باز شدن صفحات سایت است. به غیر از نتایج سایت در موتور های جستجو این موضوع خیلی مهم است که سایت شما با سرعت خوبی برای بازدید کنندگان  باز شود. اگر کاربر در هنگام بازدید از سایت شما با کندی سایت مواجه شود حتماً سایت را ترک خواهد کرد.
چگونه سرعت باز شدن صفحات سایت را افزایش دهیم؟
سرعت باز شدن سایت به چندین عامل مهم بستگی دارد.  در زیر به چند مورد مهم برای افزایش سرعت سایت اشاره می‌کنم:

۱-استفاده از CSS به جای جدول
سایت‌هایی که با تکنولوژی CSS (سی اس اس) باز می‌شوند نسبت به سایت‌های با قالب جدولی سریع‌تر باز می‌شوند. اگر در سایت خودتان از قالب جدولی استفاده می‌کنید حتماً آن را به قالب CSS تبدیل کنید.

۲-مکان سرور
هر چه سرور سایت شما دورتر از محل زندگی شما باشد سرعت بالا آمدن صفحات سایت بیشتر می‌شود. پس اگر سایت شما برای مخاطبان ایرانی طراحی شده حتماً سایت خودتان را در ایران هاست کنید. با انجام این کار شاهد افزایش ۴ برابری سرعت باز شدن صفحات سایتتان خواهید بود. به غیر از این گوگل رتبه سایت شما را برای جستجو کنندگان ایرانی افزایش خواهد داد.

۳-آیا سرور مربوط به سرویس میزبانی شما امکانات سخت افزاری ضعیفی دارد؟
معمولاً هاست های ارزان از سخت افزار ها و مراکز داده ارزان استفاده می‌کنند. و همچنین ممکن است در سرور شما چندین وب سایت بیش از حد استاندارد هاست شده باشد. بنابراین سرعت باز شدن صفحات شما بسیار پایین خواهد بود. اگر بتوانید سرور اختصاصی تهیه کنید بسیار کار مفیدی است در غیر این صورت از یک هاست با سرعت بالا استفاده کنید.

۴-استفاده از Cache
اگر می‌خواهید سایت شما به سرعت پلک زدن کاربر باز شود از این سیستم برای سایت خودتان استفاده نمایید. با این روش مرورگر شما در اولین بار که سایت باز می‌شود تمامی اطلاعات و تصاویر را ذخیره می‌کند و برای باز شدن صفحات بعد از این تصاویر و فایل‌های فراخوانی شده استفاده می‌کند. برای همین کاربر فقط در بار اولی که سایت را باز می‌کند صبر خواهد کرد.

۵-پهنای باند سرور BW
از سرویس میزبانی استفاده کنید که مرکز داده آن از چندین منبع پهنای باند استفاده کند. معمولاً مراکز داده ارزان پهنای باند مناسبی ندارند و با افزایش ترافیک سایت‌های در اوج پیک سایت کند می‌شود و این موضوع باعث نارضایتی کاربران شما می‌شود.

۶-فایل‌های CSS  سایت را کم حجم نگه دارید
اگر فایل CSS سایت شما بیش از ۷۵ کیلوبایت باشد می‌تواند یک خطر جدی برای سایت شما باشد. اگر از یک کد CSS فقط در یک سری از صفحات استفاده می‌شود آن‌های را در فایل‌های جداگانه در همان صفحه باز کنید.

۷-آیا پایگاه داده سایت شما بهینه طراحی شده است؟
اگر ساختار پایگاه داده شما بهینه نباشد. می‌تواند مشکل جدی برای کند شدن سایت شما باشد. برای رفع این مشکل می‌توانید database optimization را در گوگل جستجو کنید. هزاران روش برای رفع این مشکل وجود دارد.

۸-کم کردن فراخوانی اطلاعات سایت شما در سایت‌های دیگر!
به این معنی است که شما در وب سایت خود فایل و یا فیلمی دارید که اجازه می‌دهید سایت‌های دیگر با قرار دادن کد شما آن فایل را در وب سایت خودشان نمایش دهند. با انجام این کار کاربران آن سایت از منابع سایت شما استفاده می‌کنند و این باعث کند شدن سرعت وب سایت شما خواهد بود. در این شرایط بهتر است این اطلاعات را در یک هاست یا سرور دیگر قرار دهید که در این شرایط آسیبی به پهنای باند سایت شما وارد نشود. در”میزبانی لینوکس”>سرویس میزبانی لینوکس، با کنترل پنل cpanel گزینه HotLink Protection به شما اجازه میدهد که بتوانید این موارد را مدیریت کنید.

۹-از تکنولوژی gzip استفاده کنید.
اگر این تکنولوژی را در سایت خودتان استفاده کنید هم سرعت سایت شما افزایش پیدا می‌کند و هم از همه مهم‌تر در مصرف پهنای باند سایت صرفه‌جوئی می‌کنید. با استفاده از این تکنولوژی در زمان فراخوانی وب سایت از سرور، ابتدا اطلاعات سایت در سرور فشرده شده و سپس درکامپیوتر کاربر باز می‌شود. برای این کار کافی ست چند کد ساده را در برنامه PHP خودتان قرار دهید.

۱۰-تصاویر سایت خودتان را بهینه سازی کنید.
اگر یک مقاله با تعداد کلمات بالا دارید این اصلاً ایده خوبی نیست که تمامی اطلاعات را در یک صفحه قرار دهید. بهتر است این مقاله را به چندین صفحه تقسیم کنید. با انجام این کار هم کاربر راحت‌تر می‌تواند مقاله شما را مطالعه کند و هم سایت سریع‌تر اطلاعات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. امروزه کاربران از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند به همین دلیل اصلاً ایده خوبی نیست که تمامی اطلاعات در یک صفحه باشد.

۱۱- صفحات بزرگ را به صفحات کوچک‌تر تقسیم کنید.
تصاویر سایت خودتان را در برنامه فتوشاپ Photoshop باز کنید و سعی کنید در عین کم نشدن کیفیت تصویر حجم آن را کم کنید. این کار تأثیر مستقیمی در باز شدن صفحات سایت شما دارد. مثلا گاهی لازم است بجای فرمت jpg از فرمت gif یا بالعکس استفاده کنید.

با رعایت نکات بالا می‌توانید سرعت لود سایت خود را افزایش دهید. امروزه کاربران می‌خواهند سریع‌تر به اطلاعات دسترسی پیدا کنند بنابراین اگر سایت شما به خوبی باز نشود کاربران به سایت رقیبان شما مراجعه خواهند کرد.