در دسترس بودن یک وب سایت به این معنی است که اطلاعات موجود در آن، برای طیف گسترده ای از کاربرانی که از تکنولوژی های مختلفی استفاده می کنند، قابل مشاهده و قابل استفاده باشد.

اما آیا به نظر شما اگر فقط طراحی سایت از نظر ظاهری جذاب باشد می تواند نظر کاربران را به خود جلب کند؟ مطمئناً سایتی که کاربران نتوانند از آن به خوبی استفاده کنند و کارایی مناسبی نداشته باشد و بر آنها تأثیر منفی داشته باشد، نمی تواند باعث بازگشت بازدیدکنندگان به سایت شود.

در این مقاله۶ راه حل برای بهبود دسترسی پذیری در طراحی سایت را برای شما بازگو خواهیم کرد:

۱٫ در طراحی سایت لینک ها را به صورت آشکار و مشخص قرار دهید تا به راحتی دیده شوند.

برای این کار می توانید از ابزار های ویرایشی در متن مانند استفاده از آندلاین(زیرخط دار کردن کلمات)، بلد (Bold) کردن آنها و .. استفاده کنید. این کار باعث می شود لینک شما در متن مشخص و واضح باشد تا کاربران به راحتی بر روی آن کلیک کنند.

۲٫ لایه های سایت را طوری طراحی کنید که مسیر یابی و دسترسی به تمام نقاط آن آسان باشد و کاربران بتوانند اطلاعات را به راحتی پیدا کنند.

در طراحی سایت خود، برگه های مسیر یابی (Navigation Tabs) را به حداقل برسانید و اطلاعات را با تعداد کمی کلیک نسبت به صفحه اصلی سایت قرار دهید.

۳٫ محتوای سایت خود را با فرمت های مختلف قرار دهید.

همه افراد مایل به دیدن یک ویدئوی ۱۰ دقیقه ای نسیتند و همه کاربران هم مایل به خواندن متن های بلند نیستند. به کاربران این اجازه را بدهید تا خودشان نحوه تعامل با محتوای سایت شما را انتخاب کنند.

۴٫ یکی از نکات مهم در طراحی سایت عکس هایی است که در سایت خود قرار می دهید

حتما تصاویر را تگ گذاری کنید. اگر تصاویر موجود در وب سایت شما به صورت مناسب بارگذاری نشوند، کاربران فرض را بر این می گذارند که وب سایت شما دارای مشکلات متعدد است و در واقع خراب است. در تصاویر خود از alt tag ها استفاده کنید تا اگر تصویری به هر دلیل به درستی بارگذاری نشد، کاربران بتوانند از جزییات عکس مطلع شوند و متوجه شوند که چه عکسی و در چه موردی است.

Alt tag ها، به متنی می گویند که برای توصیف تصاویر نوشته می شود که اگر تصویر به هر دلیلی به نمایش در نیامد، کاربران بتوانند از جزئیات عکس متوجه شوند و بدانند که عکس در باره چه چیزی است.

۵٫ سرعت بارگذاری وب سایت خود را بی آزمایید.

برای این کار می توانید از سرویس گوگل https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights استفاده کنید. این سرویس پس از تحلیل و بررسی URL سایت شما، پیشنهاد هایی برای افزایش سرعت بارگذاری سایت به شما ارائه می دهد. سرعت در طراحی سایت یکی از مؤلفه های موتورهای جستجو برای افزایش رنکینگ سایت می باشد.

۶٫ فایل های درون سایت را فشرده کنید زیرا که فایل های پر حجم سرعت سایت را پایین می آورند و باعث از دست دادن بازدیدکنندگان سایت می شود.

این چند نکته ساده به شما کمک می کند تا طراحی سایت خود را بهبود بخشید و نظر بازدیدکنندگان را به آن جلب کنید.