در این مقاله می خواهیم در مورد تاثیری که سن دامنه بر سئوی سایت دارد صحبت کنیم. سوالی که مطرح می شود این است که :
آیا اصلاً سندی از گوگل وجود دارد که تایید کندهرچه سن دامنه بیشتر باشد در رتبه بندی گوگل بهتر است ؟  مت کاتز (Matt Cutts) مسئول کیفیت جستجو در گوگل در این باره به سوالاتی پاسخ داده است.
چگونه سن یک سایت مشخص می شود؟

قبل از شروع بحث در مورد تاثیر سن دامنه بر روی رتبه در گوگل، بهتره بگیم گوگل چگونه سن یک وب سایت رو مشخص می کنه. در واقع چند راه وجود دارد که از طریق آن می توان به سن یک سایت رسید. یکی از راه هایی که وبگردان و متخصصان SEO/SEM از آن استفاده می کنند استفاده از whois.org است. Whois.org یک وب سایتی ست که بسیار راحت می توان به اطلاعات زیادی از یک وب سایت رسید. وب سایت ها می توانند از طریق URL و یا کلمات کلیدی جستجو شوند و حتی برخی سایت ها که دیگه وجود ندارند در موارد جستجو یافت می شوند. اگر استفاده از یه همچین بانک اطلاعاتی مانند whois.org توسط گوگل برای بدست آوردن سن دامنه مورد استفاده قرار نمیگیره اما می تونه راه حل مناسبی باشه برای کسانی که به دنبال دامنه ای با سن بالا می گردند. در حال حاضر و در قدیم دامنه های بسیاری برای فروش وجود دارند که هزینه دیگری برای تاریخ ایجاد آنها (سن دامنه) باید پرداخت کرد.

اولین باری که توسط گوگل شناسایی می شوید

از آنجایی که whois.org  کامل نبوده و یک منبع موثق به شمار نمی آید؛ به طور کلی گوگل تاریخ ایجاد سایت رو زمانی می دونه که برای اولین بار توسط خود گوگل شناسایی شده. علاوه بر این توسط خود گوگل امکان ثبت و شناسایی سایت بوجود آمده است. بنابراین گوگل از اسناد خودش سن سایت ها رو تعیین میکنه.

آیا سن دامنه در رتبه بندی مهم است؟

جواب منفی ست! بعد از این همه سال برخی از کارشناسان اعتقاد داشتند که سن دامنه بر رتبه سایت تاثیر داره و مت کاتز این رو تایید نمیکنه و اینکه سن دامنه باعث نمیشه که سایت رو در صفحه اول جستجو لیست کنه که البته این یک خبر خوبی ست برای متخصصان SEO و SEM . در حقیقت چیزی که تاثیر گذار هست محتوا و کیفیت سایت هست و سن سایت می تونه از طریق پیوندها و نمایه ها بر روی رتبه تاثیر گذار باشه و طبق گفته مت کاتز سن، از فاکتورهای بالا بردن رتبه سایت نمی باشد.

مت کاتز میگه گوگل معمولاً در یک دوره ی زمانی ۳ ماهه قادر خواهد بود که سایت شما رو ایندکس کنه و از آن زمان به بعد شما باید مانند یک زمین بازی بتوانید رتبه سایت خود را بالا ببرید. این یک خبر خوبیست برای شرکت های تجاری که می خواهند تعامل بیشتری با مشتری هاشون داشته باشند و اینکه برند تجاری خود را گسترش دهند. و این که با گذشت زمانی ۱۰ ساله یا چند ماهه به یک رتبه بالا برسید بستگی به این داره که از چه روشی استفاده می کنید، بنابراین با دنبال کردن بهترین روش گوگلی، زودتر می توانید به رتبه بالاتر برسید. وب سایت های جدید قبل از اینکه به گوگل شناسانده شوند باید یک مدتی رو برای قرار گرفتن در صفحات اول جستجو و رتبه بالا در انتظار باشند و این واضحه که گوگل به کیفیت سایت اهمیت میدهد و نه سن آن.

برای کارشناسان SEM و SEO

شواهد زیادی وجود دارد که سال های زیادی سن دامنه روی رتبه بندی سایت تاثیر داشته. اگرچه در این ۲ سال اخیر میلیون ها سایت و صفحه جدید ایجاد شده اند. این ها اطلاعات مهمی هستند که چرا گوگل تا به حال سن دامنه را بر اساس رتبه قرار داده بوده و الان این کار را انجام نمی دهد.

خب پس میشه گفت هزینه کردن برای دامنه ای که سال ها پیش به ثبت رسیده (فقط و فقط برای سن دامنه) کاری بیهوده است و بهتره که این هزینه را برای اسم دامنه بپردازید.